Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 859 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mysteriet - Ej medlem längre | 2008-10-08 14:32 | |
![]() | Fråga om rating. Jag undrar en sak angående hur ratingen räknas ut. Jag tycker ofta det känns godtyckligt. Jag har ett exempel på två matcher jag nyligen spelat. Första matchen: Mysteriet vann 36 373 2952 +16 = 2968 Al Ghouti förlorade 55 309 2556 - 14 = 2542 Andra matchen: Mysteriet förlorade 69 290 3081 - 38 = 3043 Intet vann 118 346 2658 + 33 = 2691 Jag vann, respektive förlorade alltså med ungefär lika mycket i båda matcherna. Mina motståndare har ungefär samma rating och har spelat ungefär lika många matcher. Så min fråga är alltså: Hur kan jag 38 i minus i den andra matchen, när jag bara fick 16 plus i den första? | |
| Palini | 2008-10-08 17:42 | |
![]() | Jag tycker inte det verkar ett dugg godtyckligt. Det är väl rätt uppenbart och logiskt att man förlorar mer när man förlorar mot nån med lägre ranking, en vad man tjänar när man vinner mot nån med lägre ranking. Du borde istället jämföra med en match där du vinner med en sisådär 60 poäng, mot nån som har cirka 400 MER i ranking än du. Då hade du nog fått mer än bara +16. Snarare nåt i stil med +33 eller förmodligen ännu mer... | |
| Bitte - Administratör | 2008-10-08 17:56 | |
![]() | www.betapet.se/rating/ Här finns en hel del att läsa Bitte | |
| vulcan | 2008-10-08 17:58 | |
![]() | Ja, Palini har rätt. Ett svar från mig i en tidigare tråd i denna återkommande fråga om hur ratingen funkar: --- Formeln vi använder räknar innan matchen ut en förväntad segermarginal i procent. Om t ex en spelare har 2000 i rating och den andre 1500, så förväntas den bättre spelaren få ungefär 15% mer i slutpoäng. Det betyder att om matchen slutar exempelvis 350-303 så har det gått precis som förväntat utifrån ratingskillnad och då blir det +-0 i rating för båda. Vid lägre segermarginal än så kommer spelaren med 2000 att gå minus, trots att hon vann. Och spelaren med 1500 i rating kommer att gå plus, trots förlusten. Sen finns det en liten "boosteffekt" inbyggd i kalkylen som gör att nya spelare som inte spelat så många matcher får lite mer dramatiska upp- eller nergångar. Detta för att de snabbare ska nå den nivå som på ett ungefär visar hur duktiga de egentligen är. Men det kan man bortse från i det här sammanhanget. ---- Vad som händer är att en del av din vinst s.a.s ligger som förväntad i kalkylen när du spelar mot en lägre rankad spelare. Det är först den vinstmarginal som du klarar att skrapa ihop utöver den förväntade som ger plusrating. Om du däremot förlorar så är ratingsituationen den att redan vid en förlust med bara 1 poäng så har du ett antal minus på rankingen, eftersom du börjar tappa rating redan när du vinner, men inte vinner med tillräckligt stor marginal. Ett konkret exempel som bygger vidare på exemplet ovan där jämviktsläget alltså inträffar vid exempelvis en seger med 350-303 för spelare A. Låt säga nu att det istället blir vinst 360-303. A har då fått en vinstmarginal som är ungefär 10% bättre än den förväntade. B har omvänt fått stryk med 10% mer än vad som förväntas och de kommer att tjäna resp. tappa i rating pga detta. Men vänd nu på steken och låt B vinna med 360-303 istället. En förväntad förlustmarginal på 47 poäng är vänd till en vinst på 47 istället. Det är 200% bättre än förväntat om inte min gymnasiematte sviker mig helt. Omvänt så har A presterat 200% sämre och ska därför naturligtvis "bestraffas" betydligt mer rejält som förlorare i den här situationen än vad B gör. I det konkreta exemplet blir det också fallet. Vinst 360-303 ger A +2.8 i rating, medan B i samma läge tjänar +23.5. A förlorar -31.5 | |
| vulcan | 2008-10-08 18:01 | |
![]() | ... det bör påpekas att min förklaring är en förenkling och inte en exakt beskrivning av hur ratingkalkylen fungerar. Principen är dock korrekt. | |
| Mysteriet - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:46 | |
![]() | Jag är tydligen dum i huvudet som inte tänkte på att båda hade lägre rating än jag. | |