Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 853

Forumkategorier

Användare Inlägg  
toonfisken2013-02-22 06:36
Antal inlägg: 732

Gilla /Ogilla
Önskar det fanns en knapp i forumet där man kunde gilla föregående inlägg ! Många man så gärna skulle vilja kommentera ! Eller hur ?

krysopras2013-02-22 08:31
Antal inlägg: 657

Nej.

Gilla/ogillainlägg är onödiga i diskussioner. De tillför ingenting annat än möjligen egoboost. Om man skriver på ett forum tycker jag man ska använda sig av riktiga argument och motivera varför man tycker som man gör. Gilla/ogillaknappar är lika meningslösa som inlägg av typen "Du är ju helt dum i huvet".

Incidental - Ej medlem längre2013-02-22 08:33
Antal inlägg: 7958

Håller med dig kry

Svediska2013-02-22 08:35
Antal inlägg: 53

Håller absolut med kry

syjo - Ej medlem längre2013-02-22 09:15
Antal inlägg: 228

Håller med Kry.:) är nästan som en gillaknapp. Men skämt åsido, det är ingen bra ide. Tänk vad många gillainlägg det skulle bli för "innegänget" på just det här forumet.

Bitte - Administratör2013-02-22 09:18
Antal inlägg: 24158

Tycker inte heller det behövs , det är bättre att diskutera saker och ha åsikter än att bara enkelt klicka gilla/Ogilla

Bitte

wildman2013-02-22 09:24
Antal inlägg: 3859

Jag tycker också det är en bra idé. Visst handlar det till viss del om egoboost, men det är väl halva iden med ett forum överlag, att vi vill göra oss hörda? Istället för att behöva säga, jag håller med den och den och fylla forumet med den typen av kommentarer så är en gillaknapp väldigt talande.

syjo - Ej medlem längre2013-02-22 09:29

Ett forum är väl ingen valsituation? Det är väl ett diskussionsforum? Det kunde bli som ett presidentval i Amerika, mest pengar vinner valet.

krysopras2013-02-22 09:33

Men det vattnar ur ett forum. Visst vill vi göra oss hörda, men gilla-knappar förvandlar debatter till popularitetstävlingar. Jag försöker undvika att skriva inlägg av typen "Fan vad bra!" eftersom det inte tillför något. Man kan, med lite träning, lära sig låta bli att klåfingra ner omotiverat gillande/ogillande.

Det är inte viktigt vad folk spontant "tycker". Det är bara intressant om det finns en tanke bakom, ett resonemang. Jag tycker ofta att det som saknas på Internet är eftertanke. Folk gillar och hatar utan att tänka efter en millisekund.

Monchhichi - Ej medlem längre2013-02-22 09:33
Antal inlägg: 23

Läser man forum reglerna så anser de ju att man ska/kan svara med mera än ett ord och jag befarar som vissa andra att det skulle bli ett enormt gillade på vissa och hemska tid om det fanns en ogillaknapp så skulle det ju vara vissa som konstant skulle utsättas för ogillade det skulle ju kunna liknas vid närhat i sådana fall.

wildman2013-02-22 09:49

Jag håller ändå inte med er. Jag tycker absolut att det är intressant att veta vad folk spontant tycker. Det finns många som inte orkar skriva ett motiverat svar, men som ändå gillar något som någon annan tycker. Att fånga upp dessa åsikter, i en gilla knapp tycker jag inte alls är fel. Självklart är det inte ett perfekt instrument, lika lite som något annat. Men det är ändå en schysst indikator som knappast gör någon direkt skada för den som inte gillar det.

Vad gäller ogillaknapp så känner jag inte att den tillför något, jämför gärna med FB som bara har gillaknapp. Som sagts så blir den gränsande till näthat.

krysopras2013-02-22 09:57

Gilla/ogillaknappar uppmuntrar den pöbelmentalitet som ligger och lurar i oss alla. Det är kanske människans allra sämsta egenskap, att vi har så nära till att förvandlas till hjärnlös pöbel.

syjo - Ej medlem längre2013-02-22 10:02

Om jag går in på avpixlat och skriver negativt om invandrare skulle förmodligen många trycka på gillaknappen. Är min åsikt mer rätt för det?

IShotQ-tile - Ej medlem längre2013-02-22 10:11
Antal inlägg: 518

Jag tycker det ger inflation i att motivera sig. Snart kan folk inte längre verbalisera vad de tycker är bra, utan bara slentrianmässigt trycka på "Gilla" och skriva <3, eller (Y).

Massor av jämförelsevis onyanserade "likes" som inte tillför ämnet någonting.

Om något verkligen förtjänar lovord hoppas jag istället innerligt att folk bemödar sig att sätta detta på pränt bäst de kan, och uttrycka vad de gillar. Det ger superlativen lyftkraft, lyskraft och en mer konkret innebörd och dignitet. Därjämte är åtminstone för mig en "like" ganska blek och intetsägande.

wildman2013-02-22 10:15

Blir den mer rätt för att jag skriver "jag håller med"?
Och sannolikt i de skrivbenternas ögon ja....
En åsikt kan ju aldrig vara fel eller rätt, allt är upp till betraktaren.
(Nåväl, jag brukar hävda att mina meningsmotståndare har fel åsikt, men det är ju en annan historia ;-))
Jag tycker peronligen att forumet hade blivit mer "rent" om folk hade gillat istället för att skriva "Jag håller med". Sen kan man ju helt enkelt välja att inte se alla gilla markeringar om man ser dom som ett uttryck för en pöbelmentalitet? En liten del av mig kan hålla med dig Krysopras om pöbeln. Det kommer självklart bli vissa utslag av det i vissa situationer. Så precis som alltid får man ju värdera det från situation till situation. Och ibland tar man till sig det, andra gånger får man bortse från det. Men i min värld är det ingen skillnad från mindre nyanserade kommentarer rakt upp coh ner. Så jag ser det snarare som ett sätt att lyfta dom som har något konkret att säga då det inte fylls upp med nonsenskommentarer utan istället en diskret gilla markering.

wildman2013-02-22 10:16

I en ideal värld håller jag med dig IShot, men det är kanske inte alltid man har tid, ork och lust att nyansera sig. Då tycker jag en like har ett större värde än inget uttryck alls.

diffdiff2013-02-22 10:25
Antal inlägg: 3884

Ja det vill vi ha

IShotQ-tile - Ej medlem längre2013-02-22 10:28
Antal inlägg: 518

I nuläget när man ser en "håller med" säger folk oftast "Jag håller med...", för att sedan presentera ett resonemang eller ståndpunkt i frågan. Jag har hitintills sett relativt få tomma "håller med" i de mer djupgående och analyserande diskussionerna, vilket hedrar skribenterna och gynnar diskussionsklimatet.
Jag fruktar en urholkning av diskussioner, välgrundade ställningstaganden, och hårdraget melodramatiskt även konversation om detta införes på bred front.

Att som toonfisken skriva att man vill ha likes-funktion "för att att det finns så mycket man vill kommentera" tycker jag närmast är att motverka konceptet att kommentera och kommentarens positiva laddning, och vifta med stora, stygga, besynnerliga skygglappar för dagens möjligheter. Som om man inte kan kommentera nu.

Jag vet inte om jag är så överdrivet intresserad av din input, toonfisken, om den bara yttrar sig i form av ett "Gilla".

syjo - Ej medlem längre2013-02-22 10:34

Sen kan man ha en tävling varje år och utse den bäste debattören. Den som fått mest "likes" vinner. ha ha

nulltj - Ej medlem längre2013-02-22 10:46
Antal inlägg: 14052

Håller helt med IShot; seriösa diskussioner handlar inte om att vinna eller få flest sympatier, det är ett ömsesidigt utbyte av argument och idéer. En gilla-knapp sänker nog otvetydigt nivån ännu mer. Iaf jag är helt ointresserad av diskussioner i form av popularitetstävlingar.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?