Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 079 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kirkelina | 2008-09-28 21:16 | |
![]() | pensionären, man kan alltså råka halka in i fel spel om någon ansluter till ett spel ovanför i spellistan. Om då spelskaparen är snabb så hinner man inte gå ur. | |
| odin - Administratör | 2008-09-28 21:40 | |
![]() | Som info: fem ovidkommande inlägg togs bort. | |
| vulcan | 2008-09-29 12:43 | |
![]() | Jag är ingen användbarhetsexpert. Så pass mycket kan jag dock att jag vågar påstå att redoknappen inte är en bra idé. Ju längre sekvenser av olika knappar och val man måste göra för att nå fram dit man vill i ett användargränssnitt (I det här fallet: Få igång ett spel) - desto mer irriterande för användarna. Ett nytt steg i form av ett klick eller en flervalsdialog bör därför bara införas om det ger ett tydligt mervärde. Kan inte se att redoknappen gör det, bl a av de skäl som PerPersa redogör för. Tummen ner därför för Redo-knappen. | |
| Måns_E | 2008-09-29 15:43 | |
![]() | Jag föreslår att ingen speltyp är förvald när man startar ett nytt spel, detta borde vara en ganska enkel förändring som medför att risken för att starta fel typ av spel minskar avsevärt. | |
| i96_sos - Ej medlem längre | 2008-09-29 16:21 | |
![]() | En ev. Redo-knapp måste i så fall bygga på att man inte ser vem som får börja, utan att det lottas e-f-t-e-r att båda klickat "Redo". Annars faller ju hela idén. Men jag håller med bl a vulcan ovan, den känns onödig. Men Odin, annars kan ni väl "enkelt" införa att en av spelarna lottas till förtur och får välja om denne vill spela med rättvänt bräde eller upp-och-ner, och i det första fallet låta motspelaren börja =) Fast då har väl motspelaren en vridbar skärm förstås ... | |
| victrix | 2008-09-29 17:45 | |
![]() | Jag tycker detta är så märkligt svenskt. Att ha en redoknapp är som att använda både p-piller och kondom, eller att ha både bälte, hängslen och för säkerhets skull, skyddsväst och hjälm. Man kan aldrig garantera att man fattar rätt beslut, livet är ibland nyckfullt och oberäkneligt, det är väl bara att faktiskt inse att man får chansa ibland. Att klicka på fel knapp är väl inte hela världen. De flesta av oss är vuxna människor och man kan inte alltid hålla på att kräva total trygghet mot eventuella missöden. Att hela tiden urskulda sig med att säga: Jag såg inte att slumpat stod överst, jag fattade inte att man fick avdrag för att jag lämnade spelet. Herregud, det är väl bara att inse att shit happens! Att konstruktörerna av Betapet hela tiden ska hålla på och hitta säkerhetsstationer så att man inte, Gud förbjude, gör något misstag som kan gå ut över rankingen är tycker jag en mycket underlig och märkligt svensk företeelse. Att sen det finns folk som gärna väljer slumpat men helst inte vill ta risken att gå back men gärna ta chansen att vinna stort finner jag lika märklig. Väx upp! Detta är ett spel, njut och ha kul istället! | |
| Ezzal | 2008-09-29 17:58 | |
![]() | Ett annat önskemål Det vore bra om man kunde läsa av rankingen direkt på den som har öppnat spel istället för att leta i listan till vänster. Så slipper man stöta på blåbär och omänskligt högt rankade spelare och ångra sej skitsnabbt | |
| Kirkelina | 2008-09-29 18:37 | |
![]() | Du kan se rankingen om du antingen klickar på den gröna pilen eller ställer in i dina inställningar att skaparens namn och ranking ska synas på alla skapade spel. | |
| Måns_E | 2008-09-29 19:22 | |
![]() | victrix: Det är väl klart att det inte är hela världen om man tvingas att spela ett spel som man inte vill spela (eller tappa en massa rating), å andra sidan så tycker jag att det inte heller är hela världen om folk hoppar ur spel utan att första ordet har lagts utan att tappa rating. Rent av så tycker jag att ditt resonemang kan appliceras ännu bättre där. Men det går ju ganska enkelt att lösa problemen, t ex genom att inget spelrum är förvalt när man startar ett spel. Då borde fler bli nöjda och glada. | |
| Måns_E | 2008-09-29 19:25 | |
![]() | speltyp skall det stå såklart, eller kanske rent av brädtyp, istället för spelrum. | |
| pensionären | 2008-09-29 20:50 | |
![]() | Bra skrivit vicktrix, det är väl det vi spelar för, att ha kul. | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-01 00:52 | |
![]() | Men det där med "redoknappen" skulle ju bli konstigt tror och tycker jag. För ni säger att båda måste acceptera, men de spelare som förut gick när slumpade spelplanen inte var till deras fördel kommer ju knappast att acceptera sådana spel. Och jag tror att en redoknapp skulle innebära svårigheter på just slumpad planhalva där den "misskrediterade" alltså ska kunna välja att helt enkelt inte spela den matchen. Många matcher skulle, tror jag i alla fall, bara bli att båda spelarna går in i rummet och måste vända om. | |
| Kirkelina | 2008-10-01 07:56 | |
![]() | Redoknappen ska ju vara innan man kommer in på spelbordet. Som det nu är så är det ju bara spelskaparen som kan använda sig av "förrummet" innan man kommer in i själva spelet. Men med redoknappen så har också den som anluter till spelet chans att kolla vem man kommer spela med och man kan kanske hälsa på varann redan där. Det skulle ju också kunna vara någon form av kösystem där eller att spelskaparen kan välja vem som ska släppas in i spelet om flera ansluter sig. När man sedan väl är inne på spelbordet så ska man inte ostraffat kunna bryta. | |
| Bitte - Administratör | 2008-10-01 07:59 | |
![]() | Paniksurr, jag håller med , fattar inte heller vitsen med en redoknapp,, man klickar in och spelar eller så får man väl lämna och tappa poäng.. Bitte | |
| stefanf | 2008-10-01 08:16 | |
![]() | Det finns ett alternativ till redo-knappen som löser problemet. Låt det (efter att planen öppnats) gå, exempelvis, 5 sekunder där man har möjlighet att avbryta ratingfritt. - Detta sker _innan_ honnören har lottats (dvs. man ser/vet inte vem som kommer att få börja). Då kombineras alla önskemål: - Man kan inte utnyttja systemet. - Inga onödiga knappar/val. - Möjlighet att ändå avbryta om det råkade bli fel. | |
| sanlin | 2008-10-01 09:19 | |
![]() | Håller helt med vicktrix!! :) Tror inte heller på en redo-knapp. Känns onödigt tycker jag. Spela o ha kul!! =) | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-01 11:41 | |
![]() | Okej, Kirkelina. Då förstår jag..Jag trodde det menades att den skulle vara när man kommit in på spelplanen. Men jag tycker ändå att om man gått genom dörren så har man redan då accepterat ett spel. Det enda problemet som jag ser det är när någon bokar ett spel och så ansluter någon som den inte vill spela med och personen då lämnar sitt eget spel..Kliver man in då kan den som sitter och väntar vara "Kalle, 5000 i rating" i stället för "Ada, 1700 i rating"... | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-01 11:43 | |
![]() | Och stefanf:s idé tror jag inte alls på faktiskt. För om lottningen inte har skett men man ser spelplanen så tror jag få skulle vara villiga att chansa om man ser att det kan vara så att motståndaren får ett ypperligt tillfälle. Visserligen kan det vara en själv som får det, men jag tror de flesta inte skulle chansa. Jag tycker som sagt att "har man gett sig in i spelet får man spela det" eller ge upp och då givetvis vara förlorare. | |
| tolkien | 2008-10-01 12:17 | |
![]() | En fråga ang att avbryta spelet när endast 10-15 brickor finns kvar. Det har hänt många ggr att motspelaren ligger under med massor poäng, talar om 200 p och mer typ. Då avbryter motspelaren spelet innan man hinner spela klart partiet. Jag tycker att det är ovanligt lite poängavdag som motspelaren får jämfört med om partiet skulle läggas till sista brickan. Allstså om man avbryter partiet innan det är färdigspelat kommer man lindrigare undan än om man spelar klart!!!! Har tagit upp frågan i chatten vid ett tillfälle och har fått medhåll att det faktiskt kan löna sig att avbryta spelet än att fullfölja det. Det tycker inte jag är ok eftersom man gett sig in i leken............... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-10-01 12:33 | |
![]() | Paniksurr, jag tror inte du riktigt förstått vad Kirkelina menar. Det är när man tittar i listan över öppnade spel, väljer ett och placerar markören över dörren för att gå in som hela listan plötsligt hoppar till och flyttas ett steg uppåt. Man har då råkat klicka på dörren i spelet nedanför, vilket kan vara ett spel av en helt annan typ än den man ville spela. Tänk själv att letat efter ett snabbspel på klassiskt bräde men plötsligt hamnat i ett panikspel på slumpat bräde. Inte så kul. Jag tycker därför att Stefans förslag var riktigt bra. | |