Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| johndeere | 2008-09-09 10:40 | |
![]() | Sluta röka Idag har jag bestämt mig för att sluta röka efter 30 års tid, rökt ca 1 1/2 paket om dagen. Har aldrig slutat förut. Men nu har jag bestämt mig. Vad har ni för tips. Ska man tugga tuggummi, ta tabletter sådana man får utskrivna på recept är det någon som provat dom, har hört att man blir väldigt konstig av dom, typ att ha svårt att fokusera på saker och ting, humör osv. Alla svar beaktas, vill sluta röka. | |
| evald2 | 2008-09-09 10:52 | |
![]() | Hej där! Klokt beslut...Själv slutade jag för 10 månader sedan och det har funkat bra, man måste vara bestämd helt enkelt! Jag har provat både Zyban och Champix, av den ena fick jag en allergisk reaktion och av Champix blev jag illamående och det var ju ioch för sig positivt för man ville inte röka då!! Tips när begäret sätter in..ta en promenad, drick vatten, sug på en bit ingefära och i nödfall använd snus eller nikotin tugimmi. Lycka till!!!! | |
| sanlin | 2008-09-09 10:58 | |
![]() | Min pappa fick tabletter på recept och han lyckades sluta.Vad jag vet så blev det inte så mycket konstigheter av tabletterna.Lite rastlös o så lite på humöret (enl mamma!!) men inget större problem. Tror pappa hade rökt i ca 40 år!! Så han var/är jätteduktig. Lycka till!!!! Och ett klokt beslut tycker jag! :) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-09-09 11:00 | |
![]() | Det som till slut funkade för mig var att sluta tvärt. Vara envist bestämd. Tuggummi och plåster bara förlängde pinan. När det värsta begäret satte in tog jag en Fishermans Friend eller någon annan stark halstablett. Jag knaprade även på morötter, som sägs innehålla något ämne som dämpar röksug. Vet inte om just det stämmer men både händer och mun fick något att sysselsätta sig med. Det räckte långt. Jag har för övrigt varit rökfri i 13 år nu. | |
| Jonet | 2008-09-09 11:00 | |
![]() | jag slutade i april. jag använde nikotinplåster och det rekommenderar jag starkt. jag valde att följa de anvisningar som medföljer. det innebär att man trappar ned på styrkan under en två-tre månaders period. under den tiden hinner man vänja sig att inte hålla på med cigaretterna, utan att bli galen av abstinens. lycka till! | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-09-09 11:00 | |
![]() | Och lycka till givetvis! | |
| ulricaho4530 | 2008-09-09 11:05 | |
![]() | Det här är min personliga erfarenhet - detta funkade för mig: Slutade röka i oktober 2007 efter 25 år och 1 paket om dagen. Hade "slutat" tidigare men alltid vetat innerst inne att jag ville börja igen (och så blev det förstås). Denna gång funderade jag ett halvår. Träffade hälsocentralens "slutarökasköterska", gjorde upp +/--listor, lade upp mentala strategier. När jag väl bestämt mig så satte jag ett datum. Hade läst Carrs sluta röka-bok (man får ta den med en nypa salt, väldigt amerikansk men innehåller en del bra grejer) och därför beslutat att inte använda nikotinhjälpmedel (som jag gjort tidigare). Jag tänkte på abstinensen som en influensa (det var mycket mental träning som hjälpte mig denna gång!) och lät det vara lite jobbigt (humörsvängningar, svettningar, hjärtklappning, förstoppning, etc) under några veckor. För det är faktiskt inte så hemska symptom (jag tänkte för mig själv - "ingen har dött av att sluta röka"). Efter två veckor kände jag mig fri! Fortfarande röksugen då och då månaderna efteråt. Mitt mentala trick då var att tänka mig tyngden av syrgastuben som jag måste släpa på när jag fått kol (min största skräck). Men det gick förvånansvärt snabbt att bli kvitt suget! Om 1 månad firar jag 1-årsjubileum som rökfri. Det bästa jag gjort! Framförallt så luktar jag så mycket godare! Mina bästa råd är: Försök bara sluta om du verkligen, verkligen är motiverad. Annars riskerar ett misslyckande att göra dig olycklig och skjuta upp rökstoppet ytterligare något år. Skaffa dig mentala strategier som passar dig. Exempelvis är det många som börjar igen när det händer något jobbigt - men sådana situationer kommer man alltid att råka ut för så man måste hitta sätt att handskas med dem. Receptbelagda läkemedel (Cyban för min del) har jag dålig erfarenhet av. Fick depressionssymtom (grät och hade ångest) när jag provade dem. Har hört samma sak från flera (men även sådana som det funkat bra för!). Lycka till när du väl bestämt dig!!! | |
| Nemi | 2008-09-09 11:08 | |
![]() | Hej, grattis till ett klokt beslut :) Jag förstår att det nog kommer bli kämpigt en stund, framförallt att bli av med "vanan", dvs de små rutinerna och sakerna som sitter inrutade kring rökandet men släkt och bekanta som lyckats sluta röka säger att bara man har bestämt sig och är envis och beslutsam nog så går det bra :) Jag tror på dig! Gör listor med allt positivt som kommer med att sluta röka och titta på dom då och då för att påminna dig om vad du kommer "vinna". Ha bra stöd av nära och kära som kan hjälpa till att sysselsätta dig om suget och rastlösheten blir jobbigt. Andra tips finns i en gammal sluta-röka-tråd www.betapet.se/forum...am p;page=0 Lycka till, you can do it! | |
| -huggo | 2008-09-09 11:08 | |
![]() | Jag slutade i nyår efter 28 rökiga år, använde ett paket med nicotinelltabletter men blev så ruskigt dålig i magen av dessa så jag köpte vanliga Extra tuggummi och det har funkat kanon. Lycka till!! | |
| Nemi | 2008-09-09 11:11 | |
![]() | Det finns ju även www.slutaroka.com/ och www.slutarokalinjen.org/ | |
| foxy_1 | 2008-09-09 11:16 | |
![]() | Jag har nu varit rökfri i 15 månader efter 30 års bolmande och mår jättebra. Jag åt Champix och läste boken boken "Äntligen rökfri". Fick inga biverkningar utom de som säkert kommit av att sluta röka utan tabletter. Började medatt gå ner 2 kilo, men gått upp 5 kg till. Och har man slutat röka så är det inte svårt att bli av med de extra kilona. Allt hänger på hjärntvätt och järnvilja, därför tyckte jag att boken var bra.Håller tummarna...... Lycka till :) | |
| evald2 | 2008-09-09 11:19 | |
![]() | Nja en lite negativ effekt för min del...10 kg! oh jag har inte viljan att gå ner dom heller men men hellre rökfri och lite småfet!!! | |
| foxy_1 | 2008-09-09 11:20 | |
![]() | Håller med evald. Du ser säkert piggare ut och luktar mycket godare så det är ren vinst........ | |
| carolsson | 2008-09-09 11:43 | |
![]() | allen carr. äntligen icke-rökare. bra bok, läs den. | |
| Amiable | 2008-09-09 11:53 | |
![]() | Grattis till ditt beslut! Satt o räkande lite, menar inte att strö salt i såren men; på 1 år blir det en kostnad på ca: 9125.- Med dagens penningsnivå blir det: 273 750.- på 30år. Bätter sent än aldrig som det heter!! Lycka till! | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-09-09 11:59 | |
![]() | Varför bestämmer man sig för att sluta efter 30 år? Behöver man ciggen i yngre dar för att få en trygghet i sin osäkerhet som man med åren arbetar bort? När jag frågat folk i 20 års åldern (Särskrev jag det där? Om ingen svarar startar jag en tråd om det. *hotar*) som röker, varför de röker, så har jag fått svaret att de veeet att det är dumt, och SKA sluta, men inte just nu. Vad är det de/ni väntar på? Varje cigg är väl ett steg mot sämre hälsa? Bara för man helt plötsligt slutar så blir inte kroppen 'läkt' och föryngras 20 år. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-09-09 11:59 | |
![]() | Ja, ekonomiska aspekten kan man lägga till i mitt inlägg för att förstärka hur märkligt det är att vänta med beslutet. :P | |
| foxy_1 | 2008-09-09 12:35 | |
![]() | Bättre sent än aldrig. Och har man inte varit rökare så vet man inte hur svårt det är att sluta. | |
| johndeere | 2008-09-09 12:38 | |
![]() | Ja, varför bestämma sig för att sluta röka, helt enkelt att min dotter är på mig hela tiden och säger att jag kan bli väldigt sjuk och att hon vill inte det. När jag började röka var det inget snack om kol. Att jag började röka hade inget att göra med att jag var osäker eller något sådant. Tyckte då att det luktade och smakade väldigt gott, och sedan har jag fortsatt bara. Har en otrolig fysik ännu som slår många som inte röker, men jag börjar närma mig 50 års åldern och kanske fått lite vett i huvudet nu förhoppningsvis, i dagens samhälle är allt mer upplyst. Går man till någon läkare för att man är förkyld eller influensa så frågar dom om man röker och gör man det då skall man göra en kol-test direkt. Är man rökare och blir dålig så hör det genast ihop säger dom, sluta röka så blir du bättre. Jag tackar alla här för era tips och jag skall verkligen ta dom i beaktning. FÖR JAG HAR BESTÄMT MIG ATT SLUTA RÖKA. Och dessutom vad pengar det går åt. | |
| l0llo | 2008-09-09 14:56 | |
![]() | Jag slutade röka tillsammans med min mamma för sex veckor sedan. Det har gått jätte bra. Verkligen. Hon kom till mig ca fyra dagar innan och sa "Nu slutar vi röka" och det gjorde vi. Jag har inte använt mig av någonting som har med nikotin att göra, har tuggat vanliga tuggummin varje gång jag har blivit sugen. Lycka till, verkligen! | |