Spelrum
Giraffen | 43 |
Krokodilen | 3 |
Elefanten | 3 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 36 |
Inloggade | 85 |
Mobilspel
Pågående | 20 282 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Miss_jk | 2009-02-09 19:56 | |
![]() | Katters kostnad Jag och sambon funderar på att köpa två katter nu till våren, så jag undrar vad kan man uppskatta att det kostar i månaden med försäkringar, mat, sand och allt annat man behöver? Någon som vet på ett ungefär vad man bör räkna med? | |
Delight2002 | 2009-02-09 19:57 | |
![]() | Tyvärr kan jag inte svara på det då jag är hundmänniska men jag måste berömma ert tänk. Många bara skaffar djur och upptäcker sedan att de inte har råd och tid. Bra att undersöka innan vad det är ni ger er in på :) | |
hungerstrejk | 2009-02-09 20:01 | |
![]() | Jag lägger ca 300 spänn/mån på mina 2 innekatter. Dom är inte försäkrade. | |
Quelle | 2009-02-09 20:02 | |
![]() | Jag betalar ungefär 160kr/mån i försäkring, ca 150-200kr/mån i mat och kattsand, 600kr/år för vaccinering för mina två katter. Eftersom vi köper storsäck med kattmat så är kostnaden en uppskattning. Sen beror det ju på vad man köper för mat också :) | |
Quelle | 2009-02-09 20:03 | |
![]() | Glömde säga att jag har utekatter... | |
Ässät | 2009-02-09 20:03 | |
![]() | De beror på vad för mat dom äter.. vicken sort du bestämmer dig för att dom ska äta.. hur mkt dom gör i lådan. Min katt e fruktansvärt kräsen o äter inget annat än kattmat utom me kyckling o kalkon då hon inte tål de o bara kräks..likaså torrfoder. Va e de för katter ni ska köpa? E de vanliga bonnkatter så behöver ni inte försäkra dom.. | |
Delight2002 | 2009-02-09 20:05 | |
![]() | Ässät: Varför måste man inte försäkra bondkatter? Visst att en raskatt kan kosta typ 10.000 men man älskar en bondkatt lika mycket och vill nog inte bara avliva den och köpa en ny bara för att de är billiga. Hoppas verkligen inte att du har djur! | |
Miss_jk | 2009-02-09 20:05 | |
![]() | Innekatter. Ska väl helst äta torrfoder. Varför behöver man inte försäkra bondkatter? Vi har inte kollat på någon speciell ras, utan det blir det som finns på katthemmet eller likande tror jag. | |
kermis | 2009-02-09 20:05 | |
![]() | Det beror helt på vad för katter, vilken sand och vilken mat. Vettig mat i större förpackningar ligger på ungefär 4-6 kronor i dagskostnad (120-180 kronor i månaden. Dyrare om ni kör med mindre förpackningar...). Sand på omkring en hundring per katt per månad. Försäkring beror helt på ditt bolag, de flesta kör ju med rabatt om man har flera försäkringar hos dem. vaccinationer går på omkring 4-500 per gång och ska göras två gånger när de är ungar (fast det borde uppfödaren ta hand om.), en gång när de är ett år och sen vart tredje år. generellt skulle jag säga att räkna med ca 500 kronor i månaden per katt, så klarar man sig fint. Bra tänkt att tänka på två från början. De har i regel jättebra sällskap av varandra och man blir inte jättebunden själv. | |
gnill | 2009-02-09 20:06 | |
![]() | Några år sen jag hade katt, men lite grovt uppskattat 3-400 kr per månad för en katt (mat, sand, försäkring). Men två katter kostar nog inte det dubbla (skulle tro att de inte gör av med dubbelt så mycket sand t ex). Rekommenderar att köpa _bra_ kattmat hos veterinärer/djurbutiker. Innekatter kostar lite mer (mera kattsand och inga småfåglar som drygar ut kosten :-) och utekatter lite mindre. Å andra sidan bör utekatter vaccineras en gång per år. Minns inte vad den sprutan kostar men kan det vara en tvåhundring kanske? Försäkringen var när jag senast hade katt (fem år sen) rätt billig (jämfört med andra försäkringar man har). Sen finns ju en "ingångskostnad" om du vill ID-märka katterna, köpa transportväska etc. | |
Quelle | 2009-02-09 20:08 | |
![]() | Mina katter vaccineras en gång om året och vi betalar 300kr/katt... jag har europeiskt korthår, alltså bonnkatter och det skulle aldrig falla mig in att inte ha dem försäkrade... | |
kermis | 2009-02-09 20:10 | |
![]() | Om er veterinär lurar er på årliga veterinärer: Byt veterinär. Dagens vaccin håller i tre år. Inte ett.... | |
gnill | 2009-02-09 20:11 | |
![]() | Jag är oerhört glad att min katt var välförsäkrad när han vid 12 års ålder fick problem med sköldkörteln. Han fick strålbehandling i Uppsala som kostade 10.000 , jag betalade 2.000 kr i självrisk resten täckte försäkringen! Han är nu snart 17 år och har hälsan i topp och en kattunges humör (har han alltid haft). Han bor dock inte hos mig längre då han inte uppskattade att det kom en bebis i huset. Han är bondkatt, och jag kan inte se att det hade gjort ngn skillnad om han varit raskatt... | |
Ässät | 2009-02-09 20:12 | |
![]() | Ingen ja känner har försäkrat sin innekatt.. min e 9 år o aldrig vart sjuk.. så snart e hon gammal o kommer nog att dö av ålderdom. Katter mår inte bra av att bara äta torrfoder..de förstör njurarna. | |
Linders - Ej medlem längre | 2009-02-09 20:13 | |
![]() | Köp från Kina, det är billigt! icanhascheezburger.f...93 7500.jpg | |
Quelle | 2009-02-09 20:13 | |
![]() | Det beror på vilket vaccin som används... eftersom jag har utekatter så vaccineras dem årligen mot kattsnuva, men det räcker med vart tredje år mot kattpest, precis som kermis säger... | |
kermis | 2009-02-09 20:14 | |
![]() | snart gammal om hon är nio..? hon är medelålders... ..och hon kan bli sjuk även om hon är innekatt. Får hoppas att du antingen sitter med en buffert på några tiotals tusen kronor om din katt skulle råka ut för något, eller att hon håller sig frisk i tio år till och dör plötsligt i sömnen. | |
gnill | 2009-02-09 20:15 | |
![]() | Torrfoder av bra kvalitet (inte den på ica/konsum) förstör verkligen inte njurarna! Det är bra mat för katter! Däremot måste man tänka på att katter som bara äter torrfoder (som min exkatt) alltid ska ha gott om fräscht vatten. | |
Quelle | 2009-02-09 20:16 | |
![]() | alla katter ska ha fri tillgång till friskt fräscht vatten ;) | |
kermis | 2009-02-09 20:16 | |
![]() | Quelle: Ja, det beror på vilket vaccin som används men varför skulle någon veterinär använda ett utförtjänt vaccin numera? Det finns vacc mot både kattpest och kattsnuva som håller i tre år. | |