Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade9
Mobilspel
Pågående18 920

Forumkategorier

Användare Inlägg  
miss_ztar - Ej medlem längre2010-02-07 10:54
Antal inlägg: 316

elallergi??
Finns det eller är det en "hittepå" sjukdom för att slippa jobba?
Såg just en reklamsnutt ur Outsiders nyss där en ung kvinna vinglar, kvider "skynda dig" och ramlar rakt ner på gräset!! Spel för kameran eller verkligt sjuk?? Kan inte låta bli att undra hur de beter sig utan kameran i ansiktet??
Hur yttrar den sig? Är det bara om man ser de elektriska sakerna som man blir sjuk?

Kan säga att vi har en kund som kräver att all utrustning i bilarna stängs av när hon åker. Hon har själv en mobil i väskan, som står på vibrera, enligt fler av chaufförerna. En gång stängde inte chauffören av sin privata mobil och då var hon hur pigg som helst, pladdrade och grejade.. ända till han höll upp dörren och hon skulle kliva ut, då såg hon att den hängde i bältet, påslagen, och blev så sjuk så hon höll på att trilla!!
Det gick visst bra så länge hon inte visste att den fanns i hennes närhet :) Samma kvinna kan tillbringa flera timmar på vårat största varuhus handlandes utan att bli varken trött, vinglig eller må synligt dåligt. Om jag inte minns helt fel var hon också på Gröna lund en heldag med sina barn och där måste det ju finnas massor av elektromagnetiska fält?

Så vad har ni andra för tankar om denna "sjukdom"?? Känner ni någon?

klobba2 - Ej medlem längre2010-02-07 10:59
Antal inlägg: 2332

Har en bekant som är sjukpensionär p g a elallergi
men det hindrar han inte från att jobba med datore 24/7...
Min magkänsla är att det är Psykosomatisk

susila2010-02-07 11:12
Antal inlägg: 459

Jag har en bekant som är sjukpensionerad för sin dåliga rygg, men han verkar vara hur pigg och rörlig som helst. Därför vet jag att alla som har ont i ryggen är arbetsskygga simulater.

miss_ztar - Ej medlem längre2010-02-07 11:16

Det är väl inte riktigt samma sak Susila? Det finns mediciner mot ryggvärk, så du kan leva ett någorlunda drägligt liv, men finns det mediciner mot elallergi?

bujum2010-02-07 11:20
Antal inlägg: 1750

Kommer väl att få halva Sverige på mig nu, men jag tror det är strunt!
Låt vara att man kan vara känslig för elektromagnetiska fält, men det är ett långt steg därifrån till att vara allergisk.
Har träffat en "elallergiker" i mitt liv, och henne träffade jag genom mitt jobb inom psykiatrin....

mrperfect2010-02-07 11:24
Antal inlägg: 11437

Jag har träffat några, jag tror att problemet existerar men att en del fall är psykosomatiska.
Med tanke på att det finns radiosignaler överallt och att elektriska fält kan vara både snabba och långsamma så verkar det mer än en aning tveksamt. Undrar om det finns några oberoende studier på detta. Ska surfa runt på det ifall jag hinner.

bujum2010-02-07 11:26
Antal inlägg: 1750

Du mrperfect - har du inga bra vitsar på lager idag?

Bitte - Administratör2010-02-07 11:32
Antal inlägg: 24200

Jag tror att det faktiskt finns de som reagerar på el och annan spänning och blir sjuka av det, precis som med andra allergier/överkänslighete r och man har ju på höga instanser klassat detta som ett funktionshinder..

"2009 EU-parlamentet antar med röstetalen 559 mot 22 en resolution om hälsoproblem i samband med elektromagnetiska fält där man skriver: ”Europaparlamentet uppmanar medlemsstaterna att följa Sveriges exempel och tillerkänna personer som lider av elöverkänslighet status som funktionshindrade samt ge dessa personer tillräckligt skydd och lika möjligheter”.

( www.europarl.europa....ML +V0//SV)

Bitte

miss_ztar - Ej medlem längre2010-02-07 11:33

Programmet är i morgon kl 20.00 på 5:an för de som vill se.

Klart man kan vara mer eller mindre känslig mot vissa saker. Jag kan också få torra röda ögon+röda kinder, som båda kliar, när jag först suttit 10 timmar framför 3 skärmar på jobbet och sedan går hem och sätter mig med min laptop i knät ytterligare några timmar, men inte anser jag mig vara allergisk mot strålningen för det!

miss_ztar - Ej medlem längre2010-02-07 11:35

Är det inte Eu-parlamentet som vill att vi bara ska ha raka gurkor och att alla jordgubbar ska vara lika stora också??

Frajtan2010-02-07 11:52
Antal inlägg: 85

Diskuterade detta lite häromdagen. Undra om dessa personer är medvetna om hur starkt jordens EGET magnetfält är, eftersom det borde vara magnetfälten kring elsladdarna man reagerar på, eller? I dunno, jag tror mest det är strunt tills någon antingen ändrat begreppet eller visat mig en blodprofil som tyder på allergisk reaktion av en av de typer man talar om som stimuleras av elkontakt...

DennisPlz2010-02-07 12:03
Antal inlägg: 4031

Det finns botemedel mot elallergi; Lobotomi och ironiskt nog, elchocker.

Bitte - Administratör2010-02-07 12:13

Jag funderar så här varför ifrågasätta någons sjukdom eller besvär,,det var ju exakt samma snack om att "gå i väggen" det var på hittat det med,, idag har det ett bättre namn stressymptom,, och det finns ju ,, anser nog att det är upp till vården eller socialstyrelsen att ställa krav på vad som kan klassas som "sjukdom"

Sedan kan man ju vara mer eller mindre känslig man kan ha bättre och sämre dagar som med alla andra sjukdomar

Man ska aldrig döma en annan person förrän man gått 100 mil i hans mockasiner

annelille2010-02-07 12:18
Antal inlägg: 500

...nu för tiden är det försäkringskassan som ställer krav på vad som kan klassas för sjukdom... inte sjukvården...

klobba2 - Ej medlem längre2010-02-07 12:19
Antal inlägg: 2332

Jag funderar så här varför ifrågasätta någons ifrågasättande..

El Robbo - Ej medlem längre2010-02-07 12:20
Antal inlägg: 270

"...nu för tiden är det försäkringskassan som ställer krav på vad som kan klassas för sjukdom... inte sjukvården..."

Och därmed kan man inte vara allergisk mot någonting överhuvudtaget.

Tigera2010-02-07 12:27
Antal inlägg: 545

Där fick du helt klart poäng El Robbo! :)
Och det finns inga sjukdomar. Punkt. Slut.

El Robbo - Ej medlem längre2010-02-07 12:31
Antal inlägg: 270

Är det inte finurligt, så säg. :-)

miss_ztar - Ej medlem längre2010-02-07 12:31

Klart man ska ifrågasätta sjukdomar!! Även vi vanliga dödliga måste ju få undra när det finns så många människor och så få är just elallergiska! Att gå in i väggen är ju bara en populär grej, det finns inte heller anser jag!
Man kan ju inte leva med huvudet i det blå hela tiden och tro gott om alla.

tycker nog att Robban fick in en 10 poängare där uppe!!

Bitte - Administratör2010-02-07 12:38

Kan tala om att när du är där med att få den stressrelaterade diagnosen då tvekar du inte på att den finns,, jo jag har varit där ,, jag mådde fruktansvärt dåligt ,,

Bitte

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?