Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 453 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| regression | 2010-04-17 23:21 | |
![]() | Medelsorg Hur ska man bäst hantera motgångar som inte är småsaker men som inte heller är livsavgörande? Låt oss kalla det ''medelsorg'' -- långt ifrån depression, men tillräckligt jobbigt för att det påverkar en på ganska lång sikt. Lite typiskt för medelsorgen är att den inte omedelbart väcker sympati hos ens vänner och anhöriga eftersom det som hänt inte faller inom ramen för ''typiska'' motgångar, såsom skilsmässa, dödsfall eller avsked från jobbet. Den baseras mer på individuella problem som andra kanske hade ryckt på axlarna åt. Medelsorgen kanske kickar in när man kuggat på en tenta, när man upptäcker att man har lägst lön av alla kollegor, när bilen håller på att rosta sönder, eller när man hamnat i ett infekterat gräl med någon. I mitt fall så har jag inom loppet av två veckor blivit refuserad av en vetenskaplig tidskrift efter rätt rejäla revideringar, samt fått ytterligare ett experiment förstört efter ett och ett halvt år pga av misstag från assistenter. Jag känner att hela förra årets ansträngningar varit bortkastade, ungefär. Kort sagt, tillräckligt för att man ska bli på riktigt dåligt humör men inte tillräckligt för terapi. Hur gör man? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-17 23:25 | |
![]() | Gör något du gillar..eller mår bra av! så lätt kan det vara. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-17 23:32 | |
![]() | Det är överjävligt när det slår över till översorg! | |
| Tess 08 | 2010-04-17 23:35 | |
![]() | Låter riktigt surt det där! Ja vad gör man?? Blir skitarg och skäller på någon eller något... låter det gå ett tag och sedan bestämmer sig om man ska fortsätta eller skita i det och göra något annat. Fick du några som helst resultat av experimenten?? Eller är allt förstört? | |
| Miss_jk | 2010-04-17 23:36 | |
![]() | Tänk på allt det fina du har istället för att fokusera på det "dåliga". Jag kan känna mig deppig över mitt jobb ibland, men när jag tänker på hur fantastiskt underbar sambo, familj och vänner jag har så spelar inte jobbet lika stor roll längre. Som sagt, fokusera på rätt grejer. Jättedumt att lägga energi på saker man mår dåligt av. | |
| regression | 2010-04-17 23:40 | |
![]() | Tja, vi kan ju alltid slå fast att "more research is needed" innan frågan kan anses vara besvarad. Det brukar forskningsfinansiärerna gilla att läsa... Möjligtvis går det att extrahera några gobitar ur experimentet, vi får se. Men allt det här är även lite besläktat med det psykologerna kallar förlustaversion, eller som poeterna säger: ''det är ibland bättre att aldrig ha älskat än att förlora en kärlek''. Jag hade så himla höga förhoppningar om detta, och så två magplask på två veckor. Inte kul. | |
| regression | 2010-04-17 23:40 | |
![]() | Ovan till Tess. | |
| regression | 2010-04-17 23:45 | |
![]() | Samtidigt så vill jag påpeka att det i just detta fall knappast kommer slå över till någon större sorg -- det kommer att gå över, det vet jag. Och om en månad till ett halvår kommer jag ha glömt detta. Det är den akuta krishanteringen jag grubblar lite över. För fem år sedan hade jag nog gått ut och tokfestat i några veckor, kanske besökt någon vän i London, skaffat mig ett rejält miljöombyte. Men idag, ett par barn och en fru senare, har man bundit sig lite vid masten... | |
| Minta | 2010-04-18 00:26 | |
![]() | Man kan stanna lite i känslan av sorg också. Varför får dessa "misslyckanden" dig att känna det? Är det bara för att det är onödigt arbete, ett förspillt år? | |
| ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-18 00:38 | |
![]() | skämta om det, ironisera över situationen. kan man välja mellan att skratta eller gråta åt nåt så känns det mindre ledsamt och motigt om man väljer att skratta. | |
| Sweetlime | 2010-04-18 05:03 | |
![]() | Din fru klarar väl av att ta hand om era barn så att du kan resa bort några dagar (du kommer inte särskilt långt dock i vulkanens skugga). Att resa bort är alltid ett bra sätt att komma tillbaka. | |
| lsaw | 2010-04-18 07:00 | |
![]() | Eftersom jag tillhör kategorin "mogna män" som levt ett tag, kan jag använda mig av mina erfarenheter under det som kallas för livet. Vid vissa tillfällen då jag stött på besvikelser (som jag tycker är ett bättre ord än "medelsorg"), så har jag säkert reagerat med din namne (regression) och blivit förbannad och trotsig. Ibland har jag skrivit ett brev till någon, utan att ha minsta tanke på att det skall postas. Jag har aldrig flytt genom att byta miljö eller ta mig en hutt på grund av enskilda händelser. Att hamna i ett tillstånd med självömkan där man projicerar över sina ”nederlag” eller frustrationer på omvärlden fungerar bara en nanosekund, sedan måste man ta kommandot igen. Då jag har strukturerat det som skett (i brevet exv), kan jag ofta se min del i det hela och gå vidare med mer kunskaper för fortsättningen av mitt liv. Att du har refuserats två gånger, kan ju faktiskt vara för att det du gjort inte var tillräckligt bra och du måste göra något annat eller göra om det du gjort – fast annorlunda? ”Thats life!” | |
| LisaLong | 2010-04-18 07:27 | |
![]() | Tänk positivt, du har tak över huvudet, mat för dagen. Du är friskt. Det du berättar är ju lite av en besvikelse självklart, speciellt om man jobbat en längre tid med någonting, men att ta in ordet "sorg" är väl lite väl anser jag. Det är bara att ta nya tag:) | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-04-18 07:30 | |
![]() | Du har alldeles rätt Isaw. Det kan nog inte sägas bättre. Framför allt kan man inte börja tycka synd om sig själv. Att göra sig till offer, leder bara till att man misslyckas på ett likartat sätt i framtiden. | |
| Karlspader | 2010-04-18 07:50 | |
![]() | Alkoholfritt Budgetalternativ till att åka till London och rulla hatt: Gå till en loppmarknad och köp billigt porslin. Låna en isolerad lokal.Tyck synd om dig själv,släpp fram frustrationen. Krossa porslin och skrik. Spring dig trött. Skratta åt dig själv. Därefter kan du ta Isaws recept. Det krossade porslinet kan du ha som utfyllnad på garageuppfarten om du har nån. Kanske är det bra att blanda med matjord för bättre dränage? | |
| lsaw | 2010-04-18 08:09 | |
![]() | Kalspader: Det skall jag komplettera med nästa nanosekund då jag tillåter besvikelsen leva ut. Jag har förvisso bara en garageNEDfart, men kanske krossat porslin blandat med kallasfalt kan stoppa maskrosorna som tränger igenom? :) | |
| ANDERStG | 2010-04-18 08:31 | |
![]() | regression: Syftar ditt namn på statistisk databehandling eller en annan sorts tillbakagång? :) | |
| Mammaoxå | 2010-04-18 09:17 | |
![]() | Jag brukar tänka tillbaka på tidigare jobbiga händelser som jag upplevt och sedan känna efter hur det känns nu. Då kan jag trösta mig med att man faktiskt glömmer. | |
| penguin1 | 2010-04-18 09:22 | |
![]() | Jag tycker visst du kan gå till terapeut. Om du tror det kan hjälpa, kommer det att hjälpa. Skit i vad andra ev tycker om digniteten på dina proble, det är du som avgör vad som känns överjävligt. Lycka till! | |