Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 660

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2010-09-29 18:10
Antal inlägg: 2239

Cyklister på bilvägen
Vilken knarkare var det som bestämde att cyklister ska cykla på bilvägen och blockera biltrafiken samt köra ihjäl sig mest hela tiden?

I Sverige har vi väldigt breda trottoarer mest överallt, och de blir bara bredare, varför känner cyklisterna att de ändå måste cykla mitt på bilvägen även i tätorter när det aldrig finns någon på trottoaren ändå?

reallynx2010-09-29 18:16
Antal inlägg: 534

Ja dessa jävla cyklister som tvunget skall cykla på vägen trots att det finns cykelbana 1 meter vid sidan om.
Min teori är att dom VILL DÖ

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-09-29 18:16
Antal inlägg: 3451

Som vanligt ett mainstream-inlägg från Y, kan du aldrig ta ut svängarna lite så att någon blir provocerad?

Miss_jk2010-09-29 18:18
Antal inlägg: 8941

Här i Stockholm kan det vara väldigt mycket folk på trottoarerna, vilket nog kan göra cyklandet ganska jobbigt. Men jag håller med dig om cyklister i trafiken ändå. Det allra bästa vore om de kunde hålla sig till cykelbanorna. Och om de nu måste cykla på gatorna så borde de gå en kurs innan så att de lär sig trafikreglerna, för det verkar det inte vara en enda som kan.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 18:20
Antal inlägg: 11661

Jag blir väldigt irriterad när folk cyklar på trottoarerna. Cykelbanor? Hello?

werigo - Ej medlem längre2010-09-29 18:23
Antal inlägg: 137

Givetvis kan man tycka till om cyklister i trafiken, men vad Y inte tänker på i första hand är att trottoarerna är till för de gående!

Av någon outgrundlig anledning så cyklas det allt oftare på trottoarerna numera, storstad som småstad.
Jag blir djevulskt irriterad på alla cyklister på MIN trottoar

Egenskap - Ej medlem längre2010-09-29 18:26
Antal inlägg: 8331

Jag cyklade på en ganska stor gata i min stad en gång och valde att cykla på trottoaren, liten och rädd som jag var. Då fick jag en fet utskällning av någon gammal surgubbe.

reallynx2010-09-29 18:26
Antal inlägg: 534

Förbjud cyklar helt och hållet.

24an2010-09-29 18:29
Antal inlägg: 49

en cykel klassificeras som ett fordon, då bör den väl vara på vägen? kanske inte i vägen för andra på vägen

Araknoidea2010-09-29 18:30
Antal inlägg: 783

Jag har fobi för cyklister så de får gärna cykla på bilvägen och inte trottoaren =)

apbur2010-09-29 18:30
Antal inlägg: 9699

Jag är van cyklist och vet att man många gånger är hänvisad till vägarna. Cykelbanan kan helt plötsligt ta slut eller helt saknas. Man får inte cykla på trottoaren. Det är bara att gilla läget. Jag tycker dock cyklarna borde vara mer anpassade med backspeglar och blinkers. Väldigt dumt att man måste vända sig bakåt och riskera balansen och släppa styret för att markera att man ska svänga. Jag är väldigt tydlig med vilken väg jag ska ta och bilisterna är oftast väldigt hänsynsfulla och inte alls irriterade. Taxichaufförer däremot är ligister. De allra flesta borde bli av med körkortet direkt eftersom de kör fullkomligt hänsynslöst.

Jag stör mig också på att folk inte har någon som helst respekt för cykelbanorna.

YamahaJet2010-09-29 18:37

Nu var det inte fråga om hur man bör agera när det finns cykelbana, även om väjningsplikt och placering av dessa också går att diskuteras.

Till nästa fråga då - är det rimligt att barn i cykelålder tvingas ut på bilvägarna bara föra att våra politiker hatar bilister och tycker om att premiera underklassen?

gnill2010-09-29 18:39
Antal inlägg: 1942

Man får inte cykla på trottoaren. Det är inte så att man "känner att man ändå måste cykla på vägen", som för övrigt inte är en "bilväg" utan en väg. Dvs en väg för cyklar, mopeder, bussar, bilar och andra fordon. Man kan ju fråga sig varför folk måste köra bil på den, när några vill cykla där, lika smart fråga.

apbur2010-09-29 18:40
Antal inlägg: 9699

Att köra bil i en storstad är ju bara ren dumhet. Dumhet borde motarbetas.

gnill2010-09-29 18:43
Antal inlägg: 1942

Själv undrar jag för övrigt varför bilisterna som ska till förskolan mittemot mitt hus tycker att de "måste" parkera precis utan för den ca 1,5 meter stora (lilla) entré jag har där vi ska ut och in med cyklar, matkassar etc. Resten av gatan står fri att parkera på men icke att föräldrarna vill gå kanske 15 steg extra när de ska lämna/hämta sina barn. Jag har klättrat över snövallar på vintern för att komma ut och sabbat jeans som blivit smutsiga av bilarna som spärrat min ut/ingång... En gåta för mig då man tydligt ser att det är en entré just där. (En aning bitter? Javisst! Pissed off? You bet!).

_Vildängel_2010-09-29 18:45
Antal inlägg: 25

Jag tycker det är bra att man får cykla på vägen! Jag blir också galen när jag är ute och cyklar på gång/cykelbanor och folk inte vet varken vilken sida man går eller cyklar på. Och folk som går/cyklar typ tre i bredd så att man inte kommer förbi. Finns det något värre?

Locomondo - Ej medlem längre2010-09-29 18:56
Antal inlägg: 3768

Det här är nog en av dessa stunder i livet då man råkar ut för nåt väldigt oväntat.
Jag håller faktiskt med dig Yamahajet =)

YamahaJet2010-09-29 19:11

"Att köra bil i en storstad är ju bara ren dumhet. Dumhet borde motarbetas."

Så man ska cykla istället? Om man vill komma fram ren och varm istället för kall och full med snömodd? Om man vill komma fram levande? Om man vill förbättra sin livskvalitet som belöning för hårt yrkesmässigt arbete?

Och sen, varför tror cyklister att de är så fruktansvärt viktiga hela tiden? De flyger kors och tvärs över vägarna, de vägrar samarbeta med bilister som bilister gör med varandra, och de ska alltid tillrättavisa bilister under villfarelsen att de blivit orättvist behandlade. Cyklister är trots allt längst ner i näringskedjan, det är ju människorna som inte ens hade råd med ett busskort. De kanske borde börja bete sig därefter.

Locomondo - Ej medlem längre2010-09-29 19:17
Antal inlägg: 3768

Ibland känns det som att cyklister är samma människor som kastar sig ut på övergångsställen oavsett hur nära bilen är. De tror att lagen garanterar de att benen inte bryts om jag inte hinner bromsa.

Det märkliga är att jag älskar att cykla och jag cyklar mycket och fort under sommaren men jag är alltid medveten om att det är jag som får ont vid en ev smäll med en bil. Oavsett om jag har rätt eller inte och jag tycker inte att ett skadestånd i efterhand för brutna ben är värt att hävda min rätt för.

Tydligen tänker inite alla cyklister så...

bj-olle2010-09-29 19:17
Antal inlägg: 3350

yamahajet, 110 kilo, eller vad var det? ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?