Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2011-07-10 16:37
Antal inlägg: 24200

FiveFingers
www.brandos.se/vibra...zQ odBB-GaQ

Är det någon som provat och kan berätta för mig om dessa ??

Bitte

slånbär2011-07-10 16:43
Antal inlägg: 5539

Men vad ska du göra med dom? Så fruktansvärt fula så även om dom var jättebra för sitt ändamål så skulle jag hellre gå barfota än att ha på mig såna.

Gabagool2011-07-10 16:48
Antal inlägg: 14

För vilket ändamål?

Jag äger ett par fivefinger bikila och har haft ett par KSO.

Jag använde dem för löpträning och styrketräning.

Om du skaffar ett par för att springa i så krävs det en väldigt långsam upptrappning på din träning. Det är bara en fördel ifall du har dålig kondition när du skaffar dem då du då inte klarar att springa så långt.

2-3 minuter varannan dag i början. Lägg till 1 minut i veckan tills du känner att vaderna orkar med då kan du öka distansen något men var försiktig och lyssna på din kropp. Dina vader kommer få arbeta som aldrig förr.

Till slut är det mycket trevligare att springa med minimalistiska skor men det tar en stund att komma dit.

Personligen har jag gett upp på fivefingers och istället köpt mig ett par merrell trail gloves.
De är fortfarande minimalistiska dock har de inte tåfickor och ser helt normala ut. Jag har olika långa stortår och har därför svårt att få bra passform på mina fivefingers.

_nelliee - Ej medlem längre2011-07-10 16:58
Antal inlägg: 896

Håller med slånbär, ser ju ut som ankfötter.

Aquila12011-07-10 17:03
Antal inlägg: 2463

Huvva, verkar vara jobbigt som Gabagool beskriver det, skulle aldrig falla mig in att ha sååå fula skor, håller med _nelliee.
Vem vill ha ankfötter?

-FaMo- - Ej medlem längre2011-07-10 17:04
Antal inlägg: 2999

Trodde jag sett det fulaste i skoväg redan (de där "båtskorna" som ser ut som folk e fyllon när de går) - men tåskor... seriöst, betala pengar för att se ut som en förvuxen bebis?

Lottan_L2011-07-10 17:05
Antal inlägg: 180

Hahaha..!!! Jättefula..

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-10 17:07
Antal inlägg: 37631

förra året fans dom på Lidel,att ha på sig när man badade,nä jag har inte provat

Tredska - Ej medlem längre2011-07-10 17:07
Antal inlägg: 6

Jag tror inte att tanken med skorna är att man ska känna sig snygg i dem, möjligen att de ska hjälpa till att göra en snygg och stark i slutänden. Det är träningsskor ffs! Inte partyskor.

vinter2011-07-10 17:12
Antal inlägg: 332

Jag skulle gärna prova sådana, har märkt själv att mina fötter mår bättre utan skor och särskilt själva löprörelsen känns mer naturlig. Om du bestämmer dig för ett par, får du gärna skriva här igen med en utvärdering :)

Gabagool2011-07-10 17:13

Tredska: Precis.

Det är ett sundare sätt att löpträna då du får en naturlig löpstil.

wainis2011-07-10 17:14
Antal inlägg: 1674

Min sjuttonåriga dotter har tre par olika five fingers, ett par speed, ett par classic och ett par flow. Hon älskar dem, och använder dem jättemycket! De är bra för rygg och knän, och för henne som har problem med eksem mellan tårna och helst också går i tåstrumpor, är de helt kanon! Hon tycker att de är de bekvämaste skor hon äger.

Jag håller med om att de ser annorlunda ut, och i början tyckte jag de var fulsnygga, men jag har vant mig.

De väcker onekligen uppmärksamhet när hon går på stan med dem, men det är väldigt kluvet mellan folk som tycker de är fula, och folk som tycker de är jättehäftiga!

Många löpare förordar dem ju, men för min dotter är det viktigaste att hon och hennes kropp mår bra av dem.

Aquila12011-07-10 17:22
Antal inlägg: 2463

Ja, det är bra, så klart.

Bitte - Administratör2011-07-10 17:28
Antal inlägg: 24200

Jag ska ha dom till börja med att promenera raskt med sedan till att springa med , jag tror på detta med ett naturligare steg barfota och en bättre hållning för hela kroppen

Bitte

Mindymoo2011-07-10 17:32
Antal inlägg: 1743

Tycker de verkar vettiga, att gå barfota är lurigt ibland, men blir det inte svettigt? Ni som har, berätta. Går de att tvätta i maskin?

wainis2011-07-10 17:35
Antal inlägg: 1674

De går utmärkt att tvätta i maskin!

Man blir faktiskt mindre svettig då de är väldigt luftiga och precis som Bitte säger så är det som att gå barfota.

Sulan är gjort i gummi men är skurit i vågor med ca 10 mm mellanrum för att den skall fölhja fotens egen form och det blir rpecis som att gå barfota - förutom att man slipper kolla efter glassplitter och dylikt.

Underbara!

//Wainis dotter

Gabagool2011-07-10 18:43

Personligen tycker jag att man blir ganska svettig när man är inomhus.

Utomhus är de väldigt svala då man känner vinden leka över fötterna :)

Inga problem att tvätta i maskin. Jag duschade med dem efter att jag sprungit och borstade av det värsta med en diskborste som jag hade liggandes i duschen. På så vis luktade mina aldrig illa.

Det är ju dock lite knivigt att ha strumpor i dem. Man behöver specialstrumpor. Man behöver inte använda dem men en del som har kraftig fotsvett kanske vill undvika att den värsta doften sätter sig i skon :)

En annan sak. Storlek är viktigt. De ska inte sitta som vanliga löparskor där du ska ha iaf en cm spelrum framtil. De ska sitta tight som en handske.

Om man vill ha fördelen med barfotalöpande men inte krångla med specialstrumpor eller knepig passform kan jag varmt rekomendera Merrells barfota linje. Själv har jag trail gloves.

www.merrell.com/US/e...n/ Barefoot

Annat fabrikat som är populärt är Vivo: www.vivobarefoot.com/eu/

Nästa gång ni köper kanske ni får gå ned i storlek då musklerna i fötterna har blivit starkare och ni återbyggt ett naturligt fotvalv vilket har lett till att ni får kortare fötter :)

Frigör fötterna! 1.bp.blogspot.com/-9...2% 2529.jpg

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?