Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 596

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Poppy Björk2013-03-25 15:55
Antal inlägg: 40

Bo i Umeå
Hej!

Jag och min man är på väg att flytta från Stockholm till Umeå och är nog öppna för det mesta så länge det är naturnära/nära till vatten och inte FÖR långt från centrala Umeå. Man ska kunna vara inne i stan på typ 20 min i alla fall.

Har sökt runt på nätet där det florerar div. åsikter om de olika delarna av Umeå. Något som förbryllar är åsikter om Ersboda och Umedalen som sägs vara något man verkligen bör undvika. När jag tittar på hemnet, google maps o.s.v så förstår jag inte problemet? Erboda verkar ha mycket finare mer uppvuxen natur än unga Tomtebo t.ex. Det finns en massa (mysiga?) radhus o.s.v. Likaså verkar Umedalen fint med närheten till älven. Så, vad handlar detta om egentligen? Rasism och rena rykten eller vadå?

Tar tacksamt emot tips och information i största allmänhet som kan vara intressant när man vill bosätta sig i Umeå!

pabster12013-03-25 17:15
Antal inlägg: 707

Svensson skriver inte rakt ut varför....... sorgligt men uppdelningen i bostadsområden är ungefär densamma som uppdelningen till bussarna på vissa färjelinjer.

Det har inte med skog och natur att göra.

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-03-25 17:29
Antal inlägg: 31064

Varsågod och skriv rakt ut då. Mer brottslighet eller vad?

fetabetapeta2013-03-25 17:31
Antal inlägg: 185

Förstår din fråga. Tänker att upplevelsen av områdena beror helt på ens referenssramar.
En av mina bästa vänner pluggade i Umeå för ett par år sen. Hon bodde först på Tomtebo och flyttade sen till det beryktade "ghettot" Ersboda.
Jämfört med Biskopsgården i Gbg, där hon bodde innan flytten till Umeå, var Ersbodas "ghetto" stämpel rent komisk. Men visst, efter att ha bott där ett tag upplevde hon att ryktet sannolikt
påverkat vilka som bor där. Lite stök, men inget direkt uppseendeväckande.
Standarden på lägenheterna är väl den största skillnaden.
Hoppas d va till nån hjälp för dig/er.

lamaglama2013-03-25 17:31
Antal inlägg: 439

Fråga på Flashback istället, där tenderar Svensson att skriva lite mer rakt ut. Några dagars karens efter reggning där innan man får posta inlägg, men inför ett så stort beslut kan det väl vara värt väntan.

Jag vet inget om Umeå. Aldrig varit där. Bor i Skåne.

limpan__22013-03-25 17:33
Antal inlägg: 2847

Ersboda har ett numera delviso förtjänt dåligt rykte, men helt klart lever. Ryktet kvar. Det har inte enbart att göra med att det bor en hög andel invandrare där men visst kommer delar av fördomarna just av det. Umedalen är inte alls lika segregerat, det upplevs nog mest bara som rätt långt bort. Även om det är lika långt till centrum som från Tomtebo tycker även jag att det känns längre och det ligger långt ifrån de växande delarna kring universitetet. Naturmässigt har Umedalen betydligt mer att ge än Erboda (som dock har närmare till shoppingområdet). Är det 20 minuter med bil du tänker dig kan du bo en bit utanför stan, en bra kompromiss skulle kunna vara Röbäck.

Poppy Björk2013-03-25 17:57

fetabetapeta: Jo, jag kan tänka mig att jag också skulle uppleva den stämpeln som väldigt komisk. Det är hela är ju rätt synd, lägenheterna där är ju markant billigare än övriga Umeå. Eller så kanske man ska tacka och bocka för de priserna?

lamaglama: det är mycket därifrån jag sett dessa åsikter. Jag förstår inte vad dealen är - hellre folk från olika delar av världen än en enda homogen sump, rent spontant.

Det verkar ha skett något mord där, men det har det ju i.o.m Hagamannen också men ingen gnäller på Haga för det.

limpan: Vad är det som gör det delvis förtjänt, ryktet?
Vi blev superförtjusta i Röbäck, men det verkar komma ut lägenheter väldigt sällan där. Bra info om att Umedalen har mer att erbjuda naturmässigt. Kan det också vara p.g.a det gamla mentalsjukhuset som Umedalen har dåligt rykte, f.u avståndet? Jag undrar också om du vet ifall Tomtebo fortfarande inte har någon matvarubutik överhuvudtaget? Sen är det nog egentligen 20 minuter med buss jag tänker mig eftersom vi inte kommer ha bil där första tiden.

cherelle2013-03-25 19:14
Antal inlägg: 9

Jag bodde på Carlshem, det är 10 minuter från Umedalen, 15 minuter från flygplatsen, nära till skogen och det är relativt billigt att bo där. Bra busskommunikationer. Jag hade katt men kunde släppa ut honom då det är ett lugnt område utan trafik. Bra parkeringsplatser. 10 minuters cykeltur till Ica Maxi på Strömpilens handelsområde, 20 minuter till Centrum, bra bussförbindelser, och så är det nära till skolor och förskolor. 15 minuter till Universitetsområdet med cykel. Så, det är mitt tips. Mycket mysigare än Tomtebo. Jag tror inte dom har någon matbutik där, bara Pizza haha!

cherelle2013-03-25 19:15
Antal inlägg: 9

Eller vad säger jag, jag vet inte hur långt det är till Umedalen, fattar inte varför jag skrev det!

Nattrov - Ej medlem längre2013-03-25 19:28
Antal inlägg: 1117

Haha!

pabster12013-03-25 21:02
Antal inlägg: 707

Poppy finns det verkligen någon mer segregerad stad än Stockholm?

Det där med busslinjen med bara invandrare tja åk lite röd linje söderut och saltsjöbanan så är det väl ungefär som de där bussarna.

saintapaulia2013-03-25 21:15
Antal inlägg: 6

Som gammal utfllyttad umebo och tegsbo tycker jag givetvis att du ska bo på rätt sida om älven, söderom, teg alltså.:-) Ingen aning om prisläge e.d. Förr i tiden var Ålidhem ett "farligt" område att bo på och de centrala delarna var också läskiga med gamla sjaskiga kåkar.....Och Ersboda, bara skog...... Tänk barns tankar kring 7 år......Skulle jag flytta till Umeå nu skulle jag nog välja att bo utanför stan mot havet till, Stöcketrakten eller mot Ratan till. Samt vara tacksam för att åter bo i Västerbotten, lycka till Poppy Björk!

limpan__22013-03-25 21:57
Antal inlägg: 2847

Poppy, de sociala problemen har uppfattats som allvarligare där. Det blir ofta så i "nya" områden med många billiga bostäder eftersom det samlas fler människor med olika problem där. Sådana stadsdelar sticker väl ut än mer i en i övrigt ganska omogen stad (historiskt). Men jag vet många som trivs där med även om jag personligen tycker det är en rätt tråkig del av staden.

Tomtebo har ingen egen butik vad jag vet men det är inte heller långt till Ålidhems centrum som har två eller Ica Maxi nere vid Strömpilen. Det går bra med bussar till alla stadsdelar men själv föredrar jag oftast cykeln (även under vintern).

Poppy Björk2013-03-26 20:48

cherelle: :) Men du, det låter ju finfint! Roligt att höra att du kunde släppa ut din katt, har en här med som nog vill ut. Det har inte varit nåt ute på Carlshem hittills så jag har nog lyckats missa det därför.

pabster: njae. Det är ju mycket större så det ryms både väldigt homogena områden åt både ena och andra hållet, men även många blandområden. T.ex söderort där vi bor nu. Kan tänka mig att Ersboda är om ett motsvarande rätt blandat område i Stockholm, men att det där uppfattas som "invandrartätt".

saintpaulia: Jo det är fint där har jag hört ;) Tycker hela Umeå verkar väldigt fint annars, särskilt sommartid (som alla platser). Intressant att höra om hur det var förr! Mmm västerbotten ja - ser fram emot att börja prenumerera på västerbottenkuriren :) Du besöker väl de gamla trakterna ibland hoppas jag.

limpan: Jag förstår. Det är fantastiskt att Umeå är en sån bra cykelstad, känns väldigt välkomnande och humant på nåt sätt. :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?