Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ögor | 2007-09-11 08:11 | |
![]() | 6 år sedan attacken mot WTO, vad minns du? Idag har det förflutit 6 år sedan flygplansattacken mot The Twin Towers, World Trade Center, i New York. Vad minns du av den händelsen? Var befann du dig? Jag minns det som igår: Jag kom hem från jobbet. Slog på tv:n där ett flygplan flög in i ett högt torn. Tornet var på något sätt bekant, men jag kunde inte placera det. Det jag såg, trodde jag var en aktionfilm av James Bond, där ett flygplan flög in i en silouett-skyskrapa. Jag växlade mellan finska tv1, svt och bbc world, för jag fattade inte vad som hände eller pågick. Sedan vet du resten: Bilder på två flygplan som flyger rätt in i WTO:s skyskrapa manglades ut över hela världen. Hur brandmän på gatan nedanför vittnar om händelsen. Hur panikslagna newyorkbor försöker ta skydd för dammet som väller fram längs gatorna. Hur George Bush Jr. förklarar bland ruinerna att de skyldiga kommer att åka fast. | |
| Sockerdricka - Ej medlem längre | 2007-09-11 08:33 | |
![]() | Jag och min kompis Anna kom hem från skolan och satte oss framför min dator. Då var jag fortfarande inbiten Passagen-chattare så jag gick in där och det första vi ser är en bild på ett exploderande torn, jag sa nåt i stil med "Oj, det här måste ju vara något stort" ... Fast borde det inte förkortas WTC istället för WTO? ;) | |
| y not | 2007-09-11 08:48 | |
![]() | Klart överreklamerad krigsattack. Få träffar mot ett lands militära och financiella centrum som skrivits om så mycket. Möjligen för att en krifgsattack med en sådan kirurgisk träffsäkerhet som bara gav 3000 döda är sällsynta, men istället har den framställt som motsatsen. Jämför den med USA:s insatser i Afganistan den 7:e Otober då dödssiffrorna mångdubblades eller det kirurgisdka kriget i Bagdad då bara oljeministeriet klarade sig. | |
| Riverpoet | 2007-09-11 08:58 | |
![]() | Jag tycker det är lika hemskt även om jag starkt ifrågasätter det mesta Bush tar för sig. Hade precis flyttat till Uppsala, vill minnas att jag såg i direktsändning hur plan nr 2 krashcade in tillsammans med övriga i korridoren. Hela skiten gav mig en obehaglig känsla. | |
| Miss_jk | 2007-09-11 09:59 | |
![]() | Jag gick igenom lagret på vårt jobb då en av säljarna kom fram och sa "Det brinner i New York". Jaha, tänkte jag... Sedan när jag kom hem och slog på tv'n så såg jag att det var något större än en "vanlig" brand. Håller med Riverpoet om att, oavsett vad man tycker och tänker om Bush och vad som händer på andra ställen i världen, så är det en fruktansvärd händelse. | |
| ögor | 2007-09-11 10:39 | |
![]() | Jo, jag menade nog WTC, om jag i misstag hade glömt bort en liten del av O:et, så att det blivit C. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-09-11 11:03 | |
![]() | Jag minns att jag kom hem från skolan och farsan satt och glodde på teve. Jag frågade vad han kollade på och då sa han att det var "någon sci-fi film om flygplan och USA". Jag satte mig bredvid honom och efter ett kort tag så insåg vi att det var live-sändning från NY vi såg. Då blev vi rätt rädda men något upphetsade (måste erkännas) över de häftiga händelsena. Det var först när folket började hoppa från fönstren som allvaret kom upp för oss. Dagen efter så var WTC det enda snackämnet i skolan, en klasskamrats farbror dog tydligen i attacken, det var sorgligt. | |
| Huzan | 2007-09-11 11:37 | |
![]() | satt full på ett hak på söder.. trodde d va film, insåg sen att d va på riktigt.. tycker det är himlans synd att det får sån stor uppmärksamhet bara.. inte fan sitter folk å skriver om nån bombning i irak för sex år sen, eller nån annanstans.. varför detta blir så uppmärksammat är för mej en gåta.. | |
| Dyslekso | 2007-09-11 12:04 | |
![]() | Såg nyheten på AB. Stack hem och satt sedan klistrad framför tv:n i flera timmar. Overkligt. y not: hur reagerade du, med en axelryckning? | |
| Brittleif - Ej medlem längre | 2007-09-11 13:08 | |
![]() | Jag minns att massa dog haha | |
| Pim_ | 2007-09-11 13:38 | |
![]() | Minns att en polare bröt handleden, han har fortfarnade idag smärta väntar idag på återbesök från misslyckad steloperation i November förra året, underbar sjukvård vi har i detta landet. | |
| skogstorparn | 2007-09-11 13:45 | |
![]() | jag brydde mig inte ett skit om detta,eller nåt annat heller på flera dagar,och nej..jag är ingen känslokall jävel,utan anledningen är att jag på morgonen den 11/9 åkt fast i en poliskontroll och fick en nätt böteslapp på 10000 kr.. | |
| systerrebell | 2007-09-11 13:46 | |
![]() | Jag minns att jag hade bild i skolan och satt och målade av en kub. Min lärare lät radion vara på för att vi skulle ha musik i bakgrunden. Så bröts den ordinarie tuggummipopen och nån radioarbetare meddelade att två plan krockat med varandra i luften ovanför World Trade Center. När lektionen var slut gick jag hem och där satt min mamma och syster och glodde på tv:n. Då hade tornen rasat. Jag minns att jag tyckte det var otroligt obehagligt med människorna som hoppade. Och att jag på ett barnsligt sätt blev sur för att min mormors födelsedag skulle förknippas med ännu mer elände (11/9-73 störtades ju Allende och Chile blev en militärdiktatur). Tyvärr blev det ännu värre när Anna Lindh höggs ned 11/9 2003. Men trots allt: grattis mormor på födelsedagen. | |
| badabong - Ej medlem längre | 2007-09-11 13:49 | |
![]() | Wappandes på ett tåg från örebro flashade nyheten upp på svd, såg andra planet live på tv´n - lite lätt overkligt. @huzan, Full på ett hak på söder mitt på dan kan förklara att du inte förstår, hälsa patrasket på gröne jägaren =| | |
| Optima | 2007-09-11 13:57 | |
![]() | Jag var på studieresa i Rom när det hände. Jag minns att jag och mina kursare satt och tittade på nyheterna (som var dubbade till italienska) och var otroligt frustrerade över att vi inte kunde få något grepp om vad som egentligen hade hänt. (Att hitta nyheter på engelska var väldigt, väldigt svårt.) Till sist sprang jag och en tjej till iväg till ett internetcafé och på vägen dit hör vi ett medelålders amerikanskt par stå och prata vid ett övergångsställe. Vi hugger genast tag i dem och tänker att de kanske kan berätta mer, men de hade inte hört talas om det överhuvudtaget så det blev vi som fick berätta det vi visste för dem istället. Kvinnan börjar gråta och de rusar iväg till en telefonkiosk för att ringa hem. Då vi inte visste vilket motiv attacken hade så visste vi ju inte om det var första ledet i en rad attacker, och en del av de andra kursarna oroade sig väldigt för att det skulle vara ett religiöst dåd och att vatikanstaten, som vi bodde några stenkast ifrån, skulle vara nästa. Sen minns jag rädslan då man skulle flyga hem några dagar senare. Vi hade en tjej med oss som var ordentligt flygrädd redan innan, men nu var hon helt i upplösningstillstånd. Vi andra var inte heller speciellt lugna. Jag minns fortfarande rädslan och ovissheten, och jag blir fortfarande helt kall när jag ser bilderna från det. För att inte tala om maktlösheten man känner när man ser bilderna på folk som hoppar från tornen och försöker förstå hur rädd man måste vara och hur illa situationen måste vara när man bestämmer sig för att det bästa man kan göra är att hoppa från ett torn. | |
| Elmis | 2007-09-11 19:19 | |
![]() | Jag var på Azorerna vilket är en amerikansk militärbas. Dubbelt obehag... | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2007-09-11 20:03 | |
![]() | Jag var på jobbet och fick ett sms av en kompis, i stil med: Gå in på aftonbladet, ny bryter tredje världskriget ut... Jag kommer ihåg att aftonbladet och expressen var mer eller mindre nere. Testade med dn och såg vad som hänt, om än i väldigt knappa ord. Sen var det radion på hela eftermiddagen och teven när man därifrån. Kändes absurt och overkligt. | |
| y not | 2007-09-11 20:59 | |
![]() | Dyslekso. Nej jag reagerade inte med en axelryckbning. Först när jag hörde det så trodde man ju 50 000 människor var döda, vilket verkligen är mycket. Sen började jag givetvis direkt tänka i banormna, Vad hittar Bush på nu, vilket ju inte var en helt obefogad tanke. De första dagarna i Oktober var jag på en kurs med en amerikansk lärare swom hade tvekat att flyga till Sverige men nu ansåg att hennes budskap var viktigare än någonsin så hon ställde inte in kursen. Hon hade en vän som varit med och förhandlat på hög nivå om att angripa det hela från en fredlig nivå och att nu om nån gång inse att krig inte lönar sig. När jag åkte hem från en vecka med henn och andra, på morgonen den sjunde oktober och hörde nyheterna om hur USA angripit Afgahnistan, reagerade jag verkligen. Nu insåg jag att krigen i världen var på väg att eskalerara och bara de första dagarna i Afghanistan dog mångdubbelt mot i WCT. I Kandahar dog 10 000 en eftermiddag, i norr sköts folk urskiljningslöst. Vansinnet bröt verkligen ut. Sen skall mna ju inte tala om hur det gått i Irak. Men visst, jag kan inte låta bli att bli imponerad av det synnerligen välplanerade nålstick som planerades och utfördes i USA:s finansiella och ekonomiska hjärta. Synd att de inte träffade Vita huset och att de människorna i det fjärde pklanet dog utan mening. Men visst varend död människa är ett nederlag coh den enda som vann på angreppet 9/11 ät krigsindustrin. | |
| Mercedes | 2007-09-11 21:27 | |
![]() | Jag hade åkt till skogs direkt från jobbet för att plocka några trattkantareller medan det var ljust. När jag satte mej i bilen för att åka hem från skogen knäppte jag på radion och hörde hela tiden någon upphetsat referera hur flygplan flugit in i WTC och hur dom andra planen anföll nån annan byggnad och jag suckade för mej själv och bytte kanal för jag tog för givet att det var något fantasiscenario. Men när jag kom hem slog jag ändå på TV:n genast för det var något ändå, som börjat gnaga i bakhuvudet. Då såg jag till min fasa allt uppspelas ett otal gånger och man började inse det otänkbara, förskräckliga som hänt! | |
| Dyslekso | 2007-09-11 22:16 | |
![]() | y not: jag förstod också ganska snabbt att det skulle leda till en mycket stor militär reaktion från USA:s sida, det var liksom ofrånkomligt, något annat hade varit politiskt självmord och hör liksom inte hemma i den politiska retoriken i USA. Och det var inte något jag applåderade. Planering...visst, jag antar att det krävde långvarig planering, extrem sekretess och självdisciplin från kaparna för att kunna genomföra dåden. Man kan ju dock fråga sig hur långt framåt Al-Qaida egentligen planerat. Räknade de kallt med en invasion i Afghanistan, och trodde de att det skulle stanna där? Anser de fortfarande att lidandet i Afghanistan och Irak var värt attackerna? Och den sämre image Islam fått i större delen av världen, var det också något de räknade med/hoppades på? Om de inte räknade med grava konsekvenser av sitt agerande, då led de av vanföreställningar om USA och amerikans politik, och om de kallt räknade med detta, och fortfarande tycker att händelseutvecklingen gått som de hoppats, ja då är de väl bara cyniska mördare. Vad du skriver om att planet borde träffat Vita huset, och att männsikorna därmed inte hade dött utan mening - då är det kaparna du tänker på, antar jag? Tvivlar starkt på att amerikanerna på planet hade tyckt att det känts meningsfullt att dö i en flygkrasch i Vita huset. Som du skriver har väl ingen annan än krigsindustrin vunnit på attacken, så då var den väl rätt meningslös, eller värre än meningslös? | |