Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 694 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| singelmalt | 2007-09-27 09:34 | |
![]() | Blir man bättre spelare av att spela slumpat? Nej! Vill jag påstå. Slumpat bräde och även för den delen Specialbräde handlar i mitt tycke mer om tur än skicklighet. Vill slå ett slag för standardbräde som jag anser vara det ultimata. Har spelat alla tre varianter och kan väl bara säga att jag bara blir förbannad varje gång jag försökt mig på slumpat. Den som börjar vinner oftast - tur? Hur matchar man en följande start >>NN:s tur >>NN: KONUnG (198). Matchen är förlorad eller vunnen på ett ord. Tur eller skicklighet? | |
| Zizzi | 2007-09-27 09:50 | |
![]() | Nej, nej, nej...matchen är inte alls förlorad bara för att din motspelare får en bra början. Du har ju lika stor chans att få minst lika mycket poäng eller mer om du råkar hitta av "rätt" rutor under spelets gång. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2007-09-27 09:55 | |
![]() | Men det är ju just "risk faktoren" som är tjusningen med slumpat! Antingen gillar man slumpat eller inte. Jag har vid många tillfällen börjat med att plocka höga poäng för att längre fram i matchen ändå få pisk. Och sen dristar jag mig till att påstå att skicklighet även på slumpat bräde spelar "sin roll", även om den av "slumpen" kan bli "knäckt". Men enbart tur är det inte, det gäller även här att ha en bra ordkunskap och lägga ut rätt ... | |
| fille006 - Ej medlem längre | 2007-09-27 10:15 | |
![]() | Spel på standardbrädet handlar till 95 % om ord & 5 % om taktik. Spel på slumpat bräde handlar om 50 % ord & 50 % taktik. | |
| staffan98 | 2007-09-27 10:23 | |
![]() | Spel på standard bräde handlar om 85% skicklighet och 15% tur Spel på slumpat bräde handlar om 85% tur och 15% skicklighet. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2007-09-27 10:27 | |
![]() | Okej .... Finns det fler "bud"? *och vem har rätt ...?* | |
| OneW | 2007-09-27 10:36 | |
![]() | här kommer mitt bud! Standard - slump - special Skicklighet! vaddå tur?? Vi är väl ett gäng skickliga spelare allihopa? | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-09-27 10:39 | |
![]() | Jag blir mest bara förb... när jag spelar slump - till typ 90 %! | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 10:56 | |
![]() | På standardbräde kan tom en taktisk idiot lära sig brädets möjligheter. Man kan knappast påstå att det krävs särskilt hög intelligens eller förmåga att hitta inovativa lösningar för att bli bra på standard. Man behöver inte göra minsta lilla riskkalkyl eller överväga för och nackdelar med drag eftersom det snabbt sätter sig i ryggmärgen. Intellektuellt är slump ljusår mer avancerat. Standard är och förblir ett spel där man vinner på att vara en glasögonorm som sitter och nöter ord med frank och saol, sen kan irl-spelarna dilla hur många spaltkilometer som helst om saken. *ler* | |
| Mercedes | 2007-09-27 11:02 | |
![]() | Tycker allt annat utom slump är trist! Lite överraskningar kryddar! | |
| Mick E - Ej medlem längre | 2007-09-27 11:22 | |
![]() | Håller med Bror Mu, klart att det är mer utmanande med slumpad, om det bara handlade om tur så skulle inte jag ha runt 75% i vinststatistik( och många har ännu mer grönt i pajen) skulle väl bara ha runt 50 antar jag... och jag spelar bara slump. | |
| Mick E - Ej medlem längre | 2007-09-27 11:23 | |
![]() | Hade jag bara inte vart så jävla dum och gett upp så många matcher pga ren lathet så skulle statsen se ännu bättre ut. | |
| Dyslekso | 2007-09-27 11:38 | |
![]() | Slump är mer riskfyllt, men roligare. En nackdel kan iofs vara att vissa ytor blir helt låsta för att ingen av spelarna vill öppna upp för 2x3x3xord och liknande. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 11:44 | |
![]() | Det är där lite simpel gymnasiematte kommer in i bilden. 19 av 20 spelare klarar inte av att göra snabba överslagsräkningar på när det lönar sig att öppna upp och när det inte gör det. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 11:47 | |
![]() | +be | |
| Riverpoet | 2007-09-27 11:48 | |
![]() | Förstadraget är ju det riktigt vanskliga alltså.. Att hamna 300p bakom motståndaren på ett drag är inget skoj. Däri ligger såklart ingen skicklighet. Däremot har resten såklart med det taktiska att göra. Man kan ju antingen stänga som dyslekso säger eller liksom locka motståndaren till riskfyllda drag etc. | |
| Mick E - Ej medlem längre | 2007-09-27 11:48 | |
![]() | exakt!! åter så håller jag med Brors verserade och synnerligen intelligenta inlägg.. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 11:51 | |
![]() | Jag slutade spela slump för att jag blev för bra. När jag legat permanent på fem i topp en tid gick jag över till standard för att försöka slå saol-nördarna på deras hemmaplan. Blev ingen utmaning annars. *ler igen* | |
| Dyslekso | 2007-09-27 11:53 | |
![]() | För att det ska löna sig att öppna upp måste det förstås finnas en fortsättning på det läget man öppnar upp till. Annars tror jag på rullningens förlösande kraft. Riktiga toppspelare (en kategori jag inte själv tillhör, för övrigt) går inte att låsa, då de ofta ändå hittar rullningar, som, även om de leder till poängplockarmöjligheter för motståndaren, ofta lämnar denna i ett tillstånd av moloken förvirring och handlingsförlamning. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 12:08 | |
![]() | Rullningarnas relativa värde är så oerhört mycket lägre på slump jämfört med standardplan att dom ofta är helt ointressanta. Vore jag lite bättre på matte skulle jag visa vad jag menar med en snitsig liten kalkyl. | |