Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 663

Forumkategorier

Användare Inlägg  
1stclassriot2008-10-08 13:06
Antal inlägg: 522

julbord
gillar ni det traditionella eller tycker ni att något nytt borde sättas in?

jag tycker helt klart att kalkon borde vara standard i sverige, liksom den är i USA, inte filéer utan en hel kalkon. allra helst, tycker jag att man ska ta bort julskinkan och ersätta med kalkon istället, mycket nyttigare och mycket godare!

trashone - Ej medlem längre2008-10-08 13:09
Antal inlägg: 18678

Bli standard? Uhm numera finns väl ingen standard kvar?
Kalkon i all ära men tillaga en hel kalkon så den blir riktig god är bökigare än skinka. Men alla gör som de vill.

Vi har bara saker vi gillar på bordet kvar, jag gillar tonfiskrullar och kaviarmousse :)

annelille2008-10-08 13:09
Antal inlägg: 500

.... bästa julbordet ever finns i Varberg.... på Majas-vid-havet..... går inte att beskriva.... måste upplevas.... mycket inspiration från havet.... =).... mmMMmmmMMMmmummma

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-08 13:11
Antal inlägg: 1972

sushibuffe
gaddäm det hade varit ett julbord att minnas

micro1132008-10-08 13:13
Antal inlägg: 17540

Skinkan är min favorit..

Eftersom jag är uppväxt med riktiga julbord där man åt i sex - sju timmar -- så anser jag absolut inte att nya saker skall in på bordet.

Vi har istället begränsat vårt julbord så det innehåller inte en tiondel av det som mormors julbord gjorde.

Vi väljer ut några favoriter som vi inte vill avstå ifrån -- och struntar i resten. Det gör att vårt julbord kan variera från år till år...

Återkommande varje år är dock

Julskinka, sill (nubben har vi nästan aldrig), köttbullar, prinskorv, och dopp i grytan (för resten av familjen jag äter det inte).

Resten av julbordet varier från år till år -- förra året hade vi viltpate, vildsvin, och hjort som ingredienser på bordet.

I år blir det något annat.

trashone - Ej medlem längre2008-10-08 13:15
Antal inlägg: 18678

prinskorv, leverpastej och sill hoppar jag gärna.

Sotfinger2008-10-08 13:18
Antal inlägg: 22361

Eftersom julbordet av tradition ska vara fest, då man dukar fram det bästa och godaste man har (eller hur?) så är det väl vettigt att göra just så.
Förr hade man slaktat egna djur på hösten, stoppat korvar, saltat in och rökt. Vilka familjer gör det numera?
Det är väl rimligt att anpassa sej, behålla det man gillar, ta till sej nytt som faller en i smaken. Varför ska man sitta och tvinga i sej pressylta om man inte tycker om det? Då har ju hela idén med fest förfelats.
Vi har en skinka, inlagd sill och lite kalvsylta (min mans krav), sillsallad och gravad lax (mitt krav) och sen plockar vi in det som känns lockande och som barnen vill ha. Ett år hade vi sushi till exempel. Alla blir nöjda och glada!

Piaree2008-10-08 13:19
Antal inlägg: 1325

Håller med om kalkonen! Helstekt kalkon är fantastiskt gott!

Nephelia - Ej medlem längre2008-10-08 13:42
Antal inlägg: 677

Det blir julbord lika lite som det blir jul i någon form, jag tar ett stort jättekliv över julen. Däremot tänker jag njuta av ledigheten och äta precis det som faller mig in att äta. Förmodligen utomlands.

Andreas82008-10-08 13:43
Antal inlägg: 59

Leverlåda ska så klart finnas med!

Femme_Fatale2008-10-08 13:58
Antal inlägg: 709

mums kalkon är jättegott

Femme_Fatale2008-10-08 14:00
Antal inlägg: 709

Kalkon hade alltid min mormor när jag var liten. Hon tillagade den i ugnen med en bit svål uppe på för att den inte skulle bli bränd och så tog hon ut den ur ugnen och öste den stup i kvarten. Sen det godaste av allt, såsen hon gjorde på skyn. Självklart serverades alltid ett glas Grådask till kalkonen. ;-)

Mimikryp2008-10-08 14:02
Antal inlägg: 9057

Det enda nödvändiga på julbordet är mammas köttbullar. Får jag inte dem kan det lika gärna kvitta.

Gigi512008-10-08 14:09
Antal inlägg: 271

Julskinka,brunkål,mina hemmagjorda köttbullar och prinskorv är det viktigaste på julbordet tycker jag. Mina vuxna barn tycker köttbullar och potatisgratäng är viktigast.

blue_moon2008-10-08 14:10
Antal inlägg: 9713

Det absolut godaste på julbordet är sillsalladen! Jag gör den själv efter recept i Vår Kokbok och den smakar lika gudomligt som den mamma gjorde en gång i tiden.

visst2008-10-08 14:11
Antal inlägg: 125

Julskinka , kålrotslåda, morotslåda, prinskorv och köttbullar. Resten kan kvitta... Julskinkan ska man fixa själv, absolut ingen färdigkokt, utan stekas i ugnen då blir den godast tycker jag...

ylleylle752008-10-08 14:21
Antal inlägg: 62

Kålrotslåda, Karjalanpaisti måste finnas med på bordet. Annars e det inte jul. Skinka så klart med västervikssenap. Yum!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-08 14:34
Antal inlägg: 7605

Mina svärföräldrar slaktade själva och hade många varianter av gris och sen hade de sparat lever, njurar och tunga till julbordet.
Genom åren har vi haft specialiteter som rådjurssylta, renhjärta, sik och älg.
Nu har barnen nya matvanor, så det blir en hel del ost och grönsaker, vegetarisk Jansson, falaffel och bönor i saffransås.
Ingen här gillar att frossa, så vi äter nog bara lagom mycket.
Vi har tradition att äta risgrynsgröt kvällen före julafton och sen klä granen. Kanske blir det risalamalta någon dag i helgen sen.
Äldste sonen är snart 30 år, men mina ungar brukar göra egna marsipanfigurer också.

Anton1232008-10-08 14:57
Antal inlägg: 33

Vi brukar göra som så att vi äter hela dan. Börjar med ägg,sill och mörkt bröd på morgonen. Framåt 3 tiden blir det lite småvarmt som skinka, brunkål, revben, lutfisk, prinskorv, köttbullar m.m. Vid 9 tiden blir det så Ris a' la Malta med varm Körsbärssås. Mums!!!!!!!!

Sangria2008-10-08 17:56
Antal inlägg: 504

OJ oj oj stackars alla ni som inte har provat Halländsk långkål-utan den blir det bara ingen jul. Allt annat kommer i andra hand. Men bor tyvärr i stockholm och här serveras det tydligen inte om man äter julbord på restaurang. Har ätit på olika ställen dom senaste 15 åren men ingen har haft riktig långkål. Stackars alla stockholmare..........

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?