Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 19 464 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-30 22:53 | |
![]() | Trädgårdstråden Jag tänkte att vi här skulle kunna ge varandra tips och råd angående trädgårdar. Jag börjar med frågan när beskär man en nyponrosbuske? Vi har en här på landet som växt helt vilt i tjugo år, jag vill ta ner ganska mycket men vet inte när på året det ska ske. (Jag vet att det finns forum för trädgårdar på nätet men tyckte att det saknades en här) | |
Margana | 2010-06-30 22:59 | |
![]() | Den kan du klippa både på våren och på hösten, jag hade nog väntat tills den blommat klart i alla fall. Annars är det vanliga att tidigt blommande buskar beskärs på hösten och sent blommande på våren. Men saken är den att man kan alltid skära när som helst om man inte bryr sig om blomningen. | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-30 23:05 | |
![]() | Tack för svaret Margana. Hur är det med fruktträd? Vi har några krikonträd samt några äppelträd, när kan jag gå loss på dem? | |
Margana | 2010-06-30 23:08 | |
![]() | Du kan beskära äppelträden på hösten om du vill, det är bättre då du ser vilka grenar som är döda. Det normala är att man beskär äppelträd på våren innan tjälen gått ur marken men beskär man för hårt då så skjuter den bara vattenskott och det slipper man om man beskär på hösten. Nackdelen är ju att äpplen försvinner men jag tänker själv beskära mina till nu till hösten. Krikon, plommon och körsbär beskärs normalt på hösten när man plockat frukten. | |
kremlan - Ej medlem längre | 2010-06-30 23:10 | |
![]() | Vad du kan Margana!! | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-30 23:12 | |
![]() | Det här är ju strålande, det är ju som att ha en jourhavande trädgårdsmästare i laptopen. Jag skickar en fruktkorg till hösten som tack.:-) | |
Margana | 2010-06-30 23:14 | |
![]() | haha...det behöver du inte, nån måste ju ta reda på äpplena hemma hos mig med ;-) | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-30 23:16 | |
![]() | Ja vet, va fan ska man göra av allt? Man vet ju hur glad man blir när arbetskamrater kommer dragandes med en massa äpplen på sensommaren. -ÅH, vad snällt att du ger just mig en hel kartong halvruttna äpplen. | |
Margana | 2010-06-30 23:17 | |
![]() | Öh vänta, får jag ångra mig? Har du stor klar astrakan så tar jag gärna en korg såna, det är mina favvoäpplen och jag planterade ett litet träd i höstas. Tyvärr har den hårda vintern gjort att råddjuren kalas på det så det dog. =( | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-30 23:22 | |
![]() | Nej tyvärr inga Astrakan, mitt favoritäpple är Transparente Blanche så gott att ta ett solvarmt direkt från trädet, dessutom så går det inte att spara så man slipper den biten. Ganska bra att göra mos på dock. | |
mrperfect | 2010-06-30 23:34 | |
![]() | Astrakan!!!!!!!!!!!! 'suck' | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-07-01 00:06 | |
![]() | När planterar man äppelträd? | |
massaprov | 2010-07-01 00:35 | |
![]() | har någon tips på vad man kan göra för att UTROTA rävsvansarna, som om och om igen växer upp igen fastän man drar upp dem med hela roten ? | |
Margana | 2010-07-01 09:16 | |
![]() | Sånt som är krukodlat kan man alltid plantera men det är inte så bra att plantera när värmen är som värst. De lärda föreslår våren eller hösten, själv gör jag det när jag har tid. Transparent Blanche har jag med, det går oavkortat till äppelmos då jag är lite kräsen och tycker att inget annat duger. TB är också ett bra träd för det pollinerar de flesta äppelsorter. massaprov: Vet nog inte vad du menar för de rävsvansar jag tänker på är en blomma som är man odlar och den är är ettårig. | |
Tess 08 | 2010-07-01 09:28 | |
![]() | Äppelträd (och även andra fruktträd) kan planteras när som helst, men med fördel på våren så de hinner "rota sig" innan frosten kommer. De överlever lättare då. (ok, vi bor långt norrut, så det kan säkert skilja på råden man får när man frågar). Antingen beskär du äppelträd osv på hösten efter du plockat frukten eller så väntar du till januari/februari och gör det då. Beskär man hårt är det större risk för vattenskott så ibland är det bättre att göra ett projekt av det och beskära lite åt gången i några år (om det behövs). Det får jag göra med vårt äppelträd. Vi har bott här i 10 år och snart är det urklippt nog mycket. De tidigare 30 åren är de ingen som någonsin beskurit det... Men jäklar vad med äpplen jag får!!! | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-07-02 01:13 | |
![]() | Margana: Rävsvansar är ett hejdlöst ogräs, det är liksom ledat så rycker man det får man bara toppen. | |
Margana | 2010-07-02 09:19 | |
![]() | Har kollat på google och förstår att det är åkerfräken ni menar. Har ingen aning om hur man blir av med den för det finns inte där jag bor. Men kan mycket väl tänka mig att de växer med utlöpare under jorden och sen när man rycker upp dem så kommer bara den del av roten som hör just till växten med. Alltså har jag ingen aning men om det inte är så många kanske man kan gräva djupt och kolla att man får upp allt men är det mycket så är det nog bara övertäckning nåt år som hjälper. Själv har jag ett stim kirskål längs husväggen som omöjligt går att rensa bort. Nästa år ska vi gräva runt grunden där och då måste all jord bytas, jag bara hatar kirskål. Den fanns där när jag flyttade hit för 4 år sen. Läste någonstans att kirskål inte tycker om att bli nerklippt men jag har inte tid att testa just nu för det är rätt mycket. | |
slånbär | 2010-07-02 09:50 | |
![]() | Jag klipper kirskålen och försökar helt enkelt bara rycka bort den så fort jag ser den men det går ju inte att få bort den. Jag försöker tänka tvärtom istället. JAg resonerar som så att mossan i gräset är mjuk att gå på, maskrosorna på våren lyser vackert gula och den kirskålen som jag inte får bort får helt enkelt passa ihop med resten av perennerna. Jag försöker se det lite positivt annars skulle jag inte få göra annat än rensa. Annars är ju det bästa att redan i April och Maj när dom börjar komma att rensa, rensa och åter rensa men då gäller det att man vet vad som är ogräs och vad som är blommor så man inte tar bort det man vill ha kvar. | |
Tess 08 | 2010-07-02 09:51 | |
![]() | Har du provat Roundup?? Jag köpte det och sprayade på växter som växte fel. Funkade rätt bra, men dottern hittade flastan och sprayade lite här och var :) Jag tror att man måste bearbeta växten under längre tid, så ska du spraya med Roundup eller liknande så måste det nog göras vid upprepade tillfällen. Annars såg jag ett tips med att täcka området med tjock plast (av typen byggplast) under några år (1-3) för att kväva och döda dom. Under dessa år kan man göra snygg odling på plasten med pallkragar eller annat (bara man inte gör hål i plasten så... | |
Pocaloca | 2010-07-02 09:56 | |
![]() | ...hm....min humle håller på att dö.... =( | |