Spelrum
Giraffen24
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade38
Mobilspel
Pågående18 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lelou - Ej medlem längre2006-06-14 00:08
Antal inlägg: 2025

Tips på nyare bra böcker !
Här vill jag ha tips på böcker som man kan köpa/låna på bibblan. Jag får nåt hjärnsläpp när jag är där, och fumlar runt och kommer hem med barnböcker åt dottern men inget åt mig.

Hjälp.
Har läst rätt mycket iofs men knappast nåt nytt (ta nytt minus 5 år :), och jag gillar de flesta genrer ..... så ös på!

bazios2006-06-14 00:27
Antal inlägg: 131

stephen kings böcker gillar jag lika så harrypotter böckerna ..läser en del böcker hehe

lelou - Ej medlem längre2006-06-14 00:36

ah, gillar också potter och stephen king har jag läst tills ögonen blöder . har du inga mer tips, du som verkar ha god smak :) ?

Onica - Ej medlem längre2006-06-14 00:42
Antal inlägg: 79

Jag läser mest kriminalromaner..slukar dem så fort det kommer ngn ny på topplistan..Men en bok som tillhör samma genre som King är ju Koontz..ja, jag vet..lite uttjatad,men för typ 15 år sedan läste jag en bok med honom som hette "Phantoms"..DÅ tyckte jag den var hur bra som helst..vill läsa om den..men får inte tag i den. Om du läser den, Lelou..så berätta för mig om den var bra..eller om det bara var för att man var typ 15 år då.

Onica - Ej medlem längre2006-06-14 00:44

Ahh..å så kommer jag med en 100 år gammal bok när du ville ha nya :P Tröttsamt...

bazios2006-06-14 00:46

ja vet inte om du läst gömda asyl och mias hemlighet jag har en väldigt annorlunda smak läser en del böcker på engelska med hehe

jweinert2006-06-14 00:51
Antal inlägg: 4

läs "en amerikansk myt" av James Ellroy. och fristående uppföljaren "6000 kalla". handlar om mord, knark, politiska komplotter mm. väldigt bra

bazios2006-06-14 00:58

sen finns det ju en massa gamla böcker som är okej virgina andrews böcker är bra

HannaSofia2006-06-14 01:34
Antal inlägg: 307

Vill tipsa om Påven Johanna skriven av Donna Woolfolk Cross.

Saxar från Bokus sida : Om historien om Johanna är sann är den helt fantastisk. Om den är påhittad, är den fortfarande bland de bästa romaner jag har läst. N V
Hon var en begåvad och orädd kvinna som förklädd till man lyckades överlista hela den katolska världen. Hon skaffade sig kunskap inom medeltida filosofi, religion och läkekonst. Hennes lysande begåvning förde henne på äventyrliga vägar till påvepalatset i Rom. Där drogs hon in i en virvel av politik, religion, kärlek och makt. En riskfylld tillvaro där livet ofta stod på spel.
När ödet såg till att Johanna blev vald till påve hade det förgångna hunnit ifatt henne - och det mest förbjudna var ett faktum ...
Påven Johanna är en storslagen historisk skildring fylld av kvinnlig list, romantik, mänsklig grymhet och maktbegär ... en imponerande och hisnande historisk resa som väcker många tankar hos läsaren. A KDet är en färgstark roman om ett fascinerande kvinnoöde, som fängslar med sin dramatik och spänning rakt igenom de drygt 400 sidorna. V TJag avundas dig som har läsupplevelsen av Påven Johanna framför dig.

lelou - Ej medlem längre2006-06-14 08:15

hej , ja jag har slukat virgina andrews böcker faktiskt, som tonåring ;), och dean K har jag allt läst med!

Coolt...Påven Johanna ska jag fixa hem och läsa !! Tack för det tipset ! Även den andra som jw tipsar om. fint fint, jag klottrar ner.
MER :)

Ska utomlands i tre veckor och behöver verkligen litteratur på stranden!

Sommar062006-06-14 08:34
Antal inlägg: 44

"Gärningsmannen är en kvinna". Verkligen aktuell nu.

www.adlibris.se/prod...44 &s=1

Jag har varit på seminarier och liknande om just det här och det är onekligen intressant!

wainis2006-06-14 08:38
Antal inlägg: 1674

Gillar du deckare? Jag läser mycket deckare och det finns många bra svenska deckarförfattare som är ganska nya. Anna Jansson, Karin Wahlberg, Camilla Läckberg och Åsa Larsson skriver jättebra allihop, tycker jag. Men den bästa deckaren på länge är skriven av Stieg Larsson. Första delen, Män som hatar kvinnor, har kommit i pocket nu. Den var fantastiskt bra, och oerhört välskriven! Andra delen, Flickan som lekte med elden, har jag köpt, och försöker bärga mig till semestern med, men det är svårt... Tyvärr blir det bara tre delar eftersom Stieg Larsson dog plötsligt efter att ha skrivit dessa tre böcker.

Vad gillar du annars för typ av böcker förutom S King? Gillar du nåt alls i den lättsammare genren så kan jag tipsa om Penny Vincenzis böcker. Kräver lite mer av läsaren än typ Marian Keyes och Kajsa Ingemarsson, men är ändå perfekta semesterböcker. Tycker jag alltså. Men det där är ju så mycket en fråga om tycke och smak. Men om du berättar lite vilken typ av böcker du läser kan jag kanske tipsa mer.

Modessan2006-06-14 08:39
Antal inlägg: 191

Jag har läst massor av böcker av Torey hayden. En barnpykolog som skriver om sitt arbete med störda barn!
Varma böcker som jag varmt kan rekomendera!

Bim19642006-06-14 08:47
Antal inlägg: 1854

Alla Helene Turstens böcker är superbra.
Även Marie Jungstedts böcker är bra.
Just nu läser jag en bok av Peter Gissy är bra den med.
Jösses nu står det still jag läser så många böcker att jag inte kommer ihåg namnen på författarna.
Jo Jonathan Kellerman skriver också många bra böcker fast dom brukar jag köpa.
Julie Parsons böcker är väldigt bra böcker med.
Sedan har vi en som heter Torey Hayden men det är verklighetsbaserade böcker, hon arbeter med barn med speciella behov, men dom är helt fantastiska.
Men du har säkert läst boken Pojken som kallades det av David Peltzer om inte så gör det jag kunde inte sluta läsa den när jag började.
Nu kommer jag inte på mer för tillfället, får väl ta en sväng till bibban och skriva ner namnen på författarna.

Dicea - Ej medlem längre2006-06-14 09:10
Antal inlägg: 882

Inte så särskilt nytt kanske, men ändå:
"Parfymen" - Patrick Süskind
"Två" - Märta Tikkanen
"Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät" - Paulo Coelho
"I skuggan av värmen" - Lotta Thell

Angus2006-06-14 09:18
Antal inlägg: 380

I fantasygenren kan jag varmt förorda Katharine Kerr.
Hennes serie om Deverry tycker jag är riktigt bra...

Serien är strukturerad på så sätt att författaren inte är beroende av att följa en rak berättartråd med början, mitt och slut, utan kan tillåta sig att hoppa fram och tillbaka i landet Deverrys historia för att sedan sammanfoga de olika berättelserna. Kittet är den vise örtagubben Nevyn som lever genom århundrade, omgiven av olika personer som dör men återföds som andra men ändå samma individer men med möjlighet att förändra sig själva och sitt öde.
Det åstadkommer en rolig och bitvis tilltalande snårig läsning - tids- och berättarperspektivet växlar och en person som är man och heter en sak i ett kapitel, är kvinna och heter något annat i nästa som utspelas före eller efter händelserna i det förra (men det vet bara du och jag och berättaren).

weroger2006-06-14 11:08
Antal inlägg: 137

Lite tips från mig:

* Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
* Anhörig av Katerina Janouch
* Odjuret av Roslund & Hellström

Onica - Ej medlem längre2006-06-14 11:25

Box 21 av Roslund & Hellström
Mannen utan öde av Imre Kertész
Patient 67 av David Lehane

HannaSofia2006-06-14 11:32
Antal inlägg: 307

Om du läser "Parfymen" av Patrick Süskind som är en riktigt bra bok och tycker om den, kommer du säkert att gilla "Den vidunderliga Kärlekens historia" av Carl-Johan Vallgren. Jag tar mig friheten att saxa från Bokus igen.

"Vinnare av Augustpriset som bästa svenska roman 2002.

Det är inte bara hans kärlek som är vidunderlig – utan också han själv, Hercule Barfuss. Alltsedan han föddes på ett glädjehus i Königsberg 1813 har han väckt människors fasa med sin vanställdhet. Han är också döv, och dvärg, men han har fått en sällsynt gåva – förmågan att läsa andras tankar. Den kommer att skänka honom ett våldsamt och märkligt öde, och farliga fiender...
Vi följer Hercule till kloster och dårhus, till Vatikanen och varietésällskap, Swedenborgianer och salonger, och får också inblick i framväxten av de dövas språk. Men först och främst är romanen en förunderlig och gripande kärlekshistoria. Hercule Barfuss glömmer aldrig den flicka som föddes på bordellen samma natt som han, och samhörigheten med henne, Henriette Vogel, blir ledstjärnan för hela hans liv.

Carl-Johan Vallgren har skrivit ett mästerverk, bättre än så här blir inte berättarkonsten.Skånska Dagbladet"

gubbi2006-06-14 11:36
Antal inlägg: 2638

En alldeles lagom lättsmält hängmattebok är Dan Browns nya: "Gåtornas palats". Som vanligt inget litterärt mästervärk, men ett skickligt hantverk som man har svårt att lägga ifrån sig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?