Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pcbss2011-11-07 23:34
Antal inlägg: 27

Tyst minut
Ibland tror man inte sina ögon. Man har en tyst minut för en häst som dör i TV!?!?
Vad blir nästa steg? Att slakteripersonalen ska ha en tyst minut för varje djur de slaktar?

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-11-07 23:36
Antal inlägg: 844

*aaasg*

Är det sant? :D

ökenräven2011-11-07 23:55
Antal inlägg: 5

Läste att ryttare uttryckte sig som" det mest tragiska jag varit med om" etc...Visst e pållarna fina men nån måtta får det ju va!!

ErikStenman2011-11-08 00:01
Antal inlägg: 95

Det är ju inget fel med att de som vill hålla en sådan gör det.

hanens2011-11-08 00:18
Antal inlägg: 7

Men stenman, på bästa sändningstid? Och sen avsluta tävlingen? Det var väl bara att ta undan hästen o fortsätta tävlingen eller?

Hillegnu2011-11-08 00:21
Antal inlägg: 710

för hästägaren var det inte i Tv, utan i det verkliga livet. Hästen betydde mycket för ägaren. Bl a ett drogfritt liv. Minuten var antagligen lika mycket för ägaren som hamnade i ett väldigt utsatt läge när hans bästa vän och vapendragare sedan femton år dör inför stor publik. I verkligheten inte i Tv.

Jenaveve - Ej medlem längre2011-11-08 00:23
Antal inlägg: 59

Hahaha.. Man får väl säga som hon gör i reklamen med alla katter, fast med hästar då "hästar är ju också människor" ääuuhmm.. eller njää..
Men jag måste hålla med om att det blir lite humor av det hela när man hedrar en häst på samma sätt som en känd person. I direktsänd tv.
^^

hanens2011-11-08 00:25
Antal inlägg: 7

Hillegnu, en häst är en häst och en människa en människa, ska ägaren få lägga hästen på nån av våra kyrkogårdar också?

Dumblondin - Ej medlem längre2011-11-08 00:29
Antal inlägg: 236

Det här var intressant. Om en människa dog i direktsändning (sådant har väl för övrigt hänt i störtlopp tror jag, eller har jag fel där?) - skulle det då kännas naturligt att tävlingarna avbröts och att en tyst minut hölls?
Problemet är att vissa tror att vi är mer värda än djuren. Men det är vi ju inte.

Dessutom bygger hela tråden på en missuppfattning, nämligen att det är enbart hästen man hedrar. Det handlar, som Hillegnu påpekar, om ett ekipage.

Jag satt och såg direktsändningen faktiskt. Det var extremt otäckt och tragiskt att se det här vackra djuret segna ned och dö på bara någon minut. Uppenbart och dessbättre är jag inte ensam om att känna så - människor på läktarna grät öppet. Jag tror att detta är den sunda, den friska reaktionen. Men jag tror också att man bör ha sett det hända för att förstå.

Hillegnu2011-11-08 00:40
Antal inlägg: 710

hanens, trådskaparen startade inte tråden för att diskutera om hästar ska begravas på kyrkogårdar för människor utan om tyst minut i tv för en häst.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-11-08 01:00
Antal inlägg: 844

Nu ska man väl iofs inte jämföra, men jag kommer ändå inte ifrån tanken att proportionerna känns (för mig) något märkliga. För det dör - som bekant - tusentals mänskor runt om i världen (Afrikas horn som ett ex) av helt makabra orsaker, men hur ofta gråter folk för dem? Hur ofta hålls det tysta minutrar för dem?

Bara en reflektion alltså....

(och ska också tillägga att om hästens död hade varit orsakat av att den hade behandlats illa på något sätt, då hade jag reagerat på ett annat sätt, men nu var väl inte så fallet - mig veterligen.)

PerraDeBruce2011-11-08 02:04
Antal inlägg: 1

Det märks att det stora flertalet av de skrivande aldrig har haft (eller troligen ens varit nära) en häst. De är mycket ärligare och mycket mer tillgivna än människor! Alltså var det en mycket nära vän, troligen för flera personer, som dog.

Som tidigare skrivits är det ekipaget som hedras och det med rätta, eftersom en stor del av det dog på banan.

klobba2 - Ej medlem längre2011-11-08 08:01
Antal inlägg: 2332

Komik i kubik

dinodog2011-11-08 08:11
Antal inlägg: 4973

Varför skulle man inte kunna ha en tyst minut för ett djur?

Alla som har haft eller har djur vet hur ont det gör när djuret dör. Hur stor saknaden blir när djuret är borta, precis som när en mäniska går bort. Många människor tyr sig hellre till djur än människor, för djur förnekar dig inte bedrar inte utan älskar dig precis för den du är.

Jag höll på mycket med hästar under min ungdom. Mycket kloka djur jag har aldrig känt en sådan samhörighet som med en häst. När man sitter på dess rygg och man är ett, den känslan är helt fantastisk.

Min älskade vovve har nu blivit 13 år, och jag ser att han är gammal men än så länge frisk och pigg. Men jag vet att det går fort när det händer, många av våra hundkompisar sedan 13 år är borta nu.
Mentalt försöker jag förbereda mig, för den dagen jag måste fatta beslutet att det är dags.

Måns_E2011-11-08 08:11
Antal inlägg: 12028

Vad är det för konstigt med att man inom en sluten grupp av hästhoppningsintresserade och tävlande i hästhoppning håller en tyst minut för en oväntad död häst som precis har dött framför ögonen på alla?

Det var ju inte direkt så utlystes landssorg, och att de råkade direktsändas är ju egentligen av mindre betydelse.

Kh-collies2011-11-08 08:38
Antal inlägg: 374

Blir så bedrövad av den hånfullhet som en del visar i denna tråd... Förstår man inte denna spontana reaktion kan man i alla fall låta bli att ironisera över den! Låt var och en agera som den känner, retar man sig på detta är det faktiskt bara att stänga av TVn - om man inte var där förstås, men då är jag övertygad om att det hade känts helt rätt!
Vi som älskar vår djur sörjer dem oändligt mycket!

gnill2011-11-08 08:42
Antal inlägg: 1942

Men det är väl en helt annan sak att den som älskar ett djur sörjer, man brukar dock inte sörja dem kollektivt på det här sättet. Jag har själv sörjt ett par älskade djur (och människor), men jag tycker att den här kollektiva sorgen är helt absurd (och än mer absurd när det gäller djur). Kh-collies, om du använder ditt eget resonemang så behöver du faktiskt inte läsa den här tråden om du inte tycker att folk får ironisera... tänkte du inte på det?

pcbss2011-11-08 08:45
Antal inlägg: 27

Sluten grupp, Måns? Går det ut en sändning över hela världen kan man nog inte kalla det en sluten grupp, måns.
Av reaktionerna här att döma lär man nog bygga något kapelliknande rum vid våra slakterier så att vi kan hålla en tyst för all vår blivande mat...

grönöga - Ej medlem längre2011-11-08 08:46
Antal inlägg: 5570

Måns_E: "Vad är det för konstigt med att man inom en sluten grupp av hästhoppningsintresserade och tävlande i hästhoppning håller en tyst minut för en oväntad död häst som precis har dött framför ögonen på alla?

Det var ju inte direkt så utlystes landssorg, och att de råkade direktsändas är ju egentligen av mindre betydelse."
-----------

Skippar att skriva något själv, citerar Måns och stämmer in i hans åsikt om det hela och sunda konstaterande.

Hinken76 - Ej medlem längre2011-11-08 08:52
Antal inlägg: 1194

Ja det var ju också en antifråga att uppröras över... De får väl göra hur de vill på sin tävling. Fanns det inga andra kanaler att titta på pcbss?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?