Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bim1964 | 2006-09-08 21:07 | |
![]() | Blodgivare? Sitter och funderar på det här med blodgivare!! Själv har jag fått X antal liter när jag opererats sista operationen fick jag 10 LITER blod!! Om nu inte det skulle finnas blodgivare så skulle jag ju inte kunna sitta här liksom. Själv har jag svårt att förstå att man inte vill ta emot någon annans blod med risk för att bli smittad av någon sjukdom. Visst risken finns( läste det senaste idag om en blodgivare som hade fått HIV. Fast de som fått hans blod hade redan avlidit av andra orsaker.) Så vad tycker ni alla Betapetare är det fler här som fått blod och "överlevt" tack vare andras blod!. | |
| Scandal - Ej medlem längre | 2006-09-08 21:17 | |
![]() | Jag är blodgivare. När det gäller risken så kör jag alltid på tegelstensprincipen: när som helst kan en tegelsten ramla på din skalle från nåt hustak. Då är du död. Utan att ens behövt delta i husruttnandet. Alltså. Hellre hjälpa nån än fega ur. Sen om du är rädd för sprutor och grejs är en annan sak. Men jag gillar den sköna känslan man får av lättare blodförluster :) | |
| vulcan | 2006-09-08 21:55 | |
![]() | Jag är blodgivare, fast en lite lat sån. Det är nog 1 år sen jag gav sist. För den som är frisk tycker jag i princip inte det finns nån vettig orsak till att inte lämna blod. Men arbetskamrater jag försökt övertala genom åren har varit svårflörtade. Många är märkligt rädda för det lilla, lilla sticket. | |
| ULLAbulla1 | 2006-09-08 22:58 | |
![]() | Jag själv är blodgivare och tvekar inte en sekund för att hjälpa andra, skulle ha donerat benmärg om det fanns behov. Systra min hade inte varit pigg å glad om det inte hade funnits blodgivare som passat henne. Tack alla som giver blod. Ni piggar upp dagen för de som behöver :) | |
| vinhaggan - Ej medlem längre | 2006-09-08 23:47 | |
![]() | Jag är också blodgivare, för mig känns det hur självklart som helst. Dessutom blir man så ompysslad av personalen på blodgivarcentralen, hur trevliga som helst, så det finns ju egentligen inget att vara rädd för. Själv var jag fruktansvärt blodrädd som liten, speciellt för mitt eget blod. Så att vara blodgivare är som terapi för mig också, att se mitt eget blod under kontrollerade former. | |
| pardon | 2006-09-09 00:11 | |
![]() | Jag blev blodgivare DAGEN jag fyllde 18 år. Det är för mig givet. Jag antar att man verkligen ser vikten av det när en själv eller någon nära behöver blod. Jag känner flera som troligtvis skulle vara döda idag utan Sveriges blodgivare. Jag håller med dig vinhaggan, jag lider också av rädsla för blod och nålar, så visst är det av egoistiska skäl också. Som gratis terapi. | |
| Jojo - Spelvärd | 2006-09-09 08:19 | |
![]() | Precis som pardon....på 18-årsdagen gick jag dit. Det är en självklarhet för mig att friska personer lämnar blod. Alla behövs! | |
| cavik - Ej medlem längre | 2006-09-09 09:13 | |
![]() | Jag tror att det inte finns så många genuint osjälviska handllingar mänskan utför utan att hon vet att det kommer henne själv till nytta på nåt sätt men att donera blod tycker jag hör till den kategorin. Det är alltså både mentalt och fysisk som en odefinierbar känsla av välbefinnande brukar infinna sig efter att man tappat ur den knappa halvlitern! Instämmer med de andra, är man frisk - men bara om man är det - finns det ingen anledning att inte bli donator. Skräck för nålar och med dem förknippad smärta är ju en annan historia... | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2006-09-09 10:12 | |
![]() | Jag kan INTE bli blodgivare pga ständigt lågt blodsocker, som inget verkar hjälpa för att komma över.. Synd, eftersom jag fått blod åtskilliga gånger och skulle vilja ge tillbaka lite =). Däremot har jag ett kort i min plånbok där jag ger tillåtelse till organdonation (om jag nu skulle få en av Scandals tegelstenar i huvudet =)... Den dagen, om den kommer, så får folk ta det dom behöver från min kropp.. Det ser jag oxå som en självklarhet att man gör för andra. Tänk om mitt hjärta eller något annat organ, kan rädda någon från att gå en säker död tilmötes... | |
| ooord | 2006-09-09 11:07 | |
![]() | Är själv blodgivare på Östra Sjukhuset i Göteborg, så om du har blodgrupp A+, så finns en liten chans att det kan vara en skvätt från mej som du fått. Är vi blodsyskon då måhända? | |
| Nemi | 2006-09-09 11:26 | |
![]() | Jag får inte bli blodgivare, av olika orsaker, men har testat mig för det många gånger för jag är envis :) Det är kanon, får veta sina blodvärden och sin blodgrupp ju :) Gratis hälsokontroll typ :) (men nej, inte där för jag går dit men iaf) Och de sa att de väldigt gärna vill ha mitt blod (när det blir godkänt nångång) även fast jag har en blodgrupp som inte passar till så väldigt många. Och det känns skönt :) | |
| Johnny_R - Ej medlem längre | 2006-09-09 12:18 | |
![]() | Får man ge blod fast man är bög???? | |
| Asätare - Ej medlem längre | 2006-09-09 12:55 | |
![]() | nej det hivar dom åt sidan | |
| Zizzi | 2006-09-09 13:03 | |
![]() | För ca 20 år tillbaka fick jag blödande magsår. Tror jag tappade 2½ liter blod. Sa till läkaren (innan jag svimmade) att jag inte ville ha blod. Jag vaknade iaf med blod rinnande in i min kropp från en påse!!? Läkaren hade alltså, mot min vilja, bestämt att jag skulle ha blod, även fast jag hade klarat mig utan. Hans förklaring var att utan detta blod så skulle mitt tillfrisknande ta längre tid. Men det var väl ändå mitt beslut. Min syster tappade också 2½ liter blod när hon födde sitt barn och hon nekade till att få blod. Hon blev bra tack vare blutsaft. Ok, det tog tid, men...vad gör det. Jag straffade läkaren med att vara den mest jobbiga patient han haft och jag är säker på att han dansade en glädjedans när jag skrevs ut. | |
| Nemi | 2006-09-09 13:22 | |
![]() | Zizzi: han ville väl rädda ditt liv helt enkelt. Vad gränsen går för vad en läkare får göra utan patients tillstånd vet jag dock inte. Kan du tänka dig att bli blodgivare då? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2006-09-09 15:41 | |
![]() | Zizzi; Kanske läkaren tänkte på ditt bästa...? Jag vet inte varför du inte vill ha blod eller varför han ändå satte det, trots det du sagt, men ... Risken finns ju att du fortsätter blöda och kan blöda länge med ett sånt magsår. Det kan ju finnas en liten notering i journalen om varför du fick blod. Ooord: Kanhända har min dotter en skvätt av ditt blod... Vet inte vilken typ hon är, men hon är opererad X antal gånger på Östra sjukhusets Barnklinik (Drottning Silvia). TACK! Ska nog ta och bli blodgivare... sambon är det och jag donerar gärna mina organ efter min död (om de behövs)... | |
| Scandal - Ej medlem längre | 2006-09-09 15:49 | |
![]() | Ang. bögar och blodgivning: det är sjukt orättvisst att homosexuella inte får ge blod: www.geblod.nu/genera...Pa geId=621 De borde ändra på lagen. Idag har hälften av heterofolks analsex. Samma sak då helt enkelt! Så vad skiljer en homosexuell man från en analsexande heteroman/kvinna? :( | |
| Johnny_R - Ej medlem längre | 2006-09-09 16:20 | |
![]() | Som jag trodde, kört för mig :C~~ | |
| vinhaggan - Ej medlem längre | 2006-09-09 16:27 | |
![]() | Att homosexuella har större risk för blodsmitta det har jag alltid trott varit bullshit, varför tror folk det egentligen? man blir rätt less... | |
| Annika13 | 2006-09-10 18:52 | |
![]() | Jag har varit blodgivare i 30 år. Tycker det är en minimal insatts för människor som behöver stöd. Dessutom följs min hälsa upp ver 4:e månad när blodgivningen sker.....kan det vara tryggare att leva än så? Att homosexulla diskrimineras är ju förfärligt....vid varje givartillfälle testas ju HIV på blodet och vad säger att jag skulle klara mig. Min ev sexpartners är ju också MÄN??????? Ja det man inte förstår ska man beundra, sa alltid min mamma. Och Ni jag är full av beundran varje dag. | |