Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 18 615 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sabato | 2008-05-03 04:41 | |
![]() | God bok Under min korta tid här har jag hunnit förvånas över att det finns många trådar om film och musik men jag har ännu inte sett någon om litteratur. Som gammal litteraturvetare såg jag det som min plikt att ingripa då jag tänkte att det rimligtvis finns fler än jag i detta forum som uppskattar ord även i skönlitterär form. Kom med tips, favoriter, kritik, skrik, protester eller flams. Högt i tak ger renare luft. På förekommen anledning vill jag också upplysa om att trådskaparen inte kommer att ta illa vid sig av skämt om vare sig hans person eller bokval. Bara om tråden omedelbart självdör. Jag öppnar med tre klassiker: Om hjältar och gravar - Ernesto Sabato Under vulkanen - Malcolm Lowry Idioten - Fjodor Dostojevskij | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-05-03 04:43 | |
![]() | Katrina - Sally Salminen | |
| gnill | 2008-05-03 06:00 | |
![]() | Då tar jag tre kanske okända kort. Böcker som berört mig starkt på senare tid: Snowleg - Nicholas Shakespeare (boken är på svenska även om det inte låter så) Det okändas omkrets - Alex Garland Livstecken - Gunilla Linn Persson Men om någon skulle ha frågat för 25 år sen hade jag kanske svarat så här: Den Galopperande svensken - Sture Dahlström Slakthus 5 - Kurt Vonnegut Blommande vin - Ray Bradbury Men jag är inte säker på att jag ens skulle orka igenom dem idag...? | |
| lurse | 2008-05-03 07:34 | |
![]() | Irving - En bön för Owen Meany Torgny Lindgren - det mesta Kerstrin Ekman - det mesta | |
| Tolenskij | 2008-05-03 07:40 | |
![]() | José Saramago - Alla namnen (plus allting annat han skrivit, men måste jag välja en blir det den) Joseph Heller - Moment 22 Antonio Tabucchi - Påstår Pereira | |
| Stormfrun | 2008-05-03 08:06 | |
![]() | Den bok som satt sig hårdast i hjärnan på mig är Syskins PARFYMEN. Den går inte att beskriva!! Måste läsas. Filmen gick ju I veckan, men tyvärr, den var inte i närheten av boken. Sen har jag en ny favorit, Sylvia Browne INSIKT (50 år av lärdomar från andra sidan) | |
| -Fånga Dagen - Ej medlem längre | 2008-05-03 08:35 | |
![]() | A Piece of Cake med Leila Lindholm är helt underbar. Recept på mjuka kakor, hårda kakor, stora kakor, småkakor, långa kakor, korta kakor (ja ni börjar säker förstå) *ler*. Meddelas endast på detta sätt | |
| Bitte - Administratör | 2008-05-03 08:37 | |
![]() | www.betapet.se/forum...am p;page=0 www.betapet.se/forum...am p;page=0 www.betapet.se/forum...am p;page=0 www.betapet.se/forum...=- 0#299487 Bara några trådar om böcker ,, prova söka på BÖCKER så kommer det ännu flera Bitte | |
| -Fånga Dagen - Ej medlem längre | 2008-05-03 08:40 | |
![]() | Tack Bitte, det är underbart att få boktips. Meddelas endast på detta sätt | |
| OneW | 2008-05-03 08:47 | |
![]() | Delano, Georgia U.S.A Författare: Stuart Woods En berättelse om tre män, polismästare i en liten stad i den amerikanska södern vid olika tidpunkter. Historian sträcker sig mellan 1919-1960-talet. Massmördaren Författare:Richard Lourie Andrej var en sovjetisk seriemördare som dömdes till döden för mord på 52 kvinnor och barn mellan 1978 och 1990. Andrej Tjikatilo sägs ha sagt: "Jag är ett naturens misstag. Ett galet djur". ["I am a mistake of nature, a mad beast"] Boken följer och försöker förstå..... | |
| Barbies | 2008-05-03 08:59 | |
![]() | toppen med en liten bokrecention efter vare förslag tack! | |
| Marjata | 2008-05-03 09:04 | |
![]() | Jag måste passa på att tipsa om De små tingens gud av Arundhati Roy. Läs den! Jag har svårt att tro att den lämnar någon oberörd. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-05-03 09:08 | |
![]() | Merabs skönhet - Torgny Lindgren. En novellsamling som bland annat innehåller min favoritnovell genom tiderna - Stubbrytarn. Pölsan, Dorés bibel och Norrlands akvavit - Torgny Lindgren. De går att läsa separat, men läs dem gärna som en trilogi. Torgny har ett sådant underbart språk när han berättar om människorna där jag kommer ifrån. Och de finns, alldeles på riktigt. Sinuhe, Egyptiern - Mika Waltari. Om Sinuhes äventyr i forna Egypten. Det är lärorikt, spännande och bitvis mycket roligt. "Ditt fåvitska tal är som flugors surr i mina öron" :) | |
| Dyslekso | 2008-05-03 12:05 | |
![]() | Sabato: trevligt att någon mer här har läst Under vulkanen! Också en av mina favoriter. | |
| amoma | 2008-05-03 12:29 | |
![]() | Aktuellt just nu kanske: Vilda svanar, J Chang om tre generationer kvinnor i Kina, ger en mångfacetterad bild av Kinas framväxt och Röd åklagare av X Rundcrantc, känns som ficiton fast den ska vara sann, helt sanslös OCH bra. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-05-03 13:59 | |
![]() | "Under vulkanen" finns med på min sommarlista. hört mycket gott om den. | |
| Dyslekso | 2008-05-03 14:02 | |
![]() | En spränglärd alkis helt makalöst skildrade inre monolog. Läs den på engelska, finns en mycket rolig restaurangscen som nog är oöversättbar. | |
| Geckoo | 2008-05-03 14:13 | |
![]() | Måste bara rekommendera "Mr Tourette och jag" av Pelle Sandstrak. Jag har både skrattat och gråtit mig igenom den, den berör verkligen!! | |
| Maybach | 2008-05-03 14:19 | |
![]() | Maratonmarschen av Stephen King är grym. | |
| sabato | 2008-05-03 16:33 | |
![]() | "Under vulkanen" är oumbärlig. Tragiskt att den blev Malcolm Lowrys sista färdigställda och enda riktigt stora roman. Ungdomsverket "Ultramarine" och de postumt utgivna skisserna är tyvärr inte alls i samma klass. En annan ännu mera improduktiv hjälte är Ernesto Sabato. Idag 97 år har han under sin snart sjuttioåriga verksamhetstid bara skrivit tre romaner. Så är också samtliga mästerverk och dessutom så pass länkade av personer och platser att man med lite god vilja kan tala om en trilogi. I mina ögon den största latinamerikanska romansviten. ("Tunneln", "Om hjältar och gravar", "Abaddon, utpånaren") Svåra att hitta och inte alltid helt lättlästa men värda varje möda. | |