Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 432

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mindymoo2011-11-29 13:04
Antal inlägg: 1743

Bra skrivet Peter!

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-29 14:02
Antal inlägg: 1019

Håller med ovanstående! Bra kämpat av dej Peter. Nu tänker jag inte tjafsa mer om detta, var och en gör som den vill, men funderar iallafall på: Ni som måste ha sprit fast det är barnens kväll, kan ni inte vänta iallafall till de mindre barnen sover?

KarlMorot2011-11-29 14:13
Antal inlägg: 38

Det är den där förmätna attityden som jag så svårt att se som något annat än högmod. Låt oss titta på den sista meningen:

"Ni som måste ha sprit fast det är barnens kväll, kan ni inte vänta iallafall till de mindre barnen sover?"

Du använder ordet "måste" och "fast" (du skapar en falsk motsättning mellan att skapa en fantastisk kväll för barnen och att ta ett glas vin) vilket implicerar att att vi inte kan vara utan. De flesta har valt att ha alkokol, julskinka, kaffe, röd, etc inte för att de måste, utan för att de uppskattar det. Sedan tycker du att vi "iallafall" (alltså lite borde vi tänka på barnen, även om vi tycker spriten är viktigare än deras välmående) kunde vänta. Det bygger på den helt felaktiga slutsatsen att barnen tar någon som helst skada av att föräldrar dricker måttfullt på julafton.

Gautama2011-11-29 14:13
Antal inlägg: 6854

Sluta var så förmanande Ullis!
Du får oss som vill ta en öl att låta som onda människor som inte bryr sig om våra barn!!

Bitte - Administratör2011-11-29 14:30
Antal inlägg: 24200

I detta är nog även jag en moralkärring och tycker att alkohol och jul inte går i hop. men visst sedan gör var och en sitt eget val

Bitte

KarlMorot2011-11-29 14:50
Antal inlägg: 38

Du menar alltså att du agerar mer moraliskt än mig för att du avstår alkohol på julafton. Kan du utveckla det moraliska resonemanget?

Prärieklocka2011-11-29 15:09
Antal inlägg: 11487

Jag dricker inte alkolhol på julen, eftersom jag inte gör det annars heller. Min man dricker ett-två glas vin och det tycker jag känns helt okej. Snaps har vi inte.

Jag slutade dricka alkohol när jag fick mitt första barn. Innan dess hade jag bara druckit ibland, och bara öl. Vin och sprit gillade jag aldrig. När vi var nyblivna föräldrar fyllde många i släkten jämnt, så det blev flera stora fester. Ingen tror att en mamma med en bebis dricker pga amning. Amningen funkade dock inte, så vi flaskmatade vår dotter. Fast jag alltså skulle kunnat dricka, hade jag ingen tanke på det. Jag ville vara helt glasklar när jag tog hand om min lilla bebis.
Efter ett tag tog jag beslutet att inte dricka alls och nu har jag inte gjort det på sex år, om man räknar graviditeten innan.

Jag hade tidigare levt många år med en kille som missbrukade alkohol grovt i perioder. Så mycket som jag har sett, så mycket skit och elände - jag vet att min syn på alkohol har påverkats av detta. Ofta måste jag påminna mig själv om att alla inte blir stupfulla och otrevliga bara för att de dricker alkohol. Det gäller att inte tro att alla är sådana, kanske självklart för er, men jag har fått lära mig det. Jag har aldrig sett min man dricka mer än ett par glas vin, det räcker för honom. Jag har aldrig varit rädd när han dricker och det behöver inte heller våra barn vara, jul eller inte.

Att dricka alkohol på julen är inget problem, ens om man har barn - om man inte har just problem med det. Då kan man lätt förstöra julen för sina anhöriga med sitt beteende. Barn som vet att det inte händer nåt farligt när mamma och pappa dricker, tror jag är trygga om flaskorna tas fram även på julafton. Barn till alkoholister reagerar såklart annorlunda. Vad som är rätt för en familj, kanske är helt fel för en annan.

Jag önskar alla en stor portion av julfrid - oavsett vad ni har i glaset!

Tommy 19792011-11-29 15:35
Antal inlägg: 1188

Jag återkommer till en fråga som det ännu inte getts något ordentligt svar på. Varför är just julen så helig och okränkbar? Midsommar och nyår är två andra helger som förknippas starkt med alkohol, och barnfamiljer firar förmodligen de högtiderna också. Varför är det ingen som utgjuter sig över hur synd det är om de stackars, stackars barnen vars föräldrar har mage att dricka alkohol då?

Nu pratar jag alltså inte om barn i alkoholisthem, de har det förmodligen lika svårt oavsett vilken tid på året det är, utan om familjer med ett helt normalt drickande. Vi talar inte om något hejdlöst råsupande här.

blue_moon2011-11-29 16:40
Antal inlägg: 9713

"Varför är just julen så helig och okränkbar?"

För att julen är barnens helg! Så svarar de som ser trevlig gemenskap och alkohol som oförenligt. Jag hör inte till dem.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-30 01:15
Antal inlägg: 37631

jag ska starta en tråd till midssomar och nyår

le-lou2011-11-30 01:25
Antal inlägg: 17500

Varför är julafton barnens kväll? Det är ju dummast idag. Det är ju familjens kväll och barnen INGÅR - liksom vuxna.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-30 12:13

Ja vi firar iallafall jul för barnens skull, annars hade vi stuckit till Australien över julen!!!

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-30 12:16

Kan tillägga att jag var där över julen 1 mån ifjol då min dotter pluggade där, det bjöds lite vin julafton eller rättare sagt juldagen, de firar ju då, ingen annan sprit överhuvudtaget. Övriga 24 dagar drack min dotter och jag lite vin var kväll (hon är vuxen), för att det var semester, det förekommer inte i vanliga fall mitt i veckan för min del.

slånbär2011-11-30 12:48
Antal inlägg: 5539

Tror säkert att det även i Australien skiljer sig ganska mycket mellan olika hem hur man förhåller sig till alkohol i allmänhet och till Jul i synnerhet. Är nog likadant överallt där man firar jul. Visst är väl Jul kanske i större grad än dom andra högtiderna just barnens högtid men det betyder ju inte att vanliga människor som inte har ett problemförhållande till alkohol behöver bete sig annorlunda än dom gör i vanliga fall. För dom barn som har ett helvete just till jul har ju det för att deras föräldrar har alkoholproblem på ett eller annat sätt och det problemet har dom alla årets dagar. Det känns ju tuffare just till Jul då alla andra verkar ha så trevligt och hejsan att veta att ens egen jul blir skit men deras jul påverkas ju inte i en positivare riktning för att grannen i huset bredvid inte dricker. Det är ju inom den egna familjen som problemet finns. Är det så att jag skulle bjuda in en person som jag vet har alkoholproblem då skulle jag självklart inte ha någon alkohol vilket sammanhang det än gällde men för egen del så funkar det ju finfint att ta en öl och en snaps till julmaten-det är gott och passar till helt enkelt.

Maradona19862011-11-30 12:56
Antal inlägg: 1801

Julen är ju en helg som bygger på traditioner, och på samma sätt som julskinkan, sillen och janssons frestelse har sin plats så har också vissa drycker det. Vi börjar alltid med glögg på tidig eftermiddag, julöl (dock kan denna med fördel vara alkoholsvag, t ex lättöl eller folköl) och en eller två snapsar till julmaten och sedan gärna ett glas vin eller två när allt lugnat ned sig framåt kvällen. Det är inget som 'måste' göras, men det är en trevlig tradition och ett bra sätt att umgås. Mängden är ganska begränsad och över en lång tid, så ingen blir i närheten av berusad och barnen tar definitivt ingen skada.

Om däremot någon i familjen hade haft problem med alkoholen hade vi givetvis utan vidare hoppat över alkoholen totalt. Den har ju inget egenvärde i sig utan är en del i en trevlig dag. Och det är givetvis annat som är oerhört mycket viktigare, inte bara på julen.

le-lou2011-11-30 13:03
Antal inlägg: 17500

"Ja vi firar iallafall jul för barnens skull, annars hade vi stuckit till Australien över julen!!! "

Jo men det är ju ni det, du kan ju knappast säga att det är barnens kväll när det inte är en absolut sanning. Vi tex firar jul för allas skull.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-11-30 13:27
Antal inlägg: 633

Håller helt med föregående.... Har inte läst allt men dom flesta inlägg verkar dock ses ur ett perspektiv där alkohol är lika med fylla!! Vilket absolut inte behöver vara fallet, och det tror jag inte att det är heller i dom allra flesta familjer. Barnen höjer inte ens på ögonbrynen om vi dricker ett glas vin till maten. Dom förknippar inte alls det med att någon blir "annorlunda" För ingen blir det.... Vi kan precis som ovanstående både ta ett glas glögg och ett glas vin eller öl på julafton. Även på helgen om man lagat någon god mat utan att för den saken skull bli berusade. Ett gott vin hör god mat till. Och jag är övertygad om att våra barn kommer ett få en mycket sansad inställning till alkohol.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-11-30 13:28
Antal inlägg: 633

Det kom ett inlägg emellan... det är maradona1986 jag syftar på när jag skriver ovanstående. och att jag håller med.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-30 14:16
Antal inlägg: 37631

Maradona,Julen firar vi för att Jesus föddes då

Gautama2011-11-30 14:23
Antal inlägg: 6854

Kom igen ttiittii, hur många tror du firar jul idag för den skull som du nämner?
Alltså att historiakunskapen säger att vi gör det, och det vet nog de flesta. Men alla som firar jul är knappast troende och gör det av helt andra anledningar än att hylla Jesus.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?