Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 325

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2009-04-07 17:43
Antal inlägg: 24223

Jag "var bara" med men gjorde inget= ursäkt
Funderar uti från tråden om AÖ, och kommentaren hon gjorde det inte såg "bara" på.

Jag har då lärt mina barn då de var små att är man med och tittar på då någon gör jävulskap eller nått dumt så är man lika delaktig,, alltså är man lika delaktig om man är med vid ett mord och INTE försöker förhindra det

Hur resonerar ni allmänhet om detta, och vad säger ni till era barn

Bitte

mollee - Ej medlem längre2009-04-07 17:45
Antal inlägg: 6087

Den största styrkan en människa kan ha är att säga till när något är orättvist och när någon behandlar andra illa! Det är min åsikt.

Man är medskylldig om man ser någon mobbas, och man själv hänger på.

Pseudonymf2009-04-07 17:46
Antal inlägg: 8282

Jag kommer säga till mina barn att det är mer okej att palla äpplen än att mörda folk och att jag anser att ibland så är ursäkten "Men jag var inte med, jag stod bara vid sidan om", acceptabel och godtagbar. Det handlar om att kunna läsa av sitautioner och värdet i att vara delaktig och konsekvenserna som följer av att ha hitta på diverse djävulskap.

mollee - Ej medlem längre2009-04-07 17:47

Man är inte LIKA delaktig, men visst är man delaktig till en viss del.

Ex. om jag ser någon komma emot en folkmassa och skjuta vilt, och jag inte stoppar förövaren... är jag inte medskyldig...

Men däremot om jag ex vet att min kille varit ute och våldtagit och inte anmäler honom till polisen, då är jag delvis medskyldig till förhindrande av lagen.

Minta2009-04-07 17:48
Antal inlägg: 20042

I verkligheten finns det många medlöpare. Någon begår ett brott, slår ner någon, mobbar någon. Det tycker vi ofta är moraliskt fel, men långt ifrån alla skulle ingripa, av feghet eller andra orsaker.

Pseudonymf2009-04-07 17:49
Antal inlägg: 8282

Mollee, precis. Det handlar om att kunna läsa av situationer och tolka dem. Det kan ju hända alla att vi gör ett misstag, men jag hoppas att man håller sig på den sidan där misstag inte ger fängelse och att man begår brott...

Minta2009-04-07 17:55
Antal inlägg: 20042

Jag själv skulle försöka förhindra brottet eller ta mig ifrån situationen. Men jag kan tänka mig situationer där en människa inte är sig själv av olika skäl, inte kan tänka klart och omdömesgillt. Då kanske man inte handlar som man skulle eller borde gjort. Man kan också vara rädd för att själv råka illa ut.

Badkrus2009-04-07 17:59
Antal inlägg: 16

Betyder det Bitte att du anser att du har ansvar för vad andra gör? Säg till exempel att du befinner dig med vänner på stan med några vänner. Av en ren slump möter ni några andra personer och av någon anledning uppstår ett bråk.
Du tar tag i någons arm på sin höjd, men din vän rycker fram en kniv och dödar personen. Är du då medskyldig?

Eller om du av en slump gör sällskap hem med någon från låt säga en scrabbleträning, affären etc och ditt sällskap och något händer som gör att ditt sällskap dödar en person. I polisförhör och i rättegången kommer ditt sällskap att säga att ni tillsammans planerade att göra detta.

En kvinna separerar från sin pojkvän och skaffar sig en ny pojkvän. Det svikna exet blir sur och ringer först till er och kommer sedan hem till er. Ingen vet om samtalet. Din nya pojkvän slår ihjäl exet i din bostad, drabbas av panik och rullar in kroppen i en matta. Polisens teori är att ni av någon anledning bjöd hem till honom för att döda honom. Ska kvinnan dömas då?

Dessutom, de flesta mord sker väligt fort och var i många fall inte alls meningen. Men anser du Bitte att man ska kunna ana sig till när ett mord är på gång?

När det gäller AÖ så gjorde hon mer än bara var närvarande.

Badkrus2009-04-07 18:01

Och angåend att "bara titta på". Det är så lätt att säga att man ska ingripa, men jag undrar hur många som verkligen skulle våga det om en person står med ett laddat vapen beredd att skjuta någon. Jag skulle i alla fall frukta för mitt liv om jag sa till eller ingrep.

mollee - Ej medlem längre2009-04-07 18:04

Håller med badkrus.

Bitte - Administratör2009-04-07 18:04
Antal inlägg: 24223

Jag menar att det ofta används som en ursäkt och jag frågade i starten om hur ni gör med era barn i denna frågan

Bitte

Dalkullan2009-04-07 18:08
Antal inlägg: 1256

Jag har inte lärt mina barn något över huvudtaget, de är inga bråkungar. På utvecklingssamtalen i skolan så fick jag reda på att om det är bråk ute på skolgården så brukade de gå därifrån. Mina barn var inte så på och jag skulle aldrig kräva något av dem som jag vet att de inte skulle våga.

micro1132009-04-07 18:08
Antal inlägg: 17542

Bitte
Jag är på din linje, passivitet är delaktighet.

Badkrus2009-04-07 18:11

Jag tyckte det var en fråga till. Hur resonerar ni i allmänhet.

Dalkullan2009-04-07 18:13
Antal inlägg: 1256

Jag vill nog tro att jag själv är en människa som reagerar, jag tänder lätt till och är inte rädd för att säga vad jag tycker. När jag var yngre var jag inte så pratig av mig, precis som mina barn. Jag är dock övertygad om att de kommer att bli som jag och reagera på ett förnuftigt sätt om de ser något som är fel.

mackz_2009-04-07 18:25
Antal inlägg: 900

seinfeld fick visst fängelse för att bara titta på =)

Badkrus2009-04-08 03:09

Citerar Bitte

"Funderar uti från tråden om AÖ, och kommentaren hon gjorde det inte såg "bara" på.

Jag har då lärt mina barn då de var små att är man med och tittar på då någon gör jävulskap eller nått dumt så är man lika delaktig,, alltså är man lika delaktig om man är med vid ett mord och INTE försöker förhindra det

Hur resonerar ni allmänhet om detta, och vad säger ni till era barn

Bitte"

Jag har funderat lite mer på det här i natt..

Är det bara av godo att säga till (sina) barn att de är LIKA delaktiga som den som utför handlingen om de är med och tittar på?

Jag tycker inte det. Jag tror att det kan skapa precis motsatt effekt, att barnen INTE berättar efteråt om sina iakttagelser eller vad de sett för att de ju då också kan fördömas som "medgärningsman".

Jag tror dessutom att det är så lätt att säga att barn,ungdomar och vi andra ska ingripa. Men handen på hjärtat, hur många av oss har inte gjort valet att inte ingripa vid olika tillfällen av rädsla för att råka illa ut just då eller i längden? (vid mobbning, vid brottstillfällen etc)''

Och var går ansvaret? Om man tittar på utan att ingripa...Men ett annat exempel då..I en affär skriker att barn för full hals för att det inte få godis, mamman säger till flera gånger men barnet fortsätter. Mamman tappar tålamodet och luggar barnet som skriker att det gör ont och tar sig för huvudet. Vad ska man då göra? Säga till mamman och sedan släppa det? Fråga barnet "Brukar din mamma göra så mot dig?". Om man själv inte vet vad mamman och barnet heter men efter att de gått ut från affären får reda på det av någon, bör man då ringa polisen? Socialen? Barnets skolas kurator?

Ja, hur lång sträcker sig ansvaret?

Och det står i trådstarten att "hur resonerar ni allmänhet, och vad säger ni till era barn" så jag resonerar för fullt.

flaxbuster2009-04-08 04:21
Antal inlägg: 10

Badkrus -

Där är många variabler i en sådan situation; vad är bra barnuppfostran, är barnaga tillåtet av samhällets kultur och lagar, kommer budskapet att nå fram, vems skyldighet/rättighet är det att rätta medborgare som beter sig illa?

Badkrus2009-04-08 04:34

Ja, jag vet. Och därav att jag tycker det är att göra det lätt för sig om alla som befinner sig på en plats där något händer är medskyldiga om de inte ingriper.

Och en annan aspekt är att jag är övertygad om att det skulle öka anledningen att vara orolig för att folk döms felaktigt om det också skulle bli så att "de som var på plats men inte ingrep skulle anses vara medskyldiga".

Att det också skulle bli att "Maria var i rummet och kan enligt tingsrättens bedömning inte ha undgått att se bråket. Trots det ingrep hon inte. Hon ska därför anses medskyldig".

Flaxbuster, anledningen till mitt funderande är således Bittes fråga om hur vi resonerar i allmänhet. Jag gjorde ett försök tidigare också (första sidan) men reaktionen uteblev.

Tycker att det är lite roligt när det startas trådar med frågor/uppmaningar om diskussion, men sedan verkar trådskaparen själv inte vara så intresserad av det.

micro1132009-04-08 08:45
Antal inlägg: 17542

Badkrus
Jag lär mina barn att hämta hjälp, och att berätta vad som hänt, är olika sätt att ingripa på.

Att ingripa behöver alltså inte innebära direkt fysiskt eller verbalt ingrepp i en pågående situation, utan det finns andra alternativ.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?