Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade11
Mobilspel
Pågående18 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss_jk2011-07-09 16:42
Antal inlägg: 8941

Pälsängrar och annan ohyra
Hej betapetare!

Har sålt vår bostad nyligen och för en vecka sedan flyttade de nya ägarna in. Idag ringde de och sa att de hade problem med ohyra, "typ pälsängrar eller liknande som äter kläder" sade han. Vi har aldrig någonsin ens sett skymten av något sådant i den lägenheten, så hur 17 kan det ha blivit så bara på två veckor, sedan vi flyttade ut? Kan det bli så? Någon som vet något om denna ohyra? Blir ju så pinsamt när de ringer om en sådan fråga och man tvärnekar, men det är ju sant. Vi har verkligen aldrig haft problem med sådant.

bobcat692011-07-09 16:47
Antal inlägg: 62

dom kanske tog med sig det från sitt boende?!

Whiteface2011-07-09 16:48
Antal inlägg: 120

Hör med Anticimex

Annieannie2011-07-09 16:49
Antal inlägg: 37

Det låter ju underligt, hänvisa dem till Anticimex, så får de hjälpa dem med sanering. Du kan ju inte göra annat än att säga att du inte haft dessa problem när du bodde där.... Det är inte ditt ansvar på något sätt, även om jag förstår din känsla om att det är pinsamt. Lycka till!

m-702011-07-09 16:49
Antal inlägg: 140

kolla med anticimex de vet allt om ohyra.

Miss_jk2011-07-09 16:55

Nja, jag kommer inte lägga alltför mycket möda på det, undrade mest om det var möjligt att det kommit så fort. Kan det vara så att de tagit det med sig från tidigare? Tack för alla svar! Som sagt, är lite pinsamt. Jag hade nog reagerat om det vart jag som flyttat in och de förra tvärnekade...

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-09 17:08
Antal inlägg: 37631

dom kan komma utifrån,och dom kan ha tagit med dom från sitt tidigare boende,deras försäkringsbolag sprutar mot ängrar i lägenheten,har du inte sätt några när du bott där ?när dom kläcks så lämnar dom ett randigt skal efter sig,som larv är dom randiga med en liten kvast längst bak,skalbaggen är svart med ett grått band över ryggen,och rätt som det är så bara finns dom,skalbaggen brukar spela död när man hittar dom,oftast är det bara dom randiga skalen man ser, och har du inte sett några när du bott där har dom förmodligen släpat dom med sig,eller nu har fönster och dörrar varit öppna så dom traskat in den vägen

Miss_jk2011-07-09 17:12

Okej, så de kan kontakta försäkringsbolaget, så ordnar dom det? Ska tipsa dem i så fall.

Nej, jag har aldrig sett skymten av något sådant. I några enstaka fall någon silverfisk på badrumsgolvet, men aldrig några andra djur.

promenad - Ej medlem längre2011-07-09 18:51
Antal inlägg: 3995

Ofta när man flyttar kan de ju dyka upp ur gömmorna. Kanske drog de med sig egna.
Är det en gammal sthlmslägenhet kan de bo i springorna i golven.
Man kan såpa golvet med klorin, hälla lavendelolja i skåpen och se till att hålla rent och smutsigt från varandra samt inte lägga kläder på golvet och ej helst inte ha ullmatta och ullfiltar.

De kan tex bo i ett par gamla skor med vinterfoder som du inte använt på ett år, på så vis kan de föröka sig i garderoben. Läskigt.
Kanske bra att ha skor i skolådor och använda skobollar "malkulor" lavendel eller teatreeolja.

hålla rent över lag tycker jag hjälper mot det mesta.

Emilie852011-07-09 21:10
Antal inlägg: 211

Be dom köpa radar och spraya överallt! :-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?