Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade68
Mobilspel
Pågående20 862

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Eintoon - Ej medlem längre2006-08-07 22:30
Antal inlägg: 317

Musiktips

Tja, titeln säger sig själv gör den inte?

 
Eintoon - Ej medlem längre2006-08-07 22:32
Antal inlägg: 317

Death or Glory med The Clash :)
 
Riverpoet2006-08-07 22:35
Antal inlägg: 1070

Känns svårt att tipsa folk om musik helt generellt sådär utan att veta deras smak och så... men vafan. Dessa grupper/artister har nog inte alla hört om:

Rock/Punk: Hüsker Dü, Replacements (80-tal när det var som bäst = inga överproducerade synthar...)
Pop och sånt: The Decemberists (Det bästa som hänt musikvärlden på mycket länge)
Mer radiovänligt som snart kommer slå igenom som tusan: Lilly Alen (Skön tjej som tilltalade mig efter ungefär 5 sek lyssning. Veckans hitvarning på ZTV är dock ett av hennes sämre spår enligt mig..)
 
Eintoon - Ej medlem längre2006-08-07 22:42
Antal inlägg: 317

The Kristet Utséende, kul svenskt punkrock-band

En annan låt som jag tror nästan alla kan lyssna på är Heartbeats med Jose Gonzales

 
oeronbarn - Ej medlem längre2006-08-07 22:50
Antal inlägg: 2288

en låt som jag tror nästan alla har lyssnat på är heartbeats med josé gonzáles
 
JoanFerguson - Ej medlem längre2006-08-08 00:29
Antal inlägg: 105

Mineral - If i could

Så där härligt deprimerande och vacker.
 
jssfrk2006-08-08 00:40
Antal inlägg: 771

Riverpoet: Hüsker Dü!! Trodde jag var ensam om dem. Ruskigt bra indierock/HC.
 
Unsung2006-08-08 00:56
Antal inlägg: 188

Dianne!
 
Riverpoet2006-08-08 01:03
Antal inlägg: 1070

jssfrk: Hehe... Otippat att ens få minsta reaktion på Huskers alltså. Skoj värre. Jo, dom är nog mina absoluta favoriter just nu. Hade också förmånen att se Bob Mould live i höstas. En av dom bästa spelningarna nånsin. Gitarrgud.. :)

Just det gott folk. The Pogues också. Bra skit tycker jag.
 
jssfrk2006-08-08 12:21
Antal inlägg: 771

Åh, goa grejer att se gamle Bob. En annan bortglömd klassiker är ju, apropå Bob Mould, Sugars album "Copper Blue" med hits som "A Good Idea" och "If I Can't Change Your Mind".

För att spinna ytterligare vidare på Hüsker Dü: "Grant Hart" med the Posies från "Amazing Disgrace". Jag älskar hyllningslåtar!
 
Spyan2006-08-08 12:45
Antal inlägg: 673

Damien Rice's skiva "0"
 
Riverpoet2006-08-08 13:46
Antal inlägg: 1070

Copper blue är en grym platta. Hoover dam är en favorit. Hüsker Dü har ju influerat hur många artister som helst. Det var lite av Dave Grohls våta dröm att lira med Grant har jag hört i en intervju. Vidare har ju Green day, Posies, Popsicle mfl mfl gjort covers på Huskers alltså..

Posies är lite av mina favoriter med! :) Kan skryta med att Mr Ken Stringfellow har kysst mig på handen! hehe. På en ytterst alkoholhaltig konsert för några år sen. Apropå hyllningslåtar då.. Alex Chilton av Replacements? Tribut till kungen av power pop.
 
jssfrk2006-08-08 14:24
Antal inlägg: 771

Jag har inte hört så mkt Replacements, dags att soulseeka lite tror jag.

"The Man Who Was Too Loud" med Frank Black och Teenage Fanclub, som är en hyllning till Jonathan Richman, är riktigt bra också. Black och Fannies gjorde en Peel Session typ '95, med två 50's-covers, och två Frank Black-original. Det andra FB-originalet är märkligt nog också en hyllningslåt, till Jacques Tati av alla mänskor!
 
Riverpoet2006-08-08 14:34
Antal inlägg: 1070

Det där har jag inte hört, kanske värt att kolla upp.. :)

Replacements var ju från Minneapolis precis som Huskers dessutom under samma tidsperiod. Something to dü en tributlåt till Hüsker Dü från Replacements. Hehe, här bara kryllar det av tributer... Gillar man Hüsker Dü brukar man gilla replacements...
 
jssfrk2006-08-08 14:52
Antal inlägg: 771

Vi får döpa om tråden till "hyllningslåtar".
Jag hittade inte något Replacements som jag inte behövde köa i evigheter för, så det blev lite Dead Kennedys istället (inte riktigt samma...).

"Police Truck" med Dead Kennedys är riktigt överjävla bra!
 
Riverpoet2006-08-08 15:01
Antal inlägg: 1070

Dead Kennedys dom gamla punkarna är jag inte så familjär med... Replacements brukar inte vara så lätt att få tag på tyvärr. Både dom och Hüsker Dü är mindre välkända än förtjänat.

Lyssnar just nu på Decemberists. Kolla upp dom om du inte hört. Påminner en del om Belle & Sebastian, men lite smartare typ.
 
jssfrk2006-08-08 15:49
Antal inlägg: 771

Jag är inte så förtjust i Decemberists, det är nåt i hans röst som jag inte pallar. Nu hittade jag lite Replacements, och det låter mäkta slamrigt och bra.

Låtblogg som jag och en kompis driver, med mest lo-fi/twee/indie:
outofdenton.blogspot.com/
 
lelou - Ej medlem längre2006-08-08 15:55
Antal inlägg: 2025

Muse är alltid ett tips.
 
Riverpoet2006-08-08 15:59
Antal inlägg: 1070

jssfrk: Hehe, han har en speciell röst, men jag gillar den. Sångaren i Decemberists alltså. Var inne på din myspace också. Dina lo-figrejer. :) Ta gärna en kik på mitt musicerande om intresse finns, länk från mitt betapethem... Vilken replacementsplatta fick du hem?

lelou: Muse gillade jag skarpt när dom kom... Intresset svalnade dock redan vid andra skivan. Men låtar som philip, plug in baby och muscle museum är riktigt bra alltså.
 
jssfrk2006-08-08 16:22
Antal inlägg: 771

Jag tankade bara lite på random, inget helt album.

Kids don't follow
Can't hardly wait
Somethin' to dü
Gimme noise
Sen väntar jag fortfarande på Alex Chilton...

Ska genast kika in på ditt myspace!
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?