Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade13
Mobilspel
Pågående21 447

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pelikanen - Ej medlem längre2006-08-10 17:01
Antal inlägg: 2670

Hosta
Jag har haft en djävulk hosta sedan i söndags. Jag hostar så jag nästan kräks ca 2 ggr per minut och har hög feber. Inga andra förkylningssymptom dock, som tur är. Det kom utan förvarning och det verkar inte bli bättre, jag bara hostar och hostar och sedan rosslar det i luftrören som en när man öppnar en flaska med kolsyrad dryck. Jag är helt slut nu och orkar snart inte mer, därför undrar jag om det finns någon annan här som drabbats av samma sak och som kommit på något som hjälper. Kanske någon har varit hos läkare, vad fick ni i så fall och har det hjälpt. Vet faktiskt inte om jag orkar ta mig till läkare men jag kanske måste. Snälla HJÄLP!
 
AlliC732006-08-10 18:57
Antal inlägg: 121

Din stackare... Jag åkte på samma elände för 6 veckor sedan och härdade ut i nästan 4 veckor innan jag släpade mig till läkaren. Det visade sig då att det inte var någon förkylning/influensa som jag hade trott utan att det var lunginflammation. Blev betydligt bättre efter en kur penicillin och en flaska hostmedicin.
Mitt tips till dig är nog att försöka samla krafter och kontakta en läkare.
Hoppas att du kryar på dig snart.
 
ekorre702006-08-10 22:21
Antal inlägg: 169

om du har feber bör du prata med läkaren men be att få cocilliana-etyfin att ta till natten. Det tar bort hostreflexen och är slemlösande så man får iallafall sova på nätterna.
 
HumbleBug2006-08-10 22:53
Antal inlägg: 1836

Haft sån hosta två ggr. Första gången hjälpte apotekets flytande medicin. Året efter fick jag söka läkarhjälp - apotekets hjälpte inte. Fy fan vad äckligt att ha sån hosta . . . stackare :(
 
mamman - Ej medlem längre2006-08-11 14:17
Antal inlägg: 6379

Apotekets slemlösande mediciner av typ Quilla Simplex (stavning?) är lika bra verkan på som ett glas Loka eller cola eller vatten. (enligt de läkare jag pratat med, och det är en del....)
Då är det bättre att få riktig hostmedicin typ Cocillana eller annat (finns flera andra bra beroende på ålder hos den som ska ha). Dock kan man bli lite groggy av Cocillana, men det kanske är bättre än alternativet...
 
MCII2006-08-11 23:42
Antal inlägg: 17

Du bör, om du inte redan gjort det, omedelbart uppsöka läkare.

En undersökning innebär att t.f läkare lyssnar på dina luftvägar/lungor/hjärta. Vissa blodprov såsom sänka, HB mm tas.
Ev. (troligtvis) röntgen av lungor/hjärta.

INGET annat bör rekommenderas här.
 
pelikanen - Ej medlem längre2006-08-12 19:42
Antal inlägg: 2670

Tack tack för alla råd och all vänlighet.
Jag tog mig till läkaren till slut när febern var lite lägre och det visade sig att jag hade lunginflammation, så jag fick penicillin, cocillana-etyfin och även slemlösande. Jag har fortfarande eländigt jobbig hosta men febern har gått ner lite efter tre tabletter av penicillinet och hostan är inte lika frekvent. Hoppas på att den utvecklingen fortsätter.
TUSEN TACK för stödet =)
 
cavik - Ej medlem längre2006-08-12 19:52
Antal inlägg: 93

låter gräsligt, pelikanen, hoppas du kryar på dig och återfår krafterna!
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?