Spelrum
Giraffen22
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade48
Mobilspel
Pågående20 875

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tehanu2006-08-19 11:35
Antal inlägg: 17

bra område i Sthlm?
Maken har fått jobb i Sthlm och familjen ska flytta dit. Vi känner inte till stan och dess områden, men letar i första hand efter bra skola till barnen i någorlunda lugnt område. Någon som har några tips eller egna erfarenheter att dela med sig av?
 
Ouck - Ej medlem längre2006-08-19 11:44
Antal inlägg: 1332

Östermalm är fint, men plåmboken kommer nog inte vara så
fet efter ett eventuellt köp av bostad där ;)
 
tehanu2006-08-19 11:49
Antal inlägg: 17

nä, det är ju ett problem :-). Några miljoner att handla för har jag tyvärr inte...
 
Kirkelina2006-08-19 11:59
Antal inlägg: 972

I vilken del av stan har han fått jobb? Kan ju vara bra att ta hänsyn till så han inte behöver pendla till andra sidan stan.
 
jssfrk2006-08-19 12:00
Antal inlägg: 771

Årsta, lugnt lägenhetsområde i funkisstil strax söder om söder. Som en småstad, fast en kvart från city med kollektivtrafiken.
 
tehanu2006-08-19 12:20
Antal inlägg: 17

Han ska jobba på Östermalm. Årsta låter ju ok. Ska kolla in läget med skolor där. Någon som ha åsikter om hur det är att bo längre utanför, typ Nykvarn?
 
odin - Administratör2006-08-19 13:10
Antal inlägg: 7442

Vasastan is the shit! Men det funkar att bo längre ut om man har bil och tycker det är OK att pendla 40-50min. Beror på vilken sida om stan man bor of course.
 
Kirkelina2006-08-19 13:10
Antal inlägg: 972

Det kanske är ide att kolla in bostad först och sedan undersöka skolor i det området där ni kommer att bo. Det är ju inte alldeles lätt att hitta bostäder nära stan. Har ni tänkt er hus eller lägenhet? Hyresrätt eller bostadsrätt?
 
odin - Administratör2006-08-19 13:11
Antal inlägg: 7442

Nacka är det ju inget fel på annars!
 
odin - Administratör2006-08-19 13:12
Antal inlägg: 7442

Vällingby kan vara helt OK om man har barn, ganska "blandat" område. Förövrigt är västerort väldigt trevligt med Bromma osv.
 
tehanu2006-08-19 13:30
Antal inlägg: 17

Vi vill hellre ha villa än lägenhet, men det beror på hur dyrt det blir. Vi väljer helst vettig skola först och bostad därefter, men eftersom vi absolut inte vet ett smack om vilka områden som är dyra, slummiga, fina, lugna eller något annat så känns det lite överväldigande....

Pendla går väl an, men helst inte mer än 40 min. Hur långt utanför stan kommer man då? Västerut, helst.
 
SyntaxError2006-08-19 14:10
Antal inlägg: 32

Jag bor i gröndal och det är ungefär som årsta lite avvsides men ändå nära in till stan, lugnt och lummigt. Perfekt för barnfamiljer (har en liten grabb själv) och fortfarande inte så dyrt. Om man jobbar på östermalm så går tunnelbanan raka vägen till östermalmstorg från liljeholmen.

 
odin - Administratör2006-08-19 14:25
Antal inlägg: 7442

Bor man i villa-område så är de oftast ganska lugna. Sen har man alltid något slum bredvid, det är bara att räkna med. T ex Edsviken i Sollentuna. Där kostar det 3-4 miljoner att bo, men 10 min bort har du Malmvägen. En av de värsta ställena i Stockholm :P (kanske fördomar, men det är inget mönsterområde iaf).
 
tehanu2006-08-19 14:27
Antal inlägg: 17

Det lät också bra, måste genast kollas. Tack!
 
odin - Administratör2006-08-19 14:29
Antal inlägg: 7442

Spånga kanske vore något? Helt OK villaområde. Annars har vi lite innan city Blackeberg/Islandstorget däromkring. Fast tycker de husen ser ganska trista ut.

Spånga skulle jag nog kolla in närmare om jag vore er.
 
tehanu2006-08-19 14:50
Antal inlägg: 17

Jahaja, har kollat hemnet en stund och börjar få lite panik. Vilka priser! Känns som om vi kommer att hamna i en etta i något miljonprogramsområde....

Vad gäller "slum" kan jag knappast få det värre - bor alldeles i närheten av Hammarkullen i Göteborg där två unga män blev nerskjutna på parkeringsplatsen häromdagen. Där brukar jag parkera när jag skjutsar äldste sonen till träningen....

Vilket är Stockholms VÄRSTA område då, det som man absolut bör undvika?
 
SheDeVille2006-08-19 15:24
Antal inlägg: 2243

Det finns bra och dåliga områden i så gott som alla stadsdelar och förorter till Stockholm, precis som det gör i andra svenska städer - stora som små. Har du möjlighet att bo i villa eller bostadsrätt så är ju chansen mycket god att hamna i ett hyfsat eller riktigt bra område. Ska du bo i hyresrätt - ja då får du hålla dig till utkanterna/förorterna för det är bara där man kan ha turen att få ett förstahandskontrakt inom kort tid.

Om jag skulle välja bort några områden så är det Tensta,Rinkeby, Akalla, Husby och Kista (söder om stan har jag dålig koll). Men som sagt bra och dåligt finns överallt - inte bara i Stockholm med omnejd.

I norrort bygger de mycket nytt i Silverdal i stadsparkmiljö. Jättefina hus och fin mijlö runt omkring. Hör till Sollentuna kommun. Gå in och titta på alla byggherrar o se vad de har att erbjuda: HSB, Riksbyggen, JM och allt vad de heter.

Det utbud du har att välja på styrs dock helt av din plånbok.
 
tehanu2006-08-19 16:21
Antal inlägg: 17

Tack för råden SheDeVille.

Hittade ett helt fantastiskt hus längst ut på Värmdö - ett jag skulle ha råd med! Synd att det tar så lång tid in till stan....
 
Lyle2006-08-19 16:28
Antal inlägg: 853

Om han ska jobba på östermalm kan ni ju alltid bo på gärdet, eller i närheten. Lidingö skulle jag rekommendera, men det kanske är lite för långt bort.
 
tildus71 - Ej medlem längre2006-08-19 16:39
Antal inlägg: 1282

nykvarn är väldans långt bort från sthlm men helt okej och väldigt vackert och lugnt så vitt jag vet. Södertälje är närmare och där är jättefint och billigare än sthlm även om där är dyrt. men vissa områden är kanske inte så roliga även där men själva innestan i södertälje är jättefin. vill du närmare så är tullinge, huddinge tumba som finns söder om stan rätt okej men varje kommun har sina områden som är bättre o sämre än andra delar i kommunerna.
villa områdenena eller radhusområderna i ovanstående kommuner är det bästa för barnen tror jag, där finns ofta många barnfamiljer med men det finns väldigt bra lägenhetsområden med. I huddinge byggs just nu väldigt många villor till höger å vänster. Men de nybyggda är ofta väldigt dyra även om de ofta är billigare än de som finns norr om stan i områden som årsta, lidingö mm. segeltorp, stuvsta, glömsta är relativt lugna områden i huddingetrakten.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?