Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 561

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vinhaggan - Ej medlem längre2006-08-20 12:01
Antal inlägg: 201

Billig lyxmat?
Jag som eventuellt några fler medlemmar i Betapet är för närvarande fattig student. Med det följer för det mesta att man inte alltid har råd med den mest exklusiva maten, men man vill inte äta nudlar alla dagar i veckan. Så jag undrar vad ni har för tips på god, lyxig men billig mat?

 
oeronbarn - Ej medlem längre2006-08-20 12:03
Antal inlägg: 2288

bjudmat...snylta
 
vinhaggan - Ej medlem längre2006-08-20 12:04
Antal inlägg: 201

Ha ha! Bra idé :)
 
Nemi2006-08-20 12:07
Antal inlägg: 5952

pesto kan förgylla den tråkigaste pastan :)
 
Scandal - Ej medlem längre2006-08-20 13:52
Antal inlägg: 620

1. Middag hos päronen
2. Middag hos pojkvännens päron (Skaffa genast, ant.!)
3. Middag hos vänner
4. Pasta med olika såser
5. Baka eget bröd! Scones! Billigt och skitkul.
 
Lyle2006-08-20 14:08
Antal inlägg: 853

Hummer är lyxigt, men dyrt. Fan. Det var billigt du skulle ha.

Köp Eldorados Druvjuice, så fruktansvärt förvånansvärt himmelskt horribelt gott! Absolut det godaste man kan köpa för 10 kr!
 
mratin2006-08-20 14:34
Antal inlägg: 30

Även om man är fattig student (som jag också råkar vara än så länge), kan man unna sig att äta ute då och då tycker jag! Ett bra tips då är att äta lunch på ett bra lunchställe, för det är aldrig speciellt vråldyrt.

vinhaggan, och alla andra som bor i Uppsala: prova lunchen på Indian Kitchen på hörnet kungsgatan/st olofsgatan. Supergod mat för 60 spänn.

Annars måste jag instämma med både scandal och nemi. Goda råd.
 
Frbg - Ej medlem längre2006-08-20 14:34
Antal inlägg: 243

Surimi sticks - fiskkött som smakar krabba.
Jättegott i ex pastasås, blanda med Creme Fraiche till ex bakad potatis...mmm!
Finns på ICA (säkert nån annanstans också) för knappt 5 kronor för 100 g.
 
myran_64 - Ej medlem längre2006-08-20 14:39
Antal inlägg: 3157

ris med tonfisk och majs eller andra grönsaker. Pasta med baconbitar/korvbitar/char kspill/fisk och grönsaker i eller till.
Potatis i alla former, kokt, stekt, ungsbakad och kall på mackan med aromat!
Soppor med scones/vitlöksbröd till
Köp på "halva priset" korv, chark och fisk och ha i frysen till man orkar laga mat. Laga mycket=billigare och frys in (om du har möjligheter). Köp "ojämna skivor" och gör massa pytt i panna (köpt frysta potatistärningar= skitenkelt) och ha färdig i frysen att köra i micron..
Om du har föräldrar/släktingar som odlar saker så erbjud dig att ta hand om en det av typ västeråsgurka(gott som inlagd eller snabbsaltad), bär och grönsaker i alla former.

Annars är Scandal´s tips bra =)
 
Lyle2006-08-20 14:40
Antal inlägg: 853

mratin> Japp, håller fullständigt med! Sjukt god mat!

Jag vill tipsa om Coffee by george vid stationen. Riktigt gott kaffe och riktigt god mat.

Och Günterska hovkonditoriet såklart. :)
 
Ouck - Ej medlem längre2006-08-20 15:22
Antal inlägg: 1332

Ofvandals konditori (säljer även maträtter) har supergod mat och bakelser men det är väl inte världens billigaste heller.
Prova Little Italy i Svava-gallerian, "Ät hur mycket du vill för 60 kr" - Mm!
 
Johnny_R - Ej medlem längre2006-08-20 16:07
Antal inlägg: 170

Har ni ens läst tråden? Varför ser jag folk som nämner en massa konditorier? zzz
 
Cassano2006-08-20 16:18
Antal inlägg: 333

Jaa du,

Omelett är gott och billigt.

Rör ihop tomatpuré, pressad vitlök, lite olja och salt och rör i pastan - supergott.

Soppor - potatis och purjolöksoppa, tomatsoppa på burktomater, minestronesoppa, kikärtssoppa bra måltid med knäckebröd till.

Köp kyckling när det är billigt och grilla och frys in i portionsbitar. Använd filén till kycklingsallad t ex.

Risotto - underbart gott och BILLIGT.

kommer kanske på mer sedan :)
 
andraideal - Spelvärd/Forumvärd2006-08-20 16:41
Antal inlägg: 3298

nudlar. runt 1 krona styck på ÖB. Lunch och kvällsmat för 2 kronor om dagen. Lyxigt som tusan när man varierar sina smaker på buljongen.
 
andraideal - Spelvärd/Forumvärd2006-08-20 16:42
Antal inlägg: 3298

Nu skrev ju iofs vinhaggan att nudlar inte passar alla dagar i veckan, men jag vill framhålla nudlarnas lyxighet! Kommer alltid hävda att nudlar är bästa käket =)
 
Scandal - Ej medlem längre2006-08-20 16:56
Antal inlägg: 620

Andraideal - VET du verkligen vad du snackar om? Nudlar och magsår går ju hand i hand, och det har jag fått uppleva själv. Det går inte att bara leva på dem. Dock så måste jag hålla med dig om att de är goda. Som fan :) Tycker det fortfarande, efter år som fattig student...
 
myran_64 - Ej medlem längre2006-08-20 16:57
Antal inlägg: 3157

och skörbjugg får man på köpet då eller =)
 
SheDeVille2006-08-20 18:04
Antal inlägg: 2243

Som Cassano sa- omelett är billigt. Ut i skogen och plocka lite kantareller så kan du piffa upp omeletten med kantarellstuvning. Sen kan du också passa på o plocka lite blåbär (ätes som de är) och lingon (till sylt eller rårörda) som du kan ha till pannkakor/plättar. Vill du ha riktigt lyxiga plättar : ta lite creme fraiche, ha i lite löjrom och hackad lök och ät till plättarna.

Potatis-och purjolökssoppa kan jag också rekommendera - det är en soppa man blir mätt av. Den har också ett lyxigt franskt namn: Creme Vichy Soisse (grädden i soppan är inte nödvändig - det går bra med en skvätt mjölk till vardags.)

Ja höst är också skördetid - det kommer att finnas morötter, lök, kålrot m m för 2-4 kr/kg. Gör en god grönsaksgryta. Vill du ha nåt mer i : ta lite falukorv. Der är väl lyxigt med färska grönsaker.

Det är ju också gott att woka grönsaker och det går dessutom snabbt.

Ostgratinerad broccoli eller blomkål är mums med några strimlor bacon som ger det lilla extra.

Handla smart - efter årstid och erbjudanden, då tror jag du kommer långt. Lycka till med studierna - med bra mat så lyckas du bättre med dem.
 
tehanu2006-08-20 18:33
Antal inlägg: 17

Klassiker från fattiga studentdagar: woka vitkål i curry, koka ris till det. Andra grönsaker kan tillfogas om kassan tillåter; en strimlad morot, några ärter.... Det mättar iaf, och vitkål är nyttigt :-)
 
tehanu2006-08-20 18:42
Antal inlägg: 17

Glömde att det var billig lyxmat du ville ha tips om. Pröva detta: köp en fryst kyckling och tina den. Dela den i fyra delar. Stek delarna runt om, häll över äppelcider så att det täcker och låt koka i 30-40 min (det blir godare om man också har i en gul lök i delar, några äppelskivor, lite peppar och en hönsbuljongtärning, men det går bra utan också). Koka ris till. Om du på slutet mixar skyn ihop med löken och äppelskivorna samt häller på en överbliven gräddskvätt har det blivit riktigt billig söndagsmiddag!
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?