Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade66
Mobilspel
Pågående20 862

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vinhaggan - Ej medlem längre2006-08-21 11:48
Antal inlägg: 201

Träningsvärk
Har nyss varit ute och joggat, och jag känner att om jag inte stretchar snabbt kommer jag får världens träningsvärk. Men frågan är: hur stretchar man baksida lår???
 
ManSize2006-08-21 11:51
Antal inlägg: 1

Stå med benen rakt och böj dig sedan framåt och sätt händerna i golvet, med raka ben. Det stretchar hela baksidan av benen.
 
Dicea - Ej medlem längre2006-08-21 12:09
Antal inlägg: 882

kom ihåg att fixera svanken bara så får du bra "drag" när du böjer dig fram enligt ManSize´s instruktion...:)
 
Nemi2006-08-21 12:14
Antal inlägg: 5952

www.kolozzeum.com/fo...38 687.html
 
AlliC732006-08-21 12:27
Antal inlägg: 121

Ställ dig framför köksbänken och lägg upp det ena benet på bänken. Böj dig sedan framåt med rak rygg så ska du se att det drar ganska bra i baksidan av låret.
 
Dicea - Ej medlem längre2006-08-21 14:18
Antal inlägg: 882

Att stå på ett ben och stretcha funkar också - men gör det _inte_ om du har ett överrörligt bäcken.
 
Pastor Green - Ej medlem längre2006-08-21 14:53
Antal inlägg: 192

All stretchings moder är att spänna och slappna av. Innan du böjer din lekamen framåt för att sträcka ut hamstrings (baksidan av låret) skall du pressa ner hälen kraftigt i 15 sekunder, slappna av i någon sekund och sedan böja dig framåt (med lätt böjt knä). På det viset lurar du kroppens muskler (och även hela den bekväma mänskliga naturens) försvarsmekanism att bibehålla det konstanta tillståndet. Enkelt uttryckt: du måste lura och stressa din muskulatur.
- Hämtat ur Pastor Greens träningsvideo -
 
frvib2006-08-21 17:24
Antal inlägg: 431

Att stretcha är nyttigt, men observera att träningsvärken inte mildras eller undviks genom stretchning.
 
vinhaggan - Ej medlem längre2006-08-21 18:16
Antal inlägg: 201

Jag brukade simträna/tävla förut, i närmare 6 år, och för mig mildrades iaf alltid träningsvärk efter stretching. Dom gånger jag glömde stretcha fick jag ångra...
Så var det för mig iaf.
 
DanneMann2006-08-22 18:32
Antal inlägg: 88

frvib har helt rätt. Stretchning hjälper dig bli smidigare/vigare men påverkar inte träningsvärken.
För mig själv fungerar en sak alldeles utmärkt; efter hård träning undviker jag att vila/sova/sitta still. Snarare röra på mig, gå en promenad eller hålla mig aktiv på annat sätt _minst_ en halvtimme direkt efter passet. Resultat: ingen stelhet, ingen träningsvärk.
 
TomasLeonard2006-08-22 19:06
Antal inlägg: 1563

Stelhet i baksidan av låret kan lätt leda till ryggvärk och missuppfattas som träningsvärk där. det bästa sättet att stretch hamstrings är att lägga sig på rygg. Låt sedan en träningskompis för upp benet rakt tills det känns lite plågsamt- håll benet i detta läge i ca 20-30 sec då du försöker slappna av i muskeln, därefter pressa benet med hamstrings nästan allt du kan i sträckt läge medan din kompis håller emot och slappna sedan av, efter detta kommer muskeln att kunna sträckas ytterligare, för benet bakåt ytterligare några grader tills det tar emot på nytt.. håll i detta lägge 20- 30 s samt pressa sedan bakåt på nytt.
Stretching och massage lindrar och kan ofta helt utplåna träningsvärken.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?