Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
confuzed2006-08-28 21:05
Antal inlägg: 323

Bredbandstelefoni
Vi har det digisip, funkar bra nu har inget krångel alls men förut hade vi en mer instabil router som det var kopplat från och då bröts det hela tiden höll på bli galen. Så skaffa en bra router så ska det funka utan problem.
 
sirspellalot - Ej medlem längre2006-08-28 21:05
Antal inlägg: 320

Jag har bredbandstelefoni och det funkar bra. Det enda problem jag upplevde till början var att ljudet var lite "burkigt" men det blev fixat sen.

Föresten, om du inte sker automatiskt, se till att du får både bredbands- och telefonfakturan i samma utskick.
 
Scandal - Ej medlem längre2006-08-28 21:08
Antal inlägg: 620

Telefon är djävulens mest påhittiga fobiingivande uppfinning! Vem vill prata när det finns sms, msn och irc? :O
 
Birgerkung - Spelvärd2006-08-28 21:10
Antal inlägg: 2392

För den som kommer in i den här tråden efteråt kan jag förtydliga med att inlägget klockan 21:16 var det första i tråden. Hur dom andra hamnade före vet jag inte.
 
Birgerkung - Spelvärd2006-08-28 21:16
Antal inlägg: 2392

Nån som har provat det?

Alltså inte via datorn, utan med dosa som man ansluter till bredbandet och som man sen pluggar sin vanliga telefon i.

Fördelen är förstås det lägre priset, jämfört med Telia. Men vilka nackdelar finns det?

Verkar ju inte klokt att lägga 125 kr per månad bara på telefonabonnemanget om man kan få exakt samma sak för en bråkdel.
 
Jo-na-tan - Ej medlem längre2006-08-28 21:49
Antal inlägg: 1955

Birger: Tror det beror på att forumklockan äntligen är fixad så den går rätt, och din tråd skapades precis innan detta åtgärdades..
 
Angus2006-08-28 21:55
Antal inlägg: 380

Har kört Bredbandstelefoni i 5 år nu. Först BBB och därefter Tele2.
Säljer nu en egen variant i det företag där jag jobbar.

Det få nackdelar som finns, är för mig helt försumbara..
- Funkar inte när strömmen har gått
- Vissa extrafunktioner funkar inte (vet inte ens vilka)

Fördelarna är fler:
- Billigt (min variant är "Flatrate" för 79 kronor per månad)
- Flexibelt (välj ditt eget riktnummerområde)
- Mobilt (ta med din hemtelefon dit du vill)
- Mobilt igen (ring med din hemtelefon via mobilen (sip och trådlöst))

Jag har säkert 10 argument till, men du förstår vad jag menar.
Säg upp Telia och kör på.
Både BBB och Tele2 är bra alternativ, sett till levererad tjänst.
Däremot suger deras kundtjänster om du nån gång behöver hjälp..
 
Birgerkung - Spelvärd2006-08-28 22:40
Antal inlägg: 2392

Nu har jag visserkligen Internet via egen kabel, men hur är det om man har ADSL? Måsta man betala till Telia ändå för att få bredbandet? I så fall sparar man väl inte direkt något?
 
Angus2006-08-28 22:57
Antal inlägg: 380

Ja, det måste man, men det lägger Telia på din uppkopplingsavgift. men den är "bara" 50 kronor istället för 125..

Från PTS:
Telia Sonera måste enligt ett beslut från PTS erbjuda enskilda konsumenter och företag bredbandsanslutning utan att kunden har ett telefonabonnemang.

Om du som är kund hos en annan bredbandsoperatör än Telia Sonera vill säga upp ditt telefonabonnemang och bara behålla bredbandstjänsten ska du också, enligt PTS beslut, ha möjlighet till detta, förutsatt att operatören erbjuder det. Kontrollera därför först om operatören erbjuder denna möjlighet innan du säger upp telefonabonnemanget. Enligt PTS beslut är det nämligen bara av Telia Sonera som du som konsument kan kräva att få bredbandstjänsten fristående från telefonabonnemanget.

 
nina73 - Ej medlem längre2006-08-29 05:52
Antal inlägg: 2694

nä, jag kör med vanligt abbonnemang, men jag håller med Scandal.. varför prata i telefon , när det finns sms o msn hahah....
 
flyers212006-08-29 10:46
Antal inlägg: 3986

bredbandstelefoni = krångel, fungerar väldigt sällan o det är en massa störningar, betalar hellre 125 kr/månaden o kan tala i telefon när jag vill än 79 kr i månaden och bara tala när de som levererar bredbandstele vill o har lust att ta i tu med problemen, o så är det ju en fördel att man kan höra vad motparten säger också.
 
Angus2006-08-29 12:30
Antal inlägg: 380

Men du betalar inte 125 kronor i månaden..
Du betalar 125 kronor/månad för att få möjligheten att ringa med sveriges dyraste telefonibolag...
En genomsnittsfamilj tjänar minst 400 spänn i månaden på "flatrate".
Flatrate innebär att samtalen till de fasta näten är helt kostnadsfria.

Och kvaliteten begränsas bara av din bredbandsuppkoppling.
Har du en bra ISP så har du inte heller några kvalitetsproblem..
 
flyers212006-08-31 10:43
Antal inlägg: 3986

har bbb 10/100 så bättre finns nog inte fnv men störningar o avbrott var det likt förbannat för övrigt betalar jag 125+60 samt uppkopplingsavgift/samtal och ev mobiltelefon samtal brukar ligga på 300-350 kr/månad men det funkar vilket är huvudsaken.
 
HumbleBug2006-08-31 10:51
Antal inlägg: 1836

Det allra bästa, för min personliga situation, är att det kostar lika mycket och ibland mindre att ringa till utlandet med bredbandstelefoni (BBB i allafall). Det kostar ofta t.o.m. lägre än vad ett telefonkort kostar. Så om man har nära och kära på annat håll finns det ingen tvekan om vad som lönar sig. Och det lönar sig väldigt, väldigt mycket att betala 25 öre/minut till ett främmande land med BBB än över 8 kronor/minut med Telia.
 
Qrax2006-08-31 15:48
Antal inlägg: 154

Hade BBB några år med dosa som jag kopplade in en vanlig telefon i. Det funkade utmärkt. Tyckte dock att det fortfarande var alldeles för dyr månadsavgift så lite som jag ringer.

Nu har jag Digisip och pratar genom datorn med headset. Jag har alltid datorn på när jag är hemma så det passar mig, även om det är lite besvärligare än en vanlig telefon. Det är ingen månadsavgift. Betalar enbart det jag ringer för. Perfekt om man ringer så sällan som jag gör. Det som var dyrt var att flytta numret. 350 kr. Men det har jag tjänat in med råge. 15 kr har det kostat sedan dess i samtalsavgifter. =)

Ringer man oftare än jag gör finns det nog bättre alternativ där man betalar en liten summa och ringer gratis dygnet runt. Det kan man förresten göra med Digisip också om man vill.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?