Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 856

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fyllskalle2006-09-05 10:09
Antal inlägg: 211

fråga lund
Helt övertygad om att det finns massa människor här som kan lite av varje om datorer slänger jag ut en metkrok om externa hårddiskar.
I fyra månader har jag ägt en extern hårdisk - en svart - där jag har mitt musikbibliotek. Igår står den inte längre att finna. Min dator finner den inte trots att den bara står en liten bit ifrån. Vad göra?
Mvh
Fyllskalle
 
Pastor Green - Ej medlem längre2006-09-05 10:15
Antal inlägg: 192

Fyllskalle, eftersom du troligtvis laddat ner musiken på olagligt vis misstänker jag att poetisk, om inte till och med gudomlig rättvisa har skipats.
 
fyllskalle2006-09-05 10:22
Antal inlägg: 211

Där hugger du dig i foten gode pastor. Hoppas yxan var slö och att foten sitter kvar. Jag har ganska stränga åsikter vad gäller att sno saker från andra utan att fråga om lov.
Mvh
 
OneW2006-09-05 14:58
Antal inlägg: 1207

ett test du kan göra är att klicka på högra musknappen på "Den Här Datorn" välj hantera.
Gå sedan in på disk hantering. kan vara så att volymen har bytt enhetsbeteckning!

Lovar inga under men det har hänt mig på jobbet på min externa hårddisk.
 
flyers212006-09-05 15:21
Antal inlägg: 3986

Du kan ju börja med att kolla så att usb porten fungerar genom att ansluta någon annan enhet på den. Har också varit med om samma som onew men då finns enheten kvar när man trycker på den här datorn fast under en annan bokstav så då borde den inte vara svår att hitta. Du kan ju också kolla så att den externa fortfarande fungerar genom att ansluta den till en annan dator.
 
Riverpoet2006-09-05 15:41
Antal inlägg: 1070

I allmänhet utesluta fel som trasig sladd etc + allt som nämnts här.
 
skittish2006-09-05 16:47
Antal inlägg: 20

eller så kan din data på hårddisken ha blivit korrupt vilket är ett rent ut sagt jävla elände. det hände mig två ggr.

formaterade om hårddisken båda gångerna (och bytte den en gång) innan jag begrep att min felet låg hos min firewireport. den fungerar inte som den bör och sabbade därför informationen på disken. efter att ha kopplat in disken i usb2-port istället har den funkat problemfritt (peppar peppar). även kässa usb-portar torde ju kunna bråka med en hårddisk på samma sätt som fw-portar.

finns bökiga program som typ getbackdata med vilket du kan rädda åtminstone delar av informationen på disken.

flyers21s råd ska ju definitivt testas innan du ger dig på min mer deprimerande "lösning".
 
MonkeyBoy422006-09-05 17:15
Antal inlägg: 15

Alltid bra att skriva vilket operativsystem osv. som du använder samt vad som händer ex när du kopplar in disken och vad du använder USB/Firewire(FW). Ju mer info du ger ju bättre kan vi svara på dina frågor. Färgen på disken är inte så viktigt :)

Håller med övriga testa de enkla sakerna först: kabel, funkar andra USB/FW grejer i USB/FW porten du kör disken i, ser du den i diskhanteraren osv.
Är disken trasig och bara 4 månader bör du ha garanti kvar på den vilket innebär att du kan lämna in den och få den fixad alt. en ny.

Om du testat det de andra tipsar om men ändå inte ser disken och du inte vill lämna in den på garanti (utan vill ha kvar dina filer) så kan du öppna lådan/kabinetten. Öppnad kabinett leder till att garantin inte gäller längre så det är lite vad som är viktigast (garanti (ny disk) eller rädda filerna du har på disken).

Detta kan du pröva/felsöka om du väljer att öppna kabinetten:
Sladden till själva hårddisken inuti kabinettet kan ha hoppat ur, öppna kabinetten och koppla in den igen.
Du kan koppla in hårddisken i en annan dator och rädda dina filer den vägen, funkar disken är det nog kabinetten som är paj köp ny kabinett och koppla in din disk i den.
 
fyllskalle2006-09-05 17:47
Antal inlägg: 211

Tusen tack för alla svar. Jag följde OneWs råd och fann den lille luringen till hårdisk. Den hade bytt namn från F till G, varför gör dom på detta viset? Från början döpte jag den till K. Kanske försöker den att säga mig något?

Detta kräver ytterligare en fråga. Kan jag döpa om fanskapet? G är nämligen redan upptaget av en servermakapär på jobbet. När jag är hemma så spelar det ju ingen roll - hoppas jag. Men om jag vill spela min musik på arbetstid, kommer min lilla hårdisk och servern börja slåss då? Jag kan se det framför mig - Jag var här först - Nä, det var jag, och förresten är jag störst.

Jag ser också framför mig hur vår datortekniker drar mig hårt i örat och säger att jag lamslagit hela arbetsplatsen. Kan bli roligt att gå till jobbet imorgon.

Tack än en gång för hjälpen allihopa!
Mvh
Fyllskalle
 
OneW2006-09-05 17:52
Antal inlägg: 1207

japp! klicka på den och ändra enhetsbeteckning! Det är inga problem!
 
flyers212006-09-05 17:52
Antal inlägg: 3986

Om porten fungerar och enheten verkar funka i en annan dator kan du ju gå in i kontrollpanelen, klicka på system, sedan maskinvara och sedan enhetshanteraren där under diskenheter ska den finnas när den är påslagen och datorn hittar den högerklicka på den och sedan egenskaper. där kan du se om den är aktiverad och även felsöka den.
 
OneW2006-09-05 17:55
Antal inlägg: 1207

ps! denna info har jag fått från vår teknikavdelning på jobbet och vi har många datorer..... så att något slås ut är ingen fara!
 
flyers212006-09-05 17:55
Antal inlägg: 3986

redan löst ser jag :)

 
flyers212006-09-05 17:56
Antal inlägg: 3986

nä den byter automatiskt om den gamla är upptagen
 
GAIS1894 - Ej medlem längre2006-09-06 00:33
Antal inlägg: 47

Egendom är stöld det vet alla....
ladda ner ladda ner ladda ner
 
noRnoS2006-09-06 00:56
Antal inlägg: 188

Tur att det löste sig denna gång. En extern hårddisk kan packa ihop. Hade en Lacie 250 GB som gav upp efter några veckor, som tur är hann jag inte fylla den med något viktigt. Sparar numera på flera enheter de prylar jag verkligen vill ha kvar.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?