Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
50
Inloggade88
Mobilspel
Pågående21 580

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pekkis2006-09-06 22:32
Antal inlägg: 1173

Partiledardebatten?
Någon som såg den?
Den var vansinnigt pinsam, vad sysslade Göran med? Herre min je, och honom kommer folk rösta fram.
Inga konstruktiva lösningar eller förslag, endast angrepp på moderaternas politik (som iofs behöver all kritik de kan få), men come on Goran, bättre än så måste du ju kunna.
 
-Giraffen - Ej medlem längre2006-09-06 22:56
Antal inlägg: 82

Vi ger upp. Så enkelt är det.
 
HumbleBug2006-09-06 23:18
Antal inlägg: 1836

Först sänka a-kassa . . . sen gå omkring och hoppas på att detta ska ge mer jobb. Jo jo, det är en politik som heter duga alltid! . . . ???

Om inte folk tvivlar på moderaternas logik (retorik?) så fattar jag inte hur det är med svenskarna egentligen.

Det måste väl ändå finnas någon slags logik i vallöften hur tomma de än är? Visst, Persson gav inga klara riktlinjer, men Reinflummet ger löften utan att ge några logiska förklaringar överhuvudtaget. Hur ska sjukvården rustas upp med nedskärningar av mångmiljard belopp? Inget kan han besvara när han får en vettig fråga. Då tittar han ner i golvet istället. Visst - snäll och verserad verkar han den lille Reinfeldt, men fullständigt galen är vad han egentligen är.
 
Riverpoet2006-09-06 23:39
Antal inlägg: 1070

Nej, men tyckte han klarade sig bra i utfrågningen i vilken kanal det nu var för nån vecka sen. Göran alltså.

Nu vet jag hur jag ska rösta ändå. Men tycker ändå Mr Göran vet ungefär vad han pysslar med.
 
-Giraffen - Ej medlem längre2006-09-06 23:46
Antal inlägg: 82

Å andra sidan lär inte höjd a-kassa skapa fler jobb om vi nu ska gå in på din logik. Dock finns det andra saker som mycket väl kan göra det, sänkt arbetsgivaravgift, skrotandet av las, flexiblare anställningsformer etc. Hellre en visstidsanställning än en livstidsanställning enligt mig.

Ökad välfärd är inte en fråga om att satsa mer pengar, utan om att effektivisera befintliga resurser och öka kvaliteten. Endast då kan vi få en välfärd värd namnet och samtidigt minska din och min kostnad för den och på sikt få ner skattetrycket. Men som du säger, Persson gav inga klara riktlinjer. Dock måste du ha blandat ihop Persson/Reinfeldt under debatten eller spelat betapet och inte lyssnat tillräckligt. Alternativt är det du som fullständigt galen som missade uppenbara enkla logiska förklaringar som framkom i debatten.
 
nina73 - Ej medlem längre2006-09-07 05:47
Antal inlägg: 2694

Moderaterna vill inte bara sänka A-kassan. Dom vill även göra det sämre för barnfammiljer bl.a så kommer dom sänka föräldrapenningen, och ta bort en månad ca... Nä, bättre att lämna ungarna på dagis , än att få ta hand om dom, eller vad... Dom vill även sänka sjukpenningen och pensionen, är allt detta för att sänka fastighetsskatten då eller ? .....osv osv osv .....

NÄ, jag kommer aldrig rösta blått... men sen e frågan vad jag ska rösta på den röda sidan :-/ ....
 
HumbleBug2006-09-07 07:11
Antal inlägg: 1836

Lite galen är jag helt säkert, men inte naiv . . . Inte alls har jag jag hört HUR Reinfeldt ska "effektivisera befintliga resurser och öka kvaliteten". Hur kan man öka kvaliteten i de områden han talar om genom att skära ner? Han talar om kvalitet, kompetens och gröna skogar, men inte alls hur detta ska komma till. Är jag galen som önskar få veta om det överhuvudtaget finns något som skulle kunna kallas metodologi i alliansens politik?

Om man absolut ska skära ner på tex A-kassan, ska man då inte säkra jobben först och inte efteråt? Logik, ordning - rim o reson måste komma först. Inte efteråt. Om politiken från första början varken innehåller rimlig logik eller sunt förnuft - hur skall den då överhuvudtaget kunna fungera? Logik och förnuft - är jag galen som begär detta lilla?

Fattar inte varför det är viktigare för folk att Reinfelt ger ett trevligt intryck än att analysera vad han faktiskt säger. Men jag kanske är galen som tycker att det vore rimligt?

Våra pensionärer har redan betydligt sämre än i många andra länder, varför i all fridens värld vill man göra det ännu sämre för dom? När man betalat världens högsta skatt under ens hela yrkesverksamma liv, varför ska man ha en så usel ersättning när man inte orka jobba längre? För fanken, t.o.m. i Kina har man i regel 100% av sin senaste (högsta) lön i pension. Nu menar jag inte att sverige borde bli en kommuniststat. Men säg inte att flertalet av våra pensionärer och arbetslösa klarar av sämre villkor än vad de faktiskt har idag. Den som verkligen tycker det kan inte vara annat än dum, obildad eller galen.
 
eloffe2006-09-07 08:14
Antal inlägg: 335

Jag tycker att det var bra att Göran Persson äntligen satte hård press på Fredrik Reinfeldt om moderaternas planer på att sälja ut sjukhus.

Sedan tycker jag att det var synd att Fredrik Reinfeldt inte tog sig tid till att utveckla moderaternas positiva syn på religiösa friskolor. Jag förstår den inte.
 
Ouck - Ej medlem längre2006-09-07 14:26
Antal inlägg: 1332

Persson pratar aldrig om sin egen politik, han bara blåser upp nackdelar (enligt honom) med, t ex, Moderaternas politik.
 
Måns_E2006-09-07 16:10
Antal inlägg: 11969

Fast i regeringsställning så tycker man väl i regel att man för en rätt så bra politik? Dessutom en politik som syns och verkar. Självklart måste den som vill ändra på saker och ting prata mer om vilka skillnader man vill införa, och i regeringsställning går man in i försvarsposition och försöker hitta fel och brister i sin motståndares argument.

Även jag tycker att det finns luckor i det borgliga resonemanget, där det finns en övertro på att sänkta skatter automatiskt genererar välfärd. och det är lite lustigt att alliansen nu helt plötsligt "värnar" om arbetslösa. Historiskt sett så har blåa partier inte haft den inriktningen.
 
odin - Administratör2006-09-07 18:36
Antal inlägg: 7442

Tror de insätt att de måste vara lite av en "ulv i fårakläder" för att lyckas vinna regeringsmakten av sossarna, allt annar har ju misslyckas. Därmed så har de reklam som det nya "arbetarpartiet"

Sen så blåser både vänster och höger upp nackdelar (enligt dem) hela tiden, är knappast enbart sossar som gör.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?