Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade42
Mobilspel
Pågående21 747

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2006-09-12 19:25
Antal inlägg: 7442

Hur skulle du göra?
Hur skulle du göra.
Har hjälp en kille i Lund via MSN (intern-MSN) i ca 3-4 dagar med att få igång en sak jag programmerat (ett filsystem) som han behöver till ett visst program

Idag så hörde jag från en arbetskamrat i Kista att han hade sagt till honom att det var "dåligt" och skylde därmed indirekt på min programmeringskod för att han blivit försenad (nu är det ju så att det var en kollega som uttalade dessa ord så han kanske sa det annorlunda). Då kom min arbetskamrat ned till mig och frågade hur det låg till egentligen.

Saken är att det är snarare handhavandefel från hans sida, och jag har hjälpt honom integrera det i hans system. Detta ingår inte ens i mina arbetsuppgifter!

Hur skulle ni göra? Ska jag "hinta" tillbaks att "jag hoppas inte mitt filsystem [det jag gjort] skapat för stora problem så du inte har blivit försenad". Eller ska jag helt enkelt hålla käft?

Lär ju bli krystat när vi diskuterar efteråt.

Sitter här och muttrar för mig själv :P.
 
odin - Administratör2006-09-12 19:27
Antal inlägg: 7442

Det jag retar mig mest på är att han inte är speciellt bra på att programmera och har mage att skylla på mig när han egentligen skulle ha gjort den här grejen helt själv. Och hade han gjort den själv hade det garanterat tagit längre än för mig. Det är iaf vad jag tror.
 
odin - Administratör2006-09-12 19:28
Antal inlägg: 7442

Eller är jag bara löjlig som bryr mig? Det är helt OK att säga det om ni tycker det ;)
 
mammamu - Ej medlem längre2006-09-12 19:35
Antal inlägg: 1286

På han bara, bättre att reda ut det med en gång även om det känns tråkigt..
Det finns inget som är så trist som "ouppklarade" saker, sen kan man ju givetvis linda in det lite snyggt på nåt vis..
Typ att; Jag vet inte om jag missuppfattade men XXXX sa att bla bla bla..
Då får du iaf säkert lite klarhet och slipper sitta å muttra:)
 
mamman - Ej medlem längre2006-09-12 19:37
Antal inlägg: 6379

Hur väl känner du killen??
Hinta tillbaka jättemycket eller säg (på skoj, men med allvar... )"Jamen, det där kan väl du??? Det är väl nåt du borde kunna eller??Höhöhö" Eller liknande, så han fattar...

Eller kan du vara naiv mot kompisen i Kista;"Va, men borde inte han kunna sånt själv???? Jag menar... jag tänkte ju bara hjälpa till lite...."

hehehe.... (liten elak hälsning från mej...)
 
odin - Administratör2006-09-12 19:39
Antal inlägg: 7442

Känner o känner, har bara pratat med honom över MSN, men vi jobbar ju på samma företag :P

Sen angående min arbetskamrat i Kista så fattar han hur det ligger till. Han vet vad jag kan.
 
odin - Administratör2006-09-12 19:43
Antal inlägg: 7442

Kanske ska säga "jag hörde från X att Y har blivit försenat, hoppas det inte är pga mitt filsystem"
 
mammamu - Ej medlem längre2006-09-12 19:47
Antal inlägg: 1286

Ja kör på det, då kanske du kan få ur han lite:)
Skyller han på dig så ska han ju ha en spark i baken!!
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-09-12 19:47
Antal inlägg: 423

Är du grym och säker på din sak så skall du aldrig förringa dina insatser och knappast erkänna att du gjort fel när du inte gjort fel. Var saklig och förklara. Inte har du nåt att förlora på att nån är en otacksam klant.
 
Riverpoet2006-09-12 19:50
Antal inlägg: 1070

Tycker du ska vara helt ärlig om du ska bita tillbaks istället för att bara "hinta"... Förklara att det inte ligger i dina arbetsuppgifter att hjälpa honom.
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-09-13 17:14
Antal inlägg: 4814

Vad hände först?
Behövde han ett filsystem som du då programmerade, eller programmerade du filsystemet som han sedan upptäckte att han behövde?

Är din programmeringskod rik på kommentarer?
 
mammamu - Ej medlem längre2006-09-13 17:45
Antal inlägg: 1286

Ah, hur har det gått för dig?
 
noRnoS2006-09-13 19:44
Antal inlägg: 188

Bamsefar,en riktigt bra programmerar behöver inte kommentarer, men de underlättar rejält för mediokra.Oh ja, har läst och satt mig in i mycket källkod av olika datum. Har sett en hel del i branschen både anställde inom företaget/en och konsulter som är riktigt dåliga påatt programmera, trots att de är välavlönade.
 
Perpersa - Ej medlem längre2006-09-13 20:15
Antal inlägg: 2193

Låter som att någon försöker skylla ifrån sig på dig. Det borde du inte tåla. Sen vem som är bra programmerare eller inte spelar inte så stor roll. Det verkar mer vara ett diplomatiskt dilemma än ett moraliskt. Vet inte om detta hjälper men kanske kan det vägleda något...

 
Mitzy2006-09-13 20:27
Antal inlägg: 221

Det hade väl tagit ännu längre tid om inte du hade hjäpt honom, eller hur? Med tanke på det skulle jag helt enkelt meddela honom att du har hört att hans projekt är sent och gratulera honom till att det kunde varit ännu mer försenat om du INTE hade hjälpt honom! Men jag skulle också lägga till att du tyvärr inte kan gå utanför din arbetsbeskrivning i framtiden, eftersom det tar upp för mkt tid för dig, m a o han ska inte förvänta sig att du kommer att hjälpa till i framtiden.
 
joelxy792006-09-13 22:07
Antal inlägg: 277

Såga av honom vid fotknölarna o tvinga honom att käka asbest!
Dvs: Låt honom inte skylla på dig.
 
Angus2006-09-13 23:07
Antal inlägg: 380

Jag håller med joelxy..
Acceptera inte att det sitter en halvdan och snackar skit på din bekostnad.
Fråga honom rätt ut över MSN vad som inte är bra med din kod, och godta inget annat än en ursäkt!
 
DanneMann2006-09-14 01:31
Antal inlägg: 88

Gamla talesätt är aldrig fel. Otack är världens lön.

Nästa gång? Det blir väl ingen nästa gång? Någon får lösa sina problem på annat sätt nästa gång.
 
Pastor Green - Ej medlem längre2006-09-15 00:42
Antal inlägg: 192

Ur min egen förhistoria skulle jag kunna hämta ett sedelärande exempel.
En gammal bekant till mig kom i trångmål med en för honom halvt okänd person, som han telefonerade till i syfte att räta ut oegentligheterna.
De dryftade ämnet en stund, men misslyckades, varvid min bekant föreslog det enda rätta när ordens läkande verkan upphört: En uppgörelse män emellan på ett uselt upplyst torg.
Min bekants slutord var, innan han abrupt avbröt telefonförbindelsen, att han skulle kännas igen i det att han höll ett järnrör i sin högra hand.
Sensmoral: I bistra tider kräver nöden uttrycklig maskulinitet.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?