Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordsnok - Ej medlem längre2006-09-16 22:36
Antal inlägg: 788

Doula?

Hej alla betapetande kvinnor ! (och män)

Jag undrar om någon använt sig av en doula när ni fött barn,
och vad ni har för erfarenheter av det?

Annars bara en åsikt om det ( och åsikter brukar ni vara bra på ;-P )
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-09-16 22:47
Antal inlägg: 2977

vad e de?
 
ordsnok - Ej medlem längre2006-09-16 22:56
Antal inlägg: 788


Ojdå, det skulle jag kanske förklara, =)

När man föder barn så kan man ha en kvinna med sig
som själv fått barn. Någon som kan finnas till stöd både under
förlossningen och efter. Och som man har berättat för hur man vill ha
det när man föder sitt barn.

I dessa tider när barnmorskorna inte har tid att vara hos ett par
under hela förlossningen , där kommer Doulan in.
 
aftina2006-09-16 23:10
Antal inlägg: 243

Kan de va nått o ha????
 
jssfrk2006-09-16 23:49
Antal inlägg: 771

Det festligaste med doula är att det är femininum av grekiskans doulos, som betyder slav. Annars tycker jag det verkar töntigt.
 
ordsnok - Ej medlem längre2006-09-16 23:51
Antal inlägg: 788


Vi kanske ska fråga kvinnorna vad dom tycker, eftersom det är dom som faktiskt föder barn...

Dessutom Leather-face, en seriös doula tar inte betalt....
 
nina73 - Ej medlem längre2006-09-17 06:50
Antal inlägg: 2694

nä, har aldrig använt, eller ens hört talas om nån sån..

tyckte att det gick bra iaf.. men när Silje föddes, fanns ingen barnmorska i närheten.. trots att jag va i en förlossningssal... Hon hade gått därifrån för jag hade inte öppnat mig helt(4½cm) o 40 min senare kom krystvärkarna, så där stod en stackars Undersköterska o såg när huvudet kom.. *L*
 
myran_64 - Ej medlem längre2006-09-17 08:33
Antal inlägg: 3157

Ideen som sådan verkar vara helt Ok då det är som du säger Ordsnok, oftast springer barnmorskan iväg hela tiden, men det måste ju vara någon som man har fullt förtroende för och som kanske har varit närvarande en bit på vägen så att säga. Jag skulle kunna tänkt mig det om jag inte hade snittat fram allihopa akut. =)
Jag var med en kompis som fick barn, där inte barnafadern fanns i bilden, och det var sannerligen en upplevelse! Speciellt som jag inte "fött" några barn själv då. Hon hade sagt hur hon ville ha det och jag hjälpte till så gott det gick. Hon var nöjd efteråt i alla fall.
Å andra sidan kan det ibland bli trångt i förlossningsrummet och då kanske hela ideen faller. Om jag skulle få barn igen, knappt troligt, så skulle jag nog försöka välja bort ett "vanligt" BB och försöka hitta ett med mer hemtrevnad. Det finns ju en hel hög med "nya" kliniker där man lyssnar mer på föräldrarna än gör som man alltid har gjort. Där finns heller inga bastanta kvinnor som talar om att "föda barn är bara naturligt så vad skriker du för" ( jo, jag har träffat en sån på BB).. =)
 
Pekkis2006-09-17 10:12
Antal inlägg: 1173

Herregud, jag vill aldrig föda barn.

Det låter väl som en bra ide... men jag hade haft svårt med att ha en okänd kvinna vid min sida när jag befinner mig i en sådan situation. Å andra sidan är barnmorskorna också okända, tyvärr, men de är utbildade... hmm.. något sådant...
 
coke1002006-09-17 11:44
Antal inlägg: 147

Jag har haft med mig mamma alla gångerna o det har varit både snitt och vanligt...
Tyckte det funkade bra, jag menar henne känner jag bäst och jag vet att hon fött barn själv. =)
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-09-17 14:23
Antal inlägg: 423

Jag var med och tog emot skrik och svordromar när morsan födde lillebrorsan och morsan kommer fanimig vara med när jag föder hennes barnbarn. Mer än så behövs inte (förutom läkargänget då) ;)
 
Dyslekso2006-09-17 14:28
Antal inlägg: 8945

Jag ville ha pappa med mig att hålla handen när jag var könssmittad och skulle till urologen, men han ville inte:(. Som tur var hade man en kompis som ställde upp.
 
noRnoS2006-09-17 17:03
Antal inlägg: 188

Varför skall man göra en så stor grej av att föda barn? Det är en naturlig del för huvudelen av de med kvinnligt kön. Jag vet att det kan innebära den högsta smärtegraden som en människa kan uppleva, men kvinnans hormoner hjäler till för att minska upplevelsen av detta, sen finns ju alla typer av hjälpmedel och bedövningar. De "fega" väljer kejsarsnitt, men får istället problem med (mag-)musklerna ett tag efteråt.

Jag vet vad smärta innebär då läkarna sullade till det och tog ryggmärgsprov med dålig bedövning på mig. Troligen At-läkare på praktik. Detta efter en virusinfektion. Fick åka rullstol i två veckor.
 
AnnikaP - Ej medlem längre2006-09-17 17:12
Antal inlägg: 207

noRnoS: Även om det är naturligt för den kvinnliga befolkningen att föda barn är det trots allt en ganska smärtsam upplevelse som dessutom innebär en del risker både för barnet och modern. Då kan det väl vara bra om man på alla sätt och vis kan underlätta så mycket som det bara går.

Akuta kejsarsnitt är oftast inget man själv väljer....varken feg eller modig.

Förstår inte vad din smärta efter ett ryggmärgsprov har med denna tråden att göra överhuvudtaget.
 
ordsnok - Ej medlem längre2006-09-17 17:17
Antal inlägg: 788


Åh, snälla. Inte "de fega" om snitt-mammorna!

Det finns tillfällen när man är tvungen att snitta, med
risk för mamman eller barnets liv! I sverige får du inte VÄLJA att bli
snittad, det är inte som i USA. Du måste prata med en psykolog och
förklara din förlossningsrädsla innan du möjligtvis kan få igenom ett
snitt, helst sätter läkarna dig i en grupp med andra rädda , så du
får chansen att komma över din rädsla.

Så här är det i de flesta landsting..

Och sen är det en stor sak att föda barn , naturligt eller inte så är det stort!


 
weroger2006-09-17 17:30
Antal inlägg: 137

noRnoS jag bli rsåå sur när jag läser ditt inlägg!!

Snittmammor är inte fega! Det finns oftast väldigt goda grunder till varför det blir snitt. Jag har två barn som är födda med snitt.

Första snittet var inget jag valde själv... Jag hade en traumatisk förlossning som varade i 36 timmar och som fick avslutas med urakutsnitt eftersom både jag och barnet höll på att stryka med.

Efter det var jag helt skräckslagen inför att föda barn igen! Jag fick gå på samtalsterapi och bearbeta min rädsla. Det var jättejobbigt! Fick även prata med en överläkare som skulle fatta beslut om jag skulle bli beviljad snitt om jag skulle ha fler barn. Efter många om och men blev jag beviljad, men det kostade många tårar och påtryckningar!

Nu är jag gravid igen och även denna gång kommer jag att snittas. Inte för att själv vill, utan för att det sker automatiskt då man blivit snittad två gånger eftersom livmodern inte klarar av de påfrestningar som blir vid en vaginal förlossning!


 
weroger2006-09-17 17:31
Antal inlägg: 137

Glömde skriva att mitt andra barn är fött med planerat snitt.
 
noRnoS2006-09-17 17:43
Antal inlägg: 188

Ok, jag gör en hel pudel och ångrar mitt tidigare inlägg. Jag tycker att alla mammor utför en storartad prestation vid alla typer av förlossingar, för att inte tala om tiden efteråt. Dock är det en naturlig del för många av den kvinnliga befolkningen.
 
ulrica_b2006-09-17 17:47
Antal inlägg: 59

noRnoS - tycker du allvarligt att du är kvalificerad att yttra dig i frågan?
 
ulrica_b2006-09-17 17:47
Antal inlägg: 59

ok... såg inte ditt sista inlägg innan jag postade mitt
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?