Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade49
Mobilspel
Pågående20 830

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-09-18 00:03
Antal inlägg: 423

Hejdå, Göran!
Fan, slå mig men jag kommer att sakna Göran. Jag kommer att sakna hans mage. Jag kommer att sakna de mysiga studerna jag och Göran haft ihop vid Strömmen då jag stod med ett flugspö och han gick förbi och frågade om det nappade. Jag kommer att sakna Anitra med systemkassar lugnt trevandes efter maken. Hejdå Göran, dags för en blek statsminister nu! SNYFT :(
 
västgöten - Ej medlem längre2006-09-18 00:11
Antal inlägg: 1135

hm.jag kommer då inte sakna den göran från dom sista åren.,.tyvärr har ju int S nåt bättre sen mona å anna lindh fallit i från..
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-09-18 00:15
Antal inlägg: 423

Ja, Anna skulle inte vara så stolt nu :/
 
västgöten - Ej medlem längre2006-09-18 00:17
Antal inlägg: 1135

klart! hade hon levt hade hon varit statsminister i kväll!
 
nina73 - Ej medlem längre2006-09-18 08:45
Antal inlägg: 2694

Japp, blir tomt utan Göran.. men vi e ju inga förlorare.. .nu e de bara att visa till nästa val att de e rött som gäller, å med en ny yngre partiledare så blir det kanon...
 
Pekkis2006-09-18 09:03
Antal inlägg: 1173

Jupp, och kanske hade sossarna suttit kvar om lindh var stadsminister.
Han borde ha avgått innan valet.. som han planerade.
 
Angus2006-09-18 16:17
Antal inlägg: 380

Citat Persson på väg till Talmannen:
"Man ska ta ett nederlag med gott humör"..

Detta visar vilken inställning han har haft under denna valkampanj.
Han var inte intresserad helt enkelt.
 
nina73 - Ej medlem längre2006-09-18 16:21
Antal inlägg: 2694

klart som fasiken han inte va... han sa de ju själv, att han va trött... att sitta i makten ca 9 år, de tar ju på krafterna, å han ville inte sitta kvar... gubben vill ju hem till anitra o leva på pensionen ;-)
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-09-18 17:28
Antal inlägg: 4814

Persson har nu på fredag varit statsminister i 10 år och 6 månader. Man ska inte vara president, premiärminister, eller dylik statschef för länge.

I vårt land heter undantagen Tage Erlander (23 år 1946-1969 efter kriget) och Per Albin Hansson (13,75 år 1932-1946 kring kriget)... Göran Persson hamnar på fjärdeplats efter Erik Gustaf Boström (12 år kring sekelskiftet 1899/1900).
 
MoodyBlue - Ej medlem längre2006-09-18 19:02
Antal inlägg: 94

J det var nog dags nu, det tycker jag också. Men han har gjort ett bra jobb...tog ju faktiskt Sverige ur en djup ekonomisk kris...efter borgarnas förra regeringstid.
 
SylphiD2006-09-18 19:06
Antal inlägg: 346

Däremot tror jag inte så mycket på Reinfelt, han verkar inte vara nån ledarperson.
 
noRnoS2006-09-18 19:19
Antal inlägg: 188

Reinfelt har iaf överglänst GP (han är ju erkänd bra i retorik) i alla debatter på TV, så nog tror jag att hans kompetens och ledaregenskaper räcker mycket väl till. Dessutom kommer han att föra sig väl bland andra ledare inom EU och världen, vilket jag tror att Mona Sahlin skulle få svårt med.
 
thedude - Ej medlem längre2006-09-20 18:07
Antal inlägg: 488

Tänk vad Persson har fått utstå ändå:

- Efterdyningarna till Estonia
- EU-ordförande under ett år
- Mordet på Anna Lind
- Tsunamikatastrofen
- Terrorattackerna i världen

Det tros fan att killen är trött. Han tog Sverige ur den ekonomiska kris som borgarna ställt till med, så nu kan han nog vara värd att vila.
 
eloffe2006-09-20 18:12
Antal inlägg: 335

Jag tror också att Göran Persson satt för länge som statsminister. Han är bevisligen kompetent och kunnig, men under det senaste året såg han ut att vara sliten och sakna glöd.

Jag tycker personligen att Fredrik Reinfeldt hyser ett obehagligt förakt mot svaga människor och tror inte att han kommer att bli en särskilt populär statsminister. Jag hoppas dock, för landets skull, att jag har fel.
 
lelou - Ej medlem längre2006-09-20 19:23
Antal inlägg: 2025

Jag tror han blir utmärkt som statsminister!
 
smeknamn2006-09-20 20:27
Antal inlägg: 79

Till MoodyBlue, thedude och ni andra som inte har läst er läxa:
www.aftonbladet.se/v...04 ,00.html
 
noRnoS2006-09-20 20:43
Antal inlägg: 188

Hehe, det har jag försökt säga i ett antal inlägg (i andra trådar). Nu när det kommer i en vänstertidning, så borde det dock vara sanning även för vänsterfolket. Men det går ju alltid att förneka in i absurdum. Det finns dock alltid de som ser sanningen.
 
vulcan2006-09-20 21:11
Antal inlägg: 7666

En välkommen självrannsakan. Politisk retorik är en sak och visst kan man väl få plocka lite poäng på att den borgerliga regeringen - särskilt mot slutet av sin mandatperiod - inte hade tillräcklig handlingskraft. Men att smäcka i folk rena lögner är en helt annan sak.

Själv kan jag pga mina personliga förhållanden tala om ganska exakt när krisen började. Jag var klar med min utbildning vintern -91 och precis runt årsskiftet 90/91 började något hända med arbetsmarknaden. Det hade tidigare varit väldigt lätt att få bra jobb som rekryterare, personalutvecklare och annat från den linje jag gick. Nu gick såna jobb plötsligt i princip upp i rök på ett par månader och det blev till att vidga sökvyerna. Jag hade tur och lyckades få en tjänst på ett socialkontor som handläggare. Kontoret låg i en medelstor bruksort och knappt hade jag intallerat mig där våren -91 förrän de första varslen började komma på ortens stora industrier. Då satt fortfarande Ingvar Carlsson som statsminister... Sen kom borgerligheten till makten lagom då det fria fallet i den överhettade, uppblåsta bubbla som var den svenska ekonomin hade börjat. Fastighetspriserna dök, varslen i industrin kom bara tätare och tätare och enorma underskott uppstod i de statliga finanserna. Mindre än ett år senare tvingades jag som facklig representant vara med och förhandla om uppsägningar av cirka 20% av de kommunanställda - något som bara nåt år dessförinnan skulle ha betraktats som en ren skräckfantasi av de allra flesta människor.

Bubblan var ett resultat av den ekonomiska politiken som först av sossarna under 80-talet och som bl.a. Feldt börjat varna för alltmer innan han till slut avgick efter att ha misslyckats med att få igenom åtgärder för att kyla ner ekonomin. I sanningens namn bidrog också den skattereform som S gjorde upp med FP (och C om jag minns rätt) om. Den var bra tänkt i grunden men byggde alldeles för mycket på en ogrundad optimism om "dynamiska effekter" som skulle täcka upp för att den var underfinansierad. Gulfkriget gjorde inte saken bättre heller, men det står ändå helt klart att en mycket stor del av ansvaret för att det blev som det blev vilar på socialdemokratin. Hur som helst är deras ansvar vida större än det ansvar som kan utkrävas av borgarna för det som gjordes eller inte gjordes 91-94.
 
HumbleBug2006-09-21 00:17
Antal inlägg: 1836

Att sossarnas ansvar var "vida större" håller jag absolut inte med om. Det är två helt olika saker du blandar ihop Vulcan, misstag som knappast kan jämföras.

Den galloperande inflationen var helt och hållet borgarnas fel. En rad taffligheter gällande en mängd olika områden tycks ha glömts bort. Ett exempel är att de efter enbart nån månad vid makten slog ut nästan hela byggbranschen över en natt genom vissa "välplacerade" skatter gällande nybyggande (kommer inte ihåg exakt vad denna skatt kallas). Så gott som allt byggande stannade upp och många företag gick i konkurs.

Visst, landet befann sig i ekonomisk kris när borgarpacket tog över, men man skall inte heller glömma hur ex. Bildt utlovade guld och gröna skogar om bara de skulle få makten. Bildt har erkänt att det var ett stort misslyckande. Jag skulle nog snarare säga att det var det största fiaskot i svensk politik någonsin.
 
noRnoS2006-09-21 00:19
Antal inlägg: 188

Ja, som sagt se mitt tidigare inlägg ovan.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?