Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade51
Mobilspel
Pågående20 856

Forumkategorier

Användare Inlägg  
WildWoman2006-09-20 00:08
Antal inlägg: 400

Varför stänger min dator av sej?
Jag har ett (för mej) stort problem. Min dator stänger av sej så fort jag startar ett program,spel eller nåt annat som kräver lite mer kraft. Eller ja inte direkt, men bara några minuter efter. Utan förvarning stängs datorn av. Men däremot kan datorn vara igång i flera dagar utan att stänga av sej om jag bara "vardagssurfar" Kan verkligen inte mycket om datorer, så behöver ingående förklaring om det är nåt annat än att nåt förmodligen håller på att krascha. Snälla hjälp mej! Om jag försöker ladda ner nåt på tex piratebay så dör den efter typ 5 min....
 
noRnoS2006-09-20 00:11
Antal inlägg: 188

Låter som ett värmeprobelm någonstans. När processorn får jobba mycket alstras mycket värme. Ett svårt fel att felsöka. Finns det kylning på processorn?
 
WildWoman2006-09-20 00:24
Antal inlägg: 400

Det är en bärbar dator.... Och som sagt kan jag inte mycket om datorer.... Det var bättre när jag bodde med mitt EX. Han jobbar med datorer.... :-) Kan det vara dam i datorn? Kan man i så fall öppna datorn och göra rent?
 
leather-face - Ej medlem längre2006-09-20 00:30
Antal inlägg: 235

Hade samma problem. kan vara nät-aggregatet eller att det är damm i fläkten
 
WildWoman2006-09-20 00:34
Antal inlägg: 400

Kan man öppna datorn då? Vad kostar ett nytt aggregat? Är det värt det på en snart två år gammal dator?
 
leather-face - Ej medlem längre2006-09-20 00:34
Antal inlägg: 235

jag köpte ett nytt till min gamla stationära för 500 kr, men gå till en data butik och fråga
 
MonkeyBoy422006-09-20 00:39
Antal inlägg: 15

Ja det låter som datorn blir för varm och helt enkelt stänger ner sig för att inte skadas. För att säkerställa att det är värme problem kan du ladda nån mjukvara som läser av temp dra igång ett spel o se om tempen skenar iväg, alt kolla i bios om den är ställd väldigt lågt (shutdown temp).

Om du inte vill meka för mycke med datorn dra ur alla kablar öppna lådan, se över om kylflänsar, fläktar har dammat igen. Åtgärd damma av, gör rent.
Är den inte full i damm kan det vara så att lådans fläktar är för dåliga eller att luftenflödet i lådan är för dåligt. Åtgärd köp nya fläktar, sätt in fler, kör med öppet chassi.
Sista tipset kräver att du får pilla lite men inte så svårt och som garanterat ger bäst resultat. Processorfläkten är dålig alt. nån som kletat på för mycke/för lite kylpasta vid installationen. Åtgärd kontrollera hur det ser ut med kylpasta vränger du ändå av proc-fläkten kan du lika gärna klämma in en ny bättre processorfläkt (om den som sitter i verkar kass)
 
MonkeyBoy422006-09-20 00:44
Antal inlägg: 15

oj ja tog för lång tid på mig att svara... eftersom du inte skrev det va en bärbar antog ja att det va en stationär. Kolla med mjukvara om det är värmeproblem, kan även va nätagget som är defekt. Sätt dammsugaren i de fläkt intag/utblås som finns på datorn. Har du inte grejat mycket med datorer så råder ja dig inte att öppna och pilla i din bärbara om du nu inte hemskt gärna vill det.
-gonatt
 
WildWoman2006-09-20 00:44
Antal inlägg: 400

Tack så jättemycket för tipsen.... :-) Men vart hittar man sånna där program då?
 
MonkeyBoy422006-09-20 00:49
Antal inlägg: 15

Speedfan : www.almico.com/speedfan.p hp


 
Kvittra2006-09-20 02:54
Antal inlägg: 74

Jag kom på en sak, har din dator sitt "insug" under datorn? Står din dator möjligen på något som kan "täppa till" insuget? I så fall, ställ datorn istället på ett plant underlag, som tex direkt på ett bord (utan duk). Sedan, kan man också själv se till att mer luft kommer in i fläkten, dvs "kylningen" genom att höja datorns fötter, på något vis. Man kan också minska ned allt arbete datorn "hela tiden jobbar med" genom att helt enkelt rensa ut skräp, och ändra en del inställningar. Obs! Detta sista är jag inte så haj på. Och, jo, du kan naturligtvis dammsuga fläkten, som redan sagts, men se till så att inte dammsugarmunstycket innehåller något, som du kanske inte vill skall hamna inuti datorn. Datorn kan även bli lite statisk, vid dammsugning, och detta kan du avhjälpa enkelt genom att hålla i datorn, samtidigt som du tar i ett element. Vänta gärna en liten stund efter damsugning, innan du startar datorn (för säkerhets skull). I somras, när det var så himla varmt, så fäste jag tom en kylklamp under bordet, för jag vill "få tyst" på fläkten så mycket som möjligt. Min fläkt kör nämligen hårdare, vid mer värme. Gör din det?
Oj, vad jag skriver! :)
 
Mouche - Administratör2006-09-20 12:58
Antal inlägg: 24193

Jag kan inte mycket om datorer men...jag hade samma problem med en av mina datorer. Killen som lagade den höll på i evigheter och kollade allt tänkbart tills han plötsligt kom på att det var något han kallade "flatkabel" som var dålig, glapp. Han bytte den mot en ny och sen har det fungerat som det ska.

Mvh Mouche
 
HannaSofia2006-09-20 14:57
Antal inlägg: 307

Jag har samma problem och är ganska säker på att det inte handlar om värmen i mitt fall. Vågar därför inte spela snabbare hastighet än snabb hemifrån. Lite trist.
 
cavik - Ej medlem längre2006-09-20 16:00
Antal inlägg: 93

så är det med datakillar, Mouche, han visste nog exakt vad felet var när du redogjorde för men han måste ju se ut som han ansträngde sig en stund för sin timlön... när min dator säger att den inte har nån nätuppkoppling är nog kablarna det första jag kollar, de kan tappa kontakten för ingenting så en ordentlig dask i ändan på dem brukar göra susen =)
 
noRnoS2006-09-20 18:25
Antal inlägg: 188

WildWoman, prova med att ställa datorn på ett underlag som leder värme hyfsat, metall eller tjock stenskiva alt på ett grillgaller (ger bra luftcirkulation iaf). Om datorn funkar då så är det ett värmerelaterat problem. Om så är fallet finns det kylande underlägg att köpa för mellan 400-600 kr. Kolla så att fläkt utblåset är ren och att du har datorn så att luft kan cirkulera.

Om detta inte funkar så återstår bara att lämna in datorn, har garantitiden gått ut? Ta backup på det som du vill ha kvar innan du lämnar in, för de raderar i princip alltid hårddisken vid service.

Hoppas att det löser sig.
 
WildWoman2006-09-20 21:29
Antal inlägg: 400

Det där med att "höja upp" datorn ska jag prova... Dammsugade lite vid fläktarna igår.... Har ingen garanti kvar tyvärr... Försökte även att skruva isär den men det gick ju inte... var nåt i mitten som höll ihop skiten.... :-(

Tack än en gång för alla tips... :-)
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?