Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade20
Mobilspel
Pågående20 600

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre2006-10-06 12:13
Antal inlägg: 1033

<Nya regeringen
Ja, vad tror ni?

Carl Bildt som utrikesminister tycker jag är exakt rätt människa på exakt rätt plats. För - fastän jag inte skulle rösta höger - inte ens under pistolhot - måste jag erkänna att jag hyser en oerhörd respekt för den mannen.
 
dixunis2006-10-06 13:11
Antal inlägg: 192

Äckliga borgare.
 
Nerstu - Ej medlem längre2006-10-06 13:25
Antal inlägg: 332

Jag är jättenöjd med att ha Leijonborg som utbildningsminister. Och jag håller med dig IMO2 att man verkligen hyser respekt för Bildt.
 
thedude - Ej medlem längre2006-10-06 13:25
Antal inlägg: 488

Håller med IMO. Jag är så anti-höger det kan bli, men vilken retorik och vilken respekt den mannen innehar. Han är tung, och man lyssnar på honom. Dessutom känns ju utrikespolitiken inte så värst partibunden heller, så varför inte behållit Jan Eliasson och dessutom tagit in Carl Bildt? Hade det gett tyngd i världen, eller vad? Jotack.
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-06 13:37
Antal inlägg: 423

En folkpartist som bildningsminister är grymt. Vad jag än tycker övrigt politiskt så åminns jag att det var Folkpartiet som startat den allmänna (!) skolgånger i Sverige genom att ha låtit bygga de första gratis skolor för allmänheten. Bara för det - välkommen, Larre.
 
Mick E - Ej medlem längre2006-10-06 13:45
Antal inlägg: 629

Lars Leijonborg är en typisk amerikansk vidrig republikan, ORDNING OCH REDA. Överjävligt att utsätta små barn för betygshetsen, speciellt när ett av ämnena blir ordning och uppförande.
Carl Bildt är en bättre parlamentariker än statsminister, en av få(trots att jag är emot moderatskum) som via sin retorik, trots borgerlig tillhörighet kan klara sitt ämbete.

Väntar med skräckblandad förtjusning på¨vem som blir justitieminister, tur att Alf Svensson lagt av.
 
LasseBjörn2006-10-06 13:46
Antal inlägg: 2611

För att jag skulle ha något positivt att säga om deras regering hade det krävts något av ett mirakel. Detta uteblev som väntat och jag hoppas att tiden i opposition kommer att bli kort men framgångsrik.
 
vinhaggan - Ej medlem längre2006-10-06 13:56
Antal inlägg: 201

Vad gäller Lars Leijonborg och hans skolpolitik så tycekr jag ungefär som Micce E. Betyg från skolstart? Det låter ju helt vidrigt och vansinnigt.

Jag har knappast heller något positivt att säga om regeringen. Att Carl Bildt vågar sig tillbaka som en lömsk orm efter sitt misslyckande förra gången tycker jag är lite..ja lågt.
 
vinhaggan - Ej medlem längre2006-10-06 13:56
Antal inlägg: 201

Ledsen, Mick E ska det vara.
 
thedude - Ej medlem längre2006-10-06 14:04
Antal inlägg: 488

Justitieminister blev väl Beatrice Ask? Hur lik är hon inte Kerstin Granlund i Galenskaparna/After Shave, förresten? Galet lik!
 
LasseBjörn2006-10-06 14:05
Antal inlägg: 2611

Måste säga att jag hellre haft Kerstin i regeringen då.
 
thedude - Ej medlem längre2006-10-06 14:12
Antal inlägg: 488

Jo, jag med.
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-06 14:12
Antal inlägg: 423

Jag är för betygen sen småbenen. Barn älskar att bli belönade. Barn behöver även straffas då och då. Hellre ett öppenhjärtligt IG som ger barnets föräldrar chans att kanske börja bry sig om sitt barns utbildning ( = framtid) än snälla men ack så ingenstansledande generaliseringar av typen "alla är lika duktiga" som i slutändan leder till att det är först i åttan som det framgår vilka som lagt tid på sin framtid och vilka som åkt snålskjuts på sin populäritet och gulliga leende. Ordning och reda är det viktigaste när man är liten och ung, tyvärr.
 
vinhaggan - Ej medlem längre2006-10-06 14:14
Antal inlägg: 201

Men vad säger ett IG, G, VG eller MVG egentligen?
Skriftliga utlåtanden vore bättre isf
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-06 14:16
Antal inlägg: 423

Jo, det kan jag iofs hålla med om. Men information - i vilken form som helst. För jag tror inte på att nån 10-åring själv vet exakt vad han egentligen vill...
 
jssfrk2006-10-06 14:17
Antal inlägg: 771

Nyamko "Jackie Arklöv" Sabuni som integrationsminister då?!
Eller Göran Hägglund som socialminister?

Huvva.
 
thedude - Ej medlem längre2006-10-06 14:18
Antal inlägg: 488

Ordning och reda är jätteviktigt, ja. Även om jag hellre skulle kalla det arbetsro och trivsel när det gäller skolan. Ordning och reda känns mer saker som passar hemma på anstalter. Men det är kanske dit Leijonborg och Björklund vill ta skolan...?
 
vinhaggan - Ej medlem längre2006-10-06 14:20
Antal inlägg: 201

bara det hellre blir som en hjälp på vägen, istället för att man ska behöva hetsas till att prestera och tävla när man är så liten. För en tävling blir det, förr eller senare. Kan liksom inte barn få vara barn?
 
thedude - Ej medlem längre2006-10-06 14:20
Antal inlägg: 488

Instämmer.
 
gubbi2006-10-06 14:26
Antal inlägg: 2638

Jag håller inte med de som kraftigt motsätter sig betyg tidigare. Visst behöver man inte ha betyg redan från skolstarten (där kan de ersättas av adekvata kunskapskontroller och omdömen på andra sätt), men däremot stöder jag helt alliansens förslag att ge betyg från årskurs 6. Som det är nu är det ganska absurt att man på högstadiet väntar ett år med att ge betyg. Varför?

Dessutom köper jag inte argumentet "vad säger betyg egentligen". Det beror helt på hur man lägger upp systemet och vad man väljer att testa och premiera i skolan. Testar man relevanta saker så säger betyg i mina ögon en hel del. Som skolan är upplagd idag med korvstoppning och fragmenterad kunskap håller jag med om att betyg inte är lämpliga kunskapsmåttstockar. Däremot kan man som sagt låta dem bli det genom att nogsamt överväga vad man vill att skolan ska uppnå och vad eleverna skall lära sig.

Jag kommer aldrig någonsin att acceptera kategoriska uttalanden som "vad säger betyg egentligen?". Det krävs lite mer eftertanke innan man kan fälla ett sådant omdöme, och argumenten saknas väldigt ofta...
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?