Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade18
Mobilspel
Pågående20 620

Forumkategorier

Användare Inlägg  
knbr2006-10-07 18:56
Antal inlägg: 4

English testroom
Jag undrar var alla godkända "ord" i English testroom kommer ifrån. Vad betyder "ord" som ES, UT, NAH, AR, LI m.fl. ? Borde man inte hålla sig till liknande regler som för spel påsvenska? Det handlar som jag ser det mer om att bara testa vilka bokstavskombinationer som kan godtas än att man har kunskaper i engelska. Tyvärr tycker jag att det gör själva spelet mer ointressant. Tyck gärna annorlunda eller håll med mig, detta är min personlliga åsikt.
 
Nerstu - Ej medlem längre2006-10-07 19:01
Antal inlägg: 332

FRÅGA?
 
Riverpoet2006-10-07 19:03
Antal inlägg: 1070

Man kan väl vara bra på engelska och scrabble på engelska om man har övat lite? Det är väl precis samma grej som på svenska? Klart man inte kan alla småord, men det kunde iaf inte jag i början av min betapetkarriär på svenska heller. Sen är det också annorlunda regler. I engelsk scrabble får man väl böja ord. Nu ska jag dricka öl och se sverige spöa spanien. tjo.
 
knbr2006-10-08 01:03
Antal inlägg: 4

Visst kan jag hålla med om att övning ger färdighet även i scrabble men de "ord" som jag nämnde i mitt första inlägg är inga riktiga ord. Ändå gav de poäng i en av de matcher jag själv har spelat. Kan någon översätta dem så vore det helt ok. Jag skulle vara tacksam om jag fick veta vad ES, UT, NAH, AR, LI betyder på svenska. Vet någon?
 
Kvittra2006-10-08 01:21
Antal inlägg: 74

ES=a radioactive transuranic element produced by bombarding plutonium with neutrons/ UT=the syllable naming the first (tonic) note of any major scale in solmization (finns fler betydelser)/ NAH=slang for no/ AR=a unit of surface area equal to 100 square meters (samma som på svenska, alltså)/ LI=Chinese distance measure; approximately 0.5 kilometers

Du får ordlistan, så du kan söka själv, knbr:
www.onelook.com/
 
smarr2006-10-08 01:23
Antal inlägg: 55

Es -the chemical symbol for einsteinium
-es -variant of -s for nouns ending in ch, s sh, z ...
ut -the syllable used in the fixed system of solmiza for the not C
Nah. -bible abbrev (förkortn) for Nahum.
Ar -the chemical symbol for argon
ar. -abbrev for arrival or arrive(s)
li -chinese unit of length, approx. equal to 590 yards
Li -the chemical symbol for lithium.

Allt enligt "collins english dictionary".



 
smarr2006-10-08 01:23
Antal inlägg: 55

Sorry, skrev nog samtidigt som dig Kvittra...
 
Kvittra2006-10-08 01:25
Antal inlägg: 74

Lugnt, orden betyder ju ofta fler saker, så nu gav du ju mer förklaringar.
 
Ajdan2006-10-08 11:06
Antal inlägg: 396

Det är väl oxå så att English Testroom följer engelska Scrabbleregler inte de svenska. Precis som om det hade funnits på tyska hade de tyska reglerna följts. Logiskt. Jag tycker bara det är kul att testa sig fram och hitta nya ord som man inte visste existerade.
Fram för mer engelska :-)
 
gubbi2006-10-08 13:14
Antal inlägg: 2638

ES - Bokstaven "S"
UT - En ton
AR - Bokstaven "R"
LI - Ett kinesiskt längdmått
NAH - Nej

Det finns som synes ofta många förklaringar. Det handlar dock inte om grundämnesbeteckningar, eftersom det i engelskt Scrabble liksom i svenskt inte går att lägga ord som börjar med en stor bokstav. Inte heller är det förkortningar eftersom dessa är mycket, mycket sällsynta i engelskt Scrabble.
 
gubbi2006-10-08 13:16
Antal inlägg: 2638

Återigen, som jag skrivit i en annan tråd, får man dessutom skilja mellan den engelska som talas till vardags och den som används i Scrabble. På samma sätt som många ord som spelas i svenskt Scrabble aldrig eller sällan används i vardagstal, så är situationen densamma (om än mer påfallande) i engelskt Scrabble.
 
Kvittra2006-10-08 13:21
Antal inlägg: 74

Tack gubbi! Ordning och reda med dig! :)
 
knbr2006-10-08 18:23
Antal inlägg: 4

Man tackar och bugar! Kul att det finns några som vet vad som gäller i English Testroom. Synd att reglerna inte mer liknar de svenska bara för då skulle säkert fler våga ge sig på att försöka. För det mesta finns där bara ca 6 spelare och det betyder kanske att regelerna är svåra att förstå. jag kommer nog ändå att fortsätta tetsa "testroomet" eftersom jag gillar utmaningar och även anser mig ha en del engelska kunskaper, även om det inte innefattar så mycket slang och förkortningar.
 
odin - Administratör2006-10-08 18:57
Antal inlägg: 7442

Vi har SOWPODS-ordlistan i english testroom och så vitt jag vet så är denna vedertagen i den engelskaspråkiga scrabblevärlden!

Och när är då english testroom uppe på "riktigt"? Snart.. kan jag tyvärr bara säga, en del grejer har satt käppar i hjulen men vi vill ha upp det lika fort som er :)
 
Kvittra2006-10-08 19:05
Antal inlägg: 74

Info, regler, mm för Scrabble:

en.wikipedia.org/wik...i/ Scrabble

Ett klipp om just det Odin talar om från länken ovan:

"Many countries in the English Scrabble-playing world now use SOWPODS (published in the UK as Official Scrabble Words International, or OSWI) for their own tournaments year-round, with the United States, Canada, Israel, and Thailand being notable exceptions."
 
Kvittra2006-10-09 15:01
Antal inlägg: 74

Nu när ni kan reglerna för Scrabble, kom och spela på engelska, det är skitkul!
 
jaffa2006-10-09 17:41
Antal inlägg: 14

I den här diskussionstråden kanske det är lägligt att från min sida att än en gång föra fram förslaget om hur trevligt det vore med någon form av anslutande ordboksfunktion till spelfönstrena - så att man när ngn lägger ett nytt ord kan slå upp vad det betyder och lära sig något (och inte bara memorera bokstavskombinationen för att själv använda i senare spel).

Är det här önsketänkande rent tekniskt? Kanske. Jag vet inte. Men rent praktiskt och kunskapsfrämjandemässigt tror jag att det skulle vara kanon.

Vad som också skulle vara kanon vore att få ut "kunskapsfrämjandemässig" i ett spel... Men svårt.
 
odin - Administratör2006-10-09 21:46
Antal inlägg: 7442

Håller med, problemet är att vi inte har någon ordförklaringslista.

 
gubbi2006-10-10 09:07
Antal inlägg: 2638

Jag har listor med ordförklaringar som jag en gång i tiden började sammanställa. Det är möjligt att det på sikt går att konvertera dessa till användbart skick! Det är ju inte alla ord som behöver förklaras, och tycker någon att ett/flera ords förklaringar saknas, så är det ju en ganska smal sak att inhämta förslag på dessa ord och lägga till dem.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?