Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade17
Mobilspel
Pågående21 705

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-09 22:16
Antal inlägg: 423

F1skar
Tja! Jag är då nyinflyttad i stan och vill gärna ha lite djuriskt sällskap men så får jag inte ha pälsdjur här i lyan mitt i stan så jag tänker skaffa mig fiskar! Trots att jag är en inbiten flugfiskare så kan jag noll på husfiskar (guppi-laget) så jag behöver råd och tips av alla slag. Vilka ska jag köpa? Vilka håller bäst? Ja och sånt. Blir tacksam :)
 
joelxy792006-10-09 22:20
Antal inlägg: 277

Silverfisk är ganska lättskötta.

Annars fungerar nog guldfisk.
 
Emmef - Ej medlem längre2006-10-09 22:22
Antal inlägg: 525

Regnbågsfiskar (finns lite olika) men de är rätt lättskötta, o fina, desvärre lite dyrare ligger runt 100lappen styck. Scalarer är oxå hyffsat lätta. Guppi lyckas jag inte med.. de är så sönderavlade nu, känsliga o så.. Ska skrapa bort lite alger så jag kan se vad jag har kvar för firrar :))
Tips, köp hellre ett litet större än ett för litet akvarium, de små gror igen så fort!Mitt är på 222l o nästan i minsta laget..:)
 
IMO 1punkt1 - Ej medlem längre2006-10-09 22:23
Antal inlägg: 258

Snälla Lyckoskatten

Vad du än gör - skaffa inte en Guldfisk!

Har nämligen passat grannarnas guldfisk Hugo ett flertal sportlov och störigare husdjur får man leta efter...

Det gick knappt att se på teve så som han gick an och bökade i stenarna.
 
IMO 1punkt1 - Ej medlem längre2006-10-09 22:25
Antal inlägg: 258

Skulle in ett *bland i det där inlägget också.

Jag hoppas att du noterar att jag ännu inte riktigt hämtat mig.

 
Mercedes2006-10-09 22:49
Antal inlägg: 728

Rosentetra är vackra och tåliga. Men för att komma till sin rätt bör dom vara i stim. Likaså zebrafisken ska vara i stim. Tåliga dom med. En av mina zebrafiskar blev grymt gammal säkert minst 5 år. Tror det är bäst att du frågar i akvarieaffären vad som är lämplig nybörjarfisk. Tänk på att somliga fiskar trivs bäst i 22 grader och andra i 28. Det är ju inte så bra att blanda ihop såna. Du kan ju ha några sorter av fiskar ihop med ett stim tex. Låna böcker om akvariefiskar på biblioteket.
 
oeronbarn - Ej medlem längre2006-10-09 23:06
Antal inlägg: 2288

[music]
STRANGE MAN:
I wonder where that fish has gone.
STRANGE WOMAN:
You did love it so. You looked after it like a son.
STRANGE MAN:
And it went wherever I did go.
STRANGE WOMAN:
Is it in the cupboard?
AUDIENCE:
Yes! Yes! No!...
STRANGE WOMAN:
Wouldn't you like to know? It was a lovely little fish.
STRANGE MAN:
And it went wherever I did go.
MAN IN AUDIENCE:
It's behind the sofa!
STRANGE WOMAN:
Where can that fish be?
MAN IN AUDIENCE:
Have you thought of the drawers in the bureau?!
RANDOM:
Shh!
STRANGE WOMAN:
It is a most elusive fish!
STRANGE MAN:
And it went wherever I did go.
STRANGE WOMAN:
Ooooh, fishy, fishy, fishy fish!
STRANGE MAN:
A-fish, a-fish, a-fish, a-fishy, ooooh.
STRANGE WOMAN:
Ooooh, fishy, fishy, fishy fish!
STRANGE MAN:
That went wherever I did go.
 
cavik - Ej medlem längre2006-10-09 23:15
Antal inlägg: 93

fisk ska man befatta sig med endast stekt i smör liggandes i en god sås nedsköljd med ett gott vin. lite off topic, jag ber om ursäkt, men jag vill tillägga att jag alltid fascinerats av folk som fascinerats av akvariefiskar...
 
Arne Boll2006-10-09 23:25
Antal inlägg: 97

Ett välskött akvarium är otroligt snyggt. Mina egna erfarenheter är dock begränsade till sötvattensakvarium (runt 200-300l) med svensk insjöfiskar. Ruda är en tacksam och lättskött fiskart. Hade en Gärs i flera år också, vilken växte sig stor. Vissa fiskar trivs dock inte i akvarium. Ett saltvattensakvarium kräver mer skötsel.
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-09 23:38
Antal inlägg: 423

Mm, visst ere snyggt, vill ha ett sånt belyst också! Såg det hos en tjejkompis, så mysigt!
 
magnusagell2006-10-10 01:45
Antal inlägg: 975

Jag tycker du ska satsa på malar.de e fräna...
Eller Mollysar, om du gillar fiskfödslar... rätt snygga med rätt ljus... Men akta dig för guldfiskar... de e skittråkiga...
 
nina733 - Ej medlem längre2006-10-10 06:16
Antal inlägg: 4346

Jag tror nog att det bästa är att gå direkt till dom i djuraffären o fråga...
 
Mammarie2006-10-10 07:08
Antal inlägg: 323

Finns att köpa färdiga elektriska "akvarium" på Ullared=))))
 
-Giraffen - Ej medlem längre2006-10-10 07:57
Antal inlägg: 82

Tycker valrossen får duga som blötdjur
 
mamman - Ej medlem längre2006-10-10 10:07
Antal inlägg: 6379

Vi vart med akvarium nu i höst och mitt tips är att fråga i en fiskaffär.
Fråga en seriös fisknisse, som inte ska försöka sälja på dej värstingar utan det du behöver och till rimligt pris.
Vi köpta två orangea och två svarta Molly (snacka om att det blev fint och på nåt sätt lite "färgglatt" med svarta Molly) någon svärdbärare, 10 neontetror (bör inte vara färre än 7-8 stycken), Kuliål, en "städtant".. ja, det var vad jag kom ihåg. Vi fick med på köpet ett par små sniglar.... ;-)
Vi har som ett blått blankt papper till bakgrund och det vart jättesnyggt med svarta fiskar.
Killen i vår fiskaffär sa att Guppy inte är lika bra på att föröka sig nu som för 20 år sedan och att det kan vara svårt att få fiskbäbisar... Vi har fått två Molly-bäbisar vi (lite lagom stolt mormor!)
Det finns jättefina och tuffa fiskar, men man får tänka på att de ska gå ihop med de andra. Vissa äter ju på andra fiskars fenor osv...
Lycka till!!!

Och du! Glöm inte att man måste städa akvariet!!! ;-)
 
Slemet2006-10-10 15:01
Antal inlägg: 938

En varning bara: När jag var liten hade min syster ett akvarium full med små, blå fiskar, vet inte vad de heter men de är vanliga. Jag ville också ha en fisk så jag köpte en sån som ser ut som en trekant, med ränder tror jag nog, och stoppade ner den i hennes akvarium. Dagen efter hade min fisk käkat upp alla hennes fiskar... Hon blev inte så glad! Så se till att köpa fiskar som passar ihop, inga kannibalfiskar, iaf inte beblandade med fiskar som kan ätas upp!
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?