Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade43
Mobilspel
Pågående21 713

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Blasse2014-11-18 13:14
Antal inlägg: 6889

Julstressen
Ja nu är den snart här!
Hur upplever ni det är det en stress inför julen, har ni något bra knep för att lugna ned stressen som ni vill dela med er?
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-11-18 13:18
Antal inlägg: 2728

Jag hoppar över hela grejen ända sedan tonåren. Så här råder ingen stress, inga måsten.
Brukar passa på att jobba.
 
kryjen18912014-11-18 13:43
Antal inlägg: 768

Nä. Brukar aldrig ha det. Tycker hela dec är en trevlig och rolig månad med mycket som händer. Men många runt en ska rikta in sig på själva julafton. Vi har alltid pyntat tidigt och granen kommer in flera veckor innan julafton. Sedan åker den ut 27 dec. Njut av hela dec. Fokusera på saker som händer. Baka gör saker tillsammans. Ok ungar vill ha lite julklappar men vi har medvetet hållit nere det och gjort saker istället vad det nu än må vara.
 
MiaFredrika2014-11-18 13:43
Antal inlägg: 387

I min familj ger vi inte bort några klappar utan julen handlar främst om god mat och trevligt umgänge. Det hjälper väl kanske att vi är en väldigt liten familj också.
 
IShotQ-tile - Ej medlem längre2014-11-18 13:51
Antal inlägg: 518

Ja, det är lättare att ha trevligt tillsammans när man inte är så många i familjen. Det var så du menade, va?
 
kryddeluntan2014-11-18 14:23
Antal inlägg: 12360

Jag stressar inte speciellt. Jag tycker om att laga mat och har skalat av ganska mycket av den varan. Att fira jul med barnbarn är bara trevligt. Vi ska pynta, baka och bara ha det bra.
Julklappar får bara barnbarnen.
Tycker också att december är en trevlig månad, mycket människor i rörelse och trevlig stämning på stan.
 
LeodenAct2014-11-18 14:48
Antal inlägg: 140

"Julstressen" är ingen negativ stress skulle jag säga. Det är roligt. Folk är glada. Det är stämning längs gatorna. Är du icke stresstålig så gå ut redan idag och handla det som behövs till jul å nyår. Då kan du njuta av den härliga stämningen utan pressen att hitta massa saker hit och dit.
 
MiaFredrika2014-11-18 14:51
Antal inlägg: 387

IShotQ

Det var en del av det jag menade, jo. Är ju enklare att inte stressa när det inte är så många som ska äta, ha klappar eller viljor igenom.

Jag har dessutom firat jul helt själv...och överlevt.
 
kattamaran2014-11-18 15:02
Antal inlägg: 189

Nä ingen stress alls. Vi hjälps alla åt.
 
fulsnack2014-11-18 17:21
Antal inlägg: 6639

Vad är ens denna julstress alla talar om?!
 
monketface2014-11-18 17:57
Antal inlägg: 1573

Jag känner mig inte stressad, bara glad och upprymd när jag tänker på julen. Vi är också en lite familj, så inget känns jobbigt eller besvärligt. Vi gör lite olika år från år men vi är ungefär samma gäng.
Ett tips är att inte fastna i rutiner med släkten, tex: "Såhär ska vi göra för det har vi alltid gjort" Då är det lätt att det blir krav istället för att varje år tänka att: Vad/hur känner vi för att göra i år.
 
125478 - Ej medlem längre2014-11-18 18:47
Antal inlägg: 8332

Jag gillar julen. Det som är mest stressigt är när det är tjockt med folk i butikerna. Men man får handla lite klappar då och då.

Vi tar fram julpyntet och vår lilla bordsgran runt den första december.
På det viset får vi ha julmysigt hemma extra länge. :-)

Jag förstår inte vitsen med att klä granen först dan före julafton.
För efter julafton så har granen och pyntet mist lite av sin magiska glans...
 
Bitte - Administratör2014-11-18 18:50
Antal inlägg: 23904

Jag ogillar all stress och hets och även jag inte själv stressar upp mig för julen så kan man ju inte handla 2 liter mjölk på ICA utan att folk är hysteriska .. förra julen var underbar då den firades på med sol och bad


Bitte
 
125478 - Ej medlem längre2014-11-18 18:54
Antal inlägg: 8332

...Och vad gäller knep för att minska stressen, var ute i god tid och handla i omgångar. Handla en del på nätet.
Köp färdigskivad julskinka och köpeköttbullar, ja så mycket färdigt som möjligt är bra.

Fundera över vad som är viktigt för dig och prioritera det.
 
sasjov2014-11-18 19:04
Antal inlägg: 1446

Vi har ingen julstress. Julen kommer även om inte allt är perfekt.
 
en dum en2014-11-18 19:09
Antal inlägg: 12280

Åker utomlands första veckan i december så förhoppningsvis kanske man är lugnare och inte tar allt så allvarligt. Ska ju bli momma igen om några veckor så det får bli som det blir. Huvudsaken är att man får vara tillsammans och vara friska.
 
mollee - Ej medlem längre2014-11-18 19:42
Antal inlägg: 6087

Julen betyder typ inget för mig. Visst kan jag uppskatta julmusten, lussekatterna och att strosa runt på skyltningen och dricka glögg, men annars är det inget speciellt för just mig. Tidigare var julens höjdpunkt julmaten och att få fira jul hos farmor, men farmor är död och jag är numer vegetarian :-D
Det fina är väl att många barn njuter av stämningen. Vissa barn är julen dock ångestladdad för :-(


Jag gör som förra julen och äter min vegetariska linsgryta innan de andra hugger in på julbordet. Julklappar får bara mina yngre bröder, min mor och syrrans framtida son som föds i mars. De andra får nöja sig vid mitt sällskap :-D
 
mollee - Ej medlem längre2014-11-18 19:43
Antal inlägg: 6087

Eh, bortse från den skrattande gubben efter meningen "farmor är död"
 
jellyflower2014-11-18 19:56
Antal inlägg: 1108

Du är väl för gullig, Mollee =)

Jag har inte mycket julstress. Det brukar vara väldigt trevligt på julen. Förra året hade jag brutit foten och hade den i en sån där stor plaststövel som man har ist för gips, fick inte stödja på den o hoppade på kryckor. Vi hade kryckrace genom mammas hus på julafton, alla fick hoppa på tid med kryckorna. Min bror vann. Mamma förlorade stort. Det är ett vackert minne.
 
ttiittii - Ej medlem längre2014-11-19 13:52
Antal inlägg: 37631

Nä,ingen Julstress här.För Jesus kom till världen ändå.Det viktigaste på Julafton är att vi är tillsammans i gemenskap och läser Julevangeliet
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?