Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade38
Mobilspel
Pågående21 511

Forumkategorier

Användare Inlägg  
streength2015-02-27 17:48
Antal inlägg: 27

Hjälp! Handledsproblem
Skulle behöva ha hjälp och kolla om någon av er fått nått liknande i armen/handen och vet vad det är, jag tror att det är en inflammation men vill ändå höra med er.

I torsdags gick jag på träningen; GRIT, allting gick bra fram tills jag fick ont i handleden, men jag körde klart passet. Hade ont hela helgen, så ja det gör ont även när jag inte tränar men gick på ett pass i måndags, provade med handledsskydd för att jag inte ville skada mig mer, men fick avbryta efter 2 och ett halvt varv av fyra för att det gjorde för ont, kände väl i början att det gjorde mer ont på vissa övningar men det var ju bara fyra varv sen var det över och det gjorde ju inte jätteont men sista övningen jag gjorde då brann det till i armen, det kändes som om den var 100 grader. Fick gå ut och spola av den med isvatten, min tränare kom ut och tryckte på armen och kände att det gjorde extra ont på underarmen, undersidan och vänder man den uppåt blir det på vänstra sidan. Kändes ont från handleden till armbågen. Nu har jag stått över all träning som har med vikter att göra men armen kändes jättearm även av ett spinningpass och idag av att dammsuga. Jag kan inte säga ett ställe jag har ont på för det gör ont där på underarmen, men även hela handleden och lite på ovansidan handen. Vad är detta? Kan det vara att det är ett ställe som jag har problem med och att resten av värken bara är strålande värk från detta område?

 
_crossfiter_ - Ej medlem längre2015-02-27 18:09
Antal inlägg: 384

Musklerna i underarmarna böjer handleder och fingrar så du får nog ont bara av att försöka greppa något. Jag tror på el överbelastning. Testat antiinflammatoriskt, typ Voltaren?
 
Bitte - Administratör2015-02-27 18:10
Antal inlägg: 23907

Ett tips sök sjukvård så får du bästa rådet



Bitte
 
mrperfect2015-02-27 18:13
Antal inlägg: 11437

Gå till en idrottsläkare. Förmodligen inflammation , överansträngning. 6 månaders
vila.
 
streength2015-02-27 18:17
Antal inlägg: 27

Voltaren i både salvform och tabletter sen helgen.. :/ Hoppas på att det blir bättre snart..

Mrperfect: du måste skämta?.... 6 månader? du menar max 6 veckor hoppas jag....
 
_crossfiter_ - Ej medlem längre2015-02-27 18:20
Antal inlägg: 384

Läkare tycker jag sällan är någon poäng för denna typ av åkomma. I så fall sjukgymnast. Tror inte alls på 6 månaders vila. Då ska det vara något riktigt allvarligt!
 
mrperfect2015-02-27 18:21
Antal inlägg: 11437

Det kan ta väldigt lång tid, om du har tur går det fortare, själv har jag varit för dum för att vila så jag känner av det ofta...
 
streength2015-02-27 18:23
Antal inlägg: 27

6 månader behöver man väl knappt vila för bruten arm så låter konstigt om man ska behöva vila så pass länge nu?

Men då är frågan vad en sjukgymnast skulle kunna göra egentligen. Säga till mig att vila typ men går ju inte att göra annat så. Men hur länge skulle du säga att du tror att man behöver vila? Svårt att säga förstår jag men typ?
 
_crossfiter_ - Ej medlem längre2015-02-27 18:25
Antal inlägg: 384

En sjukgymnast kan nog hjälpa dig med rehabövningar som gör att processen går snabbare. De flesta lättare överansträngningar brukar gå över på några veckor, sen får man börja att belasta gradvis. Men det är klart att det är väldigt olika
 
mz_lzrd2015-02-27 18:38
Antal inlägg: 2498

streenght, varken mrPerfect eller någon annan här kan säga hur länge du behöver vila utifrån det du har berättat om din skada.

Hur länfge man behöver vila är avhängigt av annat än bara skadans art, t ex spelar ålder och allmän fysisk hälsa stor roll. Om mrPerfect är lik sin bild så är han avsevärt äldre än du och äldre personer har svårare att läka än yngre.

En sjukgymnast kan hjälpa dig med olika övningar för hand/handled/underarm, många av dem kan ge passiv behandling t ex akupunktur eller laserbehandling.

Gå till en sjukgymnast eller läkare (en läkare ger dig antagligen remiss till en sjukgymnast), så slipper du fundera så mycket på vad det kan vara och hur du ska göra.
 
_crossfiter_ - Ej medlem längre2015-02-27 19:07
Antal inlägg: 384

Du behöver sällan remiss till sjukgymnast, är de landstingsanslutna är det dessutom riktigt billigt!
 
kryddeluntan2015-02-27 19:16
Antal inlägg: 12360

Jag rekommenderar en sjukgymnast, har själv blivit remitterad av läkare som inte blev kloka på mina knäbesvär, idrottskada från skidåkning i ungdomen.
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-02-27 20:18
Antal inlägg: 37631

Sjukgymnast och akupunktur
 
Sote2015-02-27 21:06
Antal inlägg: 3557

Har haft en inflammation i knölen på handledens utsida sedan i september, oktober och det blir inte bättre , tvärtom. Jag jobbar ju med händerna hela tiden så någon vila är det inte tal om. Det känns både inifrån och på utsidan ungefär som om jag bränt mig i solen om jag rör vid det området. Hade liknande för tjugo år sedan men på vänster och då fick jag en kortisonspruta och blev bra direkt. Fick även en spruta i armbågen för två år sedan då jag hade tennisarmbåge och även den har varit bra sedan dess. Jag misstänker att jagmåste pallra mig iväg snart och få en spruta igen men jag vill inte egentligen för det gör så sjukt jävla ont. Dom sticker rätt in där det är som värst och sprutar in kortison, sedan ska det masseras en stund, rätt hårdhänt, precis där det gör värst ont, för att kortisonet ska spridas ut jämt. Jag har väldigt hög smärttröskel, födde två barn helt utansmärtlindring bla, men det här ger tom mig tårar i ögonen. Men jag vet att det är värt det för det tar bara nån timme och sen är det helt bra igen......får väl se hur länge jag står ut innan jag måste gå iväg.....
 
mrperfect2015-02-27 23:40
Antal inlägg: 11437

nej , jag vet att man inte kan säga något generellt men inflammationer brukar ta lång tid
 
streength2015-04-15 08:39
Antal inlägg: 27

Tog vila från överkroppen i en månad och fokuserade bara på ben. Efter ca två veckor gick det över men hade ju bestämt mig för vila i en månad så vilade för säkerhetsskull. Sedan körde jag på lugnt. Men det kom tillbaka nästan direkt. Nu har jag dragits med problemet i två månader och det som stör mig är att det börjar komma små svullningar, och jag kan ta att det gör ont när jag lyfter saker för då blir den ju ändå belastad men det gör j*vligt ont när jag är ute och går också och hur belastar man handleden som då? Jag tycker det är konstigt att det gör ont när man är ute och går och att smärtan kom tillbaka. Jag kan inte beskriva värken, ibland är det som att den brinner, kan även känna som en kittlande känsla i den (lätt domning?) och ibland bara hugger det tag och gör ont men smärtan kan kännas på så många olika ställen, ibland ute på handflatan och ibland handleden och ibland underarmen. Kan säga att jag bara testat köra armhävningar och chins med snöre men fick avbryta direkt då jag kände att det inte var så smart så har ju låtit bli alla såna övningar. Jag vet inte om jag ska tro att det är en inflammation, skulle den isåfall ha kommit tillbaka efter dessa två veckor?

Tror jag är rädd att om jag söker hjälp att de inte ska hitta något fel och att det är lättare att försöka acceptera att leva med värken istället för att få det tillsagt till en att det inte är nåt fel eller att det är ett fel som man inte kan göra något åt. Samtidigt känns det som om jag borde söka hjälp för att kolla upp det. :/
 
mz_lzrd2015-04-15 09:02
Antal inlägg: 2498

En inflammation kan mycket väl (t o m troligen) "komma tillbaka" sådär. Den har sannolikt inte hunnit läka ut på 2 veckor.

Men du bör söka sjukgymnast. De är ofta duktiga och erfarna. Om de inte kan hitta nåt fel, då kan du börja lära dig leva med värken. Men innan du har försökt med sjukgymnast, så är det ärligt talat väldigt onödigt att leva med värk. Du är ung och stark, du bör ha väldigt goda förutsättningar för att tillfriskna.

Det du beskriver är nervsmärta. Du kan ha klämt in en nerv i handleden. Det är mycket vanligt och ngt som sjukvården hanterar hela tiden.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-04-15 11:11
Antal inlägg: 2728

Jag har just nu en liknande skada i foten. Sjukskriven sedan fyra veckor tillbaka. Läkaren sa att att man räknar runt sex veckor för det att läka. Därmed inte sagt att det är exakt samma med din skada.
Men att börja belasta för tidigt är nog inte så lyckat.
Sjukgymnaast eller idrottsläkare är nog det bästa alternativet.
 
tanja772015-04-15 22:01
Antal inlägg: 465

Var till läkare idag för liknande besvär/symptom.. Handled/underarm.
Diagnos:ledinflammation samt muskelblödning .. Ani inflammatoriska preparat och vila..
Så nu blir det att köra ben och cardio en bra tid framöver..
 
überzitron - Ej medlem längre2015-05-13 23:05
Antal inlägg: 40

När ska folk lära sig att träning är skadligt?
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?