Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade13
Mobilspel
Pågående21 384

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lennartspex - Ej medlem längre2015-03-26 19:31
Antal inlägg: 313

Dra av skatt för resor
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att göra skatteavdrag för resor? Det står "billigaste färdsätt" men detta är ju extremt luddigt uttryckt (billigaste är väl mulåsna, eller om vi ska vara seriösa bilpoola eller ta de snålaste bussarna med fem-sex byten, vilket är orimligt). Det måste ju vara billigast inom någon slags gräns.

Hörde mig för och folk på jobbet har dragit av för förstaklassresor, eftersom sådana tåg erbjuder internet och eluttag vilket är väsentligt för att kunna jobba på tåget (vilket arbetsgivaren förväntar sig).

Någon som gjort reseavdrag eller tänkt på detta?
 
lennartspex - Ej medlem längre2015-03-26 19:32
Antal inlägg: 313

Resor till och från jobbet alltså.
 
Nora1 - Ej medlem längre2015-03-26 20:54
Antal inlägg: 2885

Jobbar du på tåget så är det ju inte en resa till och från arbete. Då jobbar du ju och borde diskutera den kostnaden med din arbetsgivare.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-03-26 21:11
Antal inlägg: 2728

Internet o eluttag finns även i andra klass.
 
lennartspex - Ej medlem längre2015-03-26 21:41
Antal inlägg: 313

ramble och nora, tack.

Någon som kan något?
 
Nora1 - Ej medlem längre2015-03-26 22:16
Antal inlägg: 2885

www.skatteverket.se/...ra narbetet
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-03-26 22:36
Antal inlägg: 2728

Jag drog av för rätt mycket taxiresor då jag bodde så att sista delsträckan inte täcktes av någon annan möjlighet att resa.
Sparade alla kvitton.
Fick ersättning utan problem.

Tack för spydigheten. Lycka till med avdragen.
 
catta652015-03-27 12:59
Antal inlägg: 143

Skatteverket kollar ofta avdrag för resor, eftersom de vet att det är något folk ofta "fuskar" med så kolla regelverket noga!
 
dinodog2015-03-27 23:13
Antal inlägg: 4973

Nja att dom skulle kolla ofta med dom som gör avdrag för resor tar jag med en nypa salt.
Har en bekant som gör avdrag för resor till/från arbetet. Hon tar bilen men tjänar ingenting på att ta bilen tidsmässigt.
Ändå gör hon avdrag och det går igenom.

 
catta652015-03-28 18:39
Antal inlägg: 143

Jo då de kollar, har inblick i det där. Men det är klart, de kan ju inte kontrollera alla utan det är ju stickprov.
 
dinodog2015-03-28 22:57
Antal inlägg: 4973

Jo det begriper jag att det är stickprov :)
Men har god lust att anmäla personen i fråga. Det är ju bedrägeri på sätt och vis.
 
88tinste2015-03-28 23:14
Antal inlägg: 636

När det gäller resor till och från jobbet så är det billigaste sättet under rimliga krav.
Klart att du inte måste välja resan med 5-6 byten bara för att den är billigast.
Jag har alltid pendlat till jobbet.
Spara alltid kvitto, vid redovisning och kontroll förklara varför du tog resan med färre byten, dom förstår att man inte kan lägga ner flera timmar på resa till och från, bara för att det är lite billigare.
Det handlar om att om det är billigare med kommunalt så ska man välja det.
Men det med internet osv får du nog dubbelkolla, den är riktigt luddig :)
 
Mormodern492015-03-30 16:09
Antal inlägg: 8333

Har för mej att resebidrag för bil, har att göra med hur många mil det är Jobbet. Ock hur mycket tid man sparar , för resandet
 
Mormodern492015-03-30 16:10
Antal inlägg: 8333

Till jobbet
 
Malva012015-03-30 18:02
Antal inlägg: 107

Nora1, bara för att man jobbar medan man sitter på tåget betyder det väl inte att arbetsgivaren ska betala. Det är ju ändå en resa mellan hemmet och arbetsplatsen?
 
Nora1 - Ej medlem längre2015-03-30 23:27
Antal inlägg: 2885

Malja01. Ska skattebetalarna betala en dyrare resa för att han ska jobba på tåget?

Billigaste färdsättet är det som gäller för resa mellan hemmet och arbetsplatsen.
 
-isabelle-2015-04-01 03:26
Antal inlägg: 51

Om man kan åka kollektivt anser Skatteverket att du ska göra det. Du kan få avdrag om avståndet till arbetsplatsen är minst 2km. Men kan du visa att du sparar två timmar per dag på att ta bilen så får du göra det om avståndet är mer än 5km. Du får 18:50 per mil om du reser med privat bil, 9:50 om du åker med förmånsbil och betalar drivmedlet själv. Är förmånsbilen dieseldriven får du 6:50 per mil.

Tänk på att det bara är summa över 10000 som du får avdrag för, men att du ska fylla i hela summan. Du måste kunna visa att du haft dessa kostnader under året samt att bilen verkligen gått så många mil. Det ska också finnas utrymme för privata resor. Vid kontroll godkänns besiktningsprotokoll med mätarställning angiven för beskattningsrätt samt det föregående, kontantkvitton för drivmedel eller årsbesked/fakturor från tankkortet.

Skatteverket sparar uppgifter i fem år från din deklaration. Kvitton bleknar betydligt fortare. Scanna eller kopiera därför dina kvitton. Är du bokföringsskyldig via ensk fa, AB osv är det sju års arkiveringsskyldighetbsom gäller.

Har du nu inte så långt till jobbet så kan du få avdrag för cykel. Det är 250.- ;)

Hoppas det klarnade. :)
 
-isabelle-2015-04-01 03:57
Antal inlägg: 51

Jag glömde skriva att du givetvis måste föra anteckningar om dina resor också. Det gör man enklast i en kalender eller i ett excelark som visar vilka dagar man arbetat under året. Dessa kan sedan stämmas av mot lönespecifikationer, där tex sjukfrånvaro, vab, föräldrapenning och tjänstledighet finns registrerade med datumangivelse.

För oss stackare som inte har en buss inom två km får vi avdrag för bilresa även om avståndet till arbetet är under fem km. ;) jag har en mil till närmsta buss... :P

Om din arbetsgivare har betalat dig för resor mellan bostad och arbetsplats ska du ta upp ersättningen som lön. Du har sedan rätt till avdrag på samma sätt som om du själv har haft kostnaden för resorna. Undantaget om du blivit förmånsbeskattas för detta, vilket framgår av dina lönespecifikationer samt även av din kontrolluppgift.

Vad gäller tågresorna får man faktiskt avdrag för första klass. Men då gäller det mig veterligen hemresor, vilket är när man arbetar på annan ort mer än 50km från bostaden. Det medges avdrag med en resa per vecka. I Skatteverkets författning står då:

"Du får normalt avdrag för det billigaste färdsättet. Du får dock göra avdrag för skälig utgift för flygresa och utgift för tågresa (även första klass och s.k. snabbtåg), även om detta färdsätt inte är billigast."

Jag skulle maila Skatteverket och fråga då bedömning sker i varje enskilt fall. Spara sedan svaret och bifoga din deklarationskopia. Anteckningar från samtal med skatteupplysningen är rätt förkastliga har jag erfarit, medan mailkonversationer håller som bevis.

Ett tips är att man kan få avdrag för parkeringsavgifter de dagar som du använt bilen i tjänsten. Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten.
Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för parkeringsavgifter alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.

Samma kriterier som ovan gäller för MC, för vilken du får avdrag med 9.- per mil.

Är du väldigt osäker kan du göra ett öppet yrkande genom att fylla i din framräknade summa i rutan, sedan förklara hur du räknat i rutan för övriga upplysningar, alternativt ange att du lämnar dessa i bilaga.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?