Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade65
Mobilspel
Pågående21 720

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kiwiskal2015-06-27 19:42
Antal inlägg: 2684

Det här med blommor...
Hejsan svejsan! Med tanke på att jag utbildar mig till florist så har jag några funderingar ni gärna får svara på då jag är intresserad av hur icke-florister tänker :)

Är blommor/växter viktigt för dig? Vad är det du gillar/inte gillar?

Var köper du helst blommor/växter och varför?

En när eller kär fyller år etc, Köper du helst en bukett på ICA eller dyl. eller hos en florist? Varför?

Om du har något annat på hjärtat angående grönt eller florister osv, skriv gärna det också :)
 
kiwiskal2015-06-27 19:45
Antal inlägg: 2684

Glömde en fråga:
Om du nu går till en renodlad blomsteraffär, bryr du dig om personalen är utbildade florister?
 
throwback - Ej medlem längre2015-06-27 19:49
Antal inlägg: 642

Hej Kiwi :)
Jag har förmåga att ta död på det mesta inom växtvärlden, men ändå vill jag ha blommor/växter omkring mig. På sommaren är det ett måste att odla egna kryddväxter såsom basilika, koriander, persilja mm. Av nån anledning brukar det funka utan att dom dör direkt.

Jag går alltid till min lokala blomsterhandel för att köpa blommor, det känns bäst så helt enkelt. På ICA köper jag mat :)
 
kryddeluntan2015-06-27 19:50
Antal inlägg: 12360

Själv tycker jag om liljekonvalj och blåklint och plockar gärna från naturen.

Köper jag till någon annan så går jag till en riktig blomsteraffär för att få en vacker bukett.

Jag rådfrågar floristen, talar om syftet och vem som ska få blommorna. Det blir helt klart en mycket vackrare bukett än om jag själv hade pillat ihop den. Om det kostar mer, struntar jag i det, det är värt varenda krona.
 
I love Jesus2015-06-27 20:09
Antal inlägg: 160

Har gett bort många blommor..tycker det är kul att ge blommor till folk. Det man uppskattar mycket är när floristen/försäljaren är trevliga tillmötesgående och har fin servicekänsla. Allt gott.
 
FärdigIs - Ej medlem längre2015-06-27 20:09
Antal inlägg: 70

Blommor ska vara vackra, lukta gott men inte för mkt och i förekommande fall stå sig länge för ett pucko som jag som har den gröna tummen mitt i handen. Säger som kryddan: priset är sekundärt.
 
I love Jesus2015-06-27 20:09
Antal inlägg: 160

En blomma till dig.
 
tanja772015-06-27 21:24
Antal inlägg: 465

Blommor är otroligt viktiga, jag gjorde en deal med mig sj för 1 1/2 år sedan (slutade röka) att jag varje vecka köper snittblommor som en morot :-)
Än idag har jag snittblommor hemma mao rökfri ! :-)
Brukar skifta mellan rosor, nejlikor el liljor . Då hos florist( han har lika orkideetokig som jag :-D)
Annars har jag enbart orkideer hemma, lättskötta då jag brukar glömmer bort att vattna :-D
Pelargoner kan jag inte alls med, och de luktar illa.
 
Sote2015-06-27 22:30
Antal inlägg: 3557

Tyvärr kan kag inte ha blommor hemma då sambon är allergisk mot tamigfan allt som ens är i närheten av att blomma även de som inte ens ser ut som blommor. Men jag ger gärna bort buketter och arrangemang och planteringar till andra. Jag köper då snittblommor på tex plantagen eller vanliga mataffären då dom är betydligt billigare än hos en blomsteraffär men ofta håller bra kvalitet ändå. Jag har trädgårdsutvildning i botten för hundra år sedan och jobbade ett tag i blomsteraffär så jag kan avgöra vad som är bra kvalitet på det jag köper. Sedan gör jag mina egna arrangemang eller buketter. Jag köper ibland enstaka kvistar hos blomsteraffären om jag vill ha nåt speciellt.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-28 00:25
Antal inlägg: 2728

Jag är fullständigt ointresserad av blommor och växter.
En schysst kaktus är ok.
Blommor är inget jag köper, utom till morsan när hon fyller år, hon är snart nittio och gillar det.
 
annakarineli2015-06-28 02:12
Antal inlägg: 2516

Jag gillar växter och har ganska många hemma. De flesta lättskötta som Hoya eller Elefantöra. Och alltid ett par ganska så stora murgröna på båge. Emellanåt har utmanar jg mig själv med att köpa ett Myrten-, Oliv- eller citrusträd. :) Sommartid brukar det leta sig in någon Mårbacka. Försöker även med Hortensia inne ibland - men de blir inte långlivade direkt!! Snittblommor unnar jag mig sällan, men gör jag det blir det helst liljor. Från december till påsk blir det lökväxter av alla dess slag. Och den här årstiden lupiner!
Hm... Ja, växter är rätt viktigt för mig. Växter i ganska så klassisk tappning med fin grön färg. Blommande krukväxter har jag generellt lite svårt för -tycker många av dem är lite "tantiga", men antar att det är lite mode i det med och vem vet -kanske även jag får in någon begonia någon gång! ;)
 
sus502015-06-28 06:18
Antal inlägg: 1471

Dom få gånger jag köper en blomma, går jag till en blomsteraffär. Jag ber gärna om råd men frågar aldrig efter utbildning. Själv älskar jag liljekonvaljer. Liljor och pelargoner tycker jag inte om.
 
Bitte - Administratör2015-06-28 08:14
Antal inlägg: 23892

Har orkidéer för att de är lättskött och katterna inte tuggar på dom , vad det gäller snittblommor så älskar jag tiden då det finns tulpaner har alltid stora buketter i många färger då , när det gäller hjälp på butiken så vill jag helst plocka själv och se hur det blir , ogillar stereotypa buketter


Bitte
 
markoolio5 - Ej medlem längre2015-06-28 08:37
Antal inlägg: 1825

Har mestadels konstgjorda blommor med undantag från en sk garderobsblomma och en kaktus, förmodar att detta säger hur bra jag är på att sköta blommor ...

Varje gång jag är på besök i min hemstad (ca 3 ggr/år) köper jag snittblommor och sätter på min farmors grav. Det tenderar att bli på någon stormarknad, mest på grund av närheten dit.
 
Malva012015-06-28 09:39
Antal inlägg: 107

Jag tror inte jag varit inne i nån rneodlad blomsteraffär på evigheter, däremot går jag ärna i de som är lite presentaaffärsbetonade, speciellt runt jul. Köper aldrig snittblommor, däremot massor av uteblommor. Dessa köps dock mest på de stora opersonliga ställena... Hornbach, plantagen, granngården.. Det är ett beteende jag inte själv gillar, men det blir så åndä.

Jag har aldrig frågat om råd om någon växt någonsin när jag köpt den, dessvärre. Nu googlar jag.
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-06-28 11:55
Antal inlägg: 37631

Blommor är underbart.Jag tänker inte tala om hur mycket jag köper blommor för om jag räknar ut det får jag ångest,älskar lövkoja,reseda,och trädgårdsnattviol rosor ja alla blommor,Pioner lite manisk på blommor är jag Allt .köper fina buketter till kyrkan.
Det som är av vikt är att lyssna in kundens önskemål
 
AnnaHanna12015-06-28 13:04
Antal inlägg: 96

När det ska vara riktigt fint går jag alltid till samma blomsterbutik och ber en av floristerna om hjälp. Älskar vackra snittblommor knutna till vackra buketter!
 
Zaskia - Ej medlem längre2015-06-28 13:09
Antal inlägg: 576

Jag köper helst blommor i en blomsteraffär. Där får man råd angående skötsel av växterna. Köper blommor till andra, men också till mig själv.
 
gittan592015-06-28 13:14
Antal inlägg: 88

jag är blomnörd och krukväxtdito. plockar i naturen ,köper på ica eller handelsträdgården. ser jag nåt lockande som växer så köper jag det handlöst . men till uppvaktningar så blir det nog floristfixad bukett.
 
kiwiskal2015-06-28 14:23
Antal inlägg: 2684

Tack för alla svar :) kul att läsa!
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?