Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade79
Mobilspel
Pågående22 493

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Displeased2006-10-29 00:20
Antal inlägg: 100

Äpple vs. Äppel
Efter ett antal pilsner och minttu har vi fastnat i en lång och segdragen debatt hurvida det heter äpple eller äppel -paj, -kaka, -sylt osv. Min flickvän påstår att det heter äppel ifall man lägger till något efter tex paj eller juice men annars heter det äpple. Jag själv säger alltid äpple oavsett om det är äpplepaj, äpplekaka eller va fan som helst. Av vilken idiotisk anledning skulle man byta plats på L och E bara för att det är en paj???? Har aldrig hört talas om att det skulle heta äppelXXXX innan fast hon är ju från norrland det kanske har med saken att göra å jag är från Småland. Någon som har koll på saken? Nån som har etymologin på detta fenomen och kan stödja mig?
 
lelou - Ej medlem längre2006-10-29 00:21
Antal inlägg: 2025

Äppel paj. men jag tycker inte detta passa i seriösa ämnen, flyttar tråden till Snack :)
 
LadyZara2006-10-29 00:27
Antal inlägg: 1057

läs på en burk ÄPPELMOS i affären så inser du att din flickvän har rätt.
 
blue_moon2006-10-29 00:36
Antal inlägg: 9712

I SAOL står äppelkaka, -träd, -mos, -paj osv med fetstil. Äppelknyckarbyxor likaså. Så du får nog ge dig, Displeased...
 
Legobiten2006-10-29 00:43
Antal inlägg: 617

Båda är rätt
 
LasseBjörn2006-10-29 00:46
Antal inlägg: 2611

Jag är tämligen säker på att jag har sett båda varianterna på äppelprodukter av olika märken, men vilken jag själv föredrar framgår av detta inlägg.
 
Displeased2006-10-29 00:48
Antal inlägg: 100

LadyZara: Ja det har jag definitivt gjort och det står ÄPPLEMOS!

lelou: Detta är ett ytterst seriöst ämne. Flytta tillbaka så den är du snäll.
 
vulcan2006-10-29 00:51
Antal inlägg: 7666

Jupps, Lego har rätt. I SAOL13 står båda formerna. Ur ett inlägg på en E-postlista från Per Starbäck, lingvist och en av pionjärerna för svenskt tävlingsscrabble:

"Ett intressant fall är äpple.

ÄPPEL- se under äpple
ÄPPEL|BIT s.
...
ÄPPEL|CIDER el. ÄPPLE|CIDER s.
ÄPPLE s. -t -n - Sms-fog: äppel- äv. äpple.

Här står uttryckligen i fetstil den alternativa formen med ÄPPLE- på
vissa av sammansättningarna, men bara vissa."
 
vulcan2006-10-29 00:58
Antal inlägg: 7666

Själv säger jag också bara äppel-

Anledningen till att vokal och konsonant byter plats här måste rimligen vara den allmänna tendensen i svenskan att substantiv som slutar på vokal tappar denna när de står som förled i en sammansättning; tex MAGE - MAGSÅR, HAGE - HAGMARK. Att E:et inte bara försvinner är också naturligt - "PL-" kan inte följas av ännu ett konsonantljud i svenska, och så skulle ju bli följden vid tex *ÄPPLBIT. Säg ordet och du märker dessutom att det naturliga för den som så att säga har vårt ljudsystem i ryggmärgen är att ett kort E-ljud skjuts in mellan P och L
 
Displeased2006-10-29 01:00
Antal inlägg: 100

Det logiska är ju att det är ÄPPLEJUICE. Inte fan säger man apelsni juice eller tropiks juice... Jag blir inte klok på detta.
 
vulcan2006-10-29 01:06
Antal inlägg: 7666

Nej - parallellen om vi ska snacka mat är tex GURKA - GURKSALLAD. Se vidare förra inlägget.
 
vulcan2006-10-29 01:17
Antal inlägg: 7666

Den här regeln tillämpar vi oftast helt automatiskt, om 10 personer oberoende av varann får för sig att göra en paj med gurka som främsta ingrediens så tror jag att 9 av dem skulle presentera den som GURKPAJ för matgästerna - ett bra exempel på att Noam Chomskys teorier om en inbyggd grammatik är korrekta. Vi "vet" denna regel i svenskan även om vi aldrig artikulerat den för oss själva eller nån annan. Men det finns intressanta undantag där det mest välkända nog är *SVENSKALÄRARE som framkallar rysningar längs ryggraden på många språkkonservativa. :-)
 
lelou - Ej medlem längre2006-10-29 02:38
Antal inlägg: 2025

Displeased - icke.
 
jssfrk2006-10-29 02:56
Antal inlägg: 771

Go vulcan!

Grünbaumskan skrev dock en bra krönika om svenskalärarna härom månaden:
www.dn.se/DNet/jsp/p...nd erType=2

Jag är benägen att hålla med om att skolämnet svenska och språket svenska nästan är att betrakta som två olika ord, och därmed beter sig något olika.

Och en annan tanke: det heter ju PUMPAPAJ!! Där är det nog iofs krocken mellan P:na som man vill undvika. Pumppaj duger ju inte, det går ju knappt att uttala.
 
Miss_jk2006-10-29 05:37
Antal inlägg: 8941

Pojkvännen min säger äpplemos. Han e från skara. Jag säger äppelmos å är ifrån sthlm. Lakrits eller lackrits? Kex eller kex (ni vet va jag menar...)? Jordkocka eller jordkockla?
 
illiterate - Ej medlem längre2006-10-29 06:06
Antal inlägg: 6521

Det är nog en dialektfråga. I Norge säger man äpple-x, och vissa av svenskans dialekter påminner om norska, av naturliga skäl.
 
vulcan2006-10-29 11:07
Antal inlägg: 7666

Jag visste väl att Grünbaum skrivit nåt om det här! DN har en ny söktjänst som inte alls ville fungera i natt när jag angrep den.

Att *PUMPPAJ knappt går att uttala håller jag med om. Samtidigt kan man ju tänka sig andra språk där ett POOM-PAY skulle ligga fullständigt naturligt i munnen på dess talare. Återigen ser man - tror jag - hur ljudsystemet i ett språk styr behandlingen av nya ord. Utlänningar brukar ju ofta uppleva nordiska språk som väldigt "sjungande" - det finns en stark tendens i dem att vilja låta talet flyta på i en jämn ström med visserligen ändringar upp och ner i tonläge men med få tydliga pauser. PUM-PA-PAJ åstadkommer detta önskade flyt medan PUMP-PAJ genererar ett litet "onödigt" avbrott.

Har ni tänkt på hur vi med svenska som modersmål medvetet använder den här egenskapen i vårt eget språk till att uttrycka negativa känslor genom att bryta mot den? NU ÄR DU SÅ GOD OCH LYSSNAR! gör fullt klart för den som blir tilltalad (förmodligen oftast ett barn eller en tonåring) att nu är mamma/fröken/tränaren irriterad eller rentav arg genom de medvetna korta men distinkta pauserna i ordflödet. Det här gör - tror jag - att vi lätt kan uppleva språk som har den här egenskapen mer naturligt inbyggd som lite "aggressiva". Jag tror att jag själv t ex lätt får för mig att ett par personer som sitter och språkar på t ex persiska med varann är inbegripna i ett gräl - de talar ofta högre och språket är betydligt mer staccatoartat, mindre melodiskt än svenska.
 
vulcan2006-10-29 11:09
Antal inlägg: 7666

... jag försökte lägga in flera mellanslag mellan orden i "NU ÄR DU SÅ GOD..." men de ignorerades. Den effekt jag ville ha var alltså:

"NU....ÄR.....DU....SÅ... .GOD....OCH....LYSSNAR!"
 
Mercedes2006-10-29 11:58
Antal inlägg: 728

Det heter äpple. I sammanbindningar blir det äppel (-paj osv.)
 
Legobiten2006-10-29 12:05
Antal inlägg: 617

Eh? Har du läst tråden?
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?