Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade39
Mobilspel
Pågående22 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-10-30 12:28
Antal inlägg: 423

Lär känna din psykopat!
(Lär känna mig)

Nej, skämt åsido, har ni också upplevt att ju fler böcker om sjukdomar/psykologisk ordbajs man läser desto fler sjukdomar/psykologiska störningar man tror att man själv har? Jag funtar på att sluta läsa populärpsykologiska böcker av typen Freud/Nilsonne överhuvudtaget.
 
Nemi2006-10-30 13:09
Antal inlägg: 5952

Hehe.
Jag märker istället nya "intressanta" drag hos vänner och bekanta.
Sen kan man ju undra om det är bra att göra det efter att t ex ha läst www.randomhouse.com/...03 45472007
;)
Närå. Men den mänskilga hjärnan är mkt fascinerande...och skrämmande.
 
tuta2006-10-30 15:07
Antal inlägg: 770

Hahaa,, instämmer!!
Läser just psykiatri å psykologi, å visst sätter man diagnos på "alla" ;P

Själv har man minst schizofreni bara för att man nynnar samtidigt som man diskar :P Å stackars dom som man umgås med.. Har upptäckt att ja har några vänner som e maniska (bara för att dom e piggare än jag).
Har även dom som lider av social fobi (bara för dom inte ville till ikea en lördag efter löning) hahaa ;P

Nä, men visst blir man påverkad.. Man får helt enkelt skärpa sej o ta livet med en nypa salt så man slipper ringa psykakuten bara för att man känner sej lite... "kocko" ;)

Sen vad som gäller Freud.. Han har ju en del bra teorier, men man får ta dom åxå med lite salt tycker jag.. Han har ju startat en del bra ider, men sen har många mer morderna psykologer/psykiatriker utvecklat hans teorier till men stämmande.. Freuds syn kan vara lite trångsynt ibland..
 
Busmika2006-10-30 15:13
Antal inlägg: 222

låter farligt det där...men ändå väldigt intressant! Man kanske ska läsa lite psykologi igen =0)
 
vulcan2006-10-30 16:36
Antal inlägg: 7666

Freud var en lysande, intelligent och kreativ begåvning som tyvärr i stor utsträckning valde att bygga sitt teorisystem på sina egna fantasifulla spekulationer, snarare än på konkreta vetenskapliga bevis. En del enskilda bitar är fortfarande intressanta som tuta säger, men som en helhet betraktad bör man förhålla sig mycket skeptisk till psykoanalysen och vara medveten om att många av dess grundantaganden aldrig kunnat bevisas det minsta lilla, utan snarare motbevisats med eftertryck när man testat dem med vetenskaplig hypotesprövning.
 
lelou - Ej medlem längre2006-10-30 18:26
Antal inlägg: 2025

ja!

man ska inte läsa för mlkt om sånt. Samma med läkarböcker, till slut har man alla symptom på precis allt.
 
sirspellalot - Ej medlem längre2006-10-30 18:30
Antal inlägg: 320

Har ett stort intresse för psykologi och visst Freud överdrev sexualitetens roll i skapandet av psykiska störningar (håller för övrigt på att läsa hans och Breuers "Studier i hysteri" just nu - fascinerande läsning).

Grunden i psykoanalysen är egentligen två saker: 1) Freuds topografiska och strukturella modell över psyket samt 2) den infantila sexualiteten (oidipus- och elektrakomplexet är egentligen bara samhällsprodukter som uppstår i en kärnfamilj). Dessa två punkter håller än idag. Folk som ifrågasätter punkt två måste t.ex. förklara hur det kommer sig att grunden till t.ex. masochism och olika sexuella fetischer uppkommer så tidigt i en människas liv. Har en tjejkompis med BDSM-intressen som berättade att hon i femårsåldern brukade fantisera om att Shredder i Turtles band fast henne etc.

Även kritiker som Eynsenck har fått erkänna försvarsmekanismernas verklighet och sedan sjuttiotalet så är det få som bestrider att det finns en omedveten dimension hos människan - bla så har neurologisk forskning visat att det verkligen tycks som en omedveten del av människans psyke aktiveras då hon drömmer (därmed inte sagt att Freud hade rätt i allt han skrev om i "Drömtydning").

Lyckokatten: du är inte den enda som behöver en psykolog - skulle själv behöva lite KBT så att jag fick mer struktur på mitt liv ... =)
 
Pluttisen2006-10-30 19:23
Antal inlägg: 591

DEt är likadant med olika funktionshinder... Har läst allt om alla i princip. Jag har nog satt nån sorts diagnos på alla jag känner....
 
Nemi2006-10-30 22:44
Antal inlägg: 5952

Jag har läst en hel del om grupper/massor och hur vi påverkar varandra.
Otroligt intressant. Roligt att t ex sitta på stockholms central och spana på folk, de är sååå roliga att lista ut.
Vi påverkas så oerhört mkt av alla andra omkring, ta tex exemplet att du går på en trottoar och möter någon. Hur reagerar du om denne inte tittar up och ser på dig snabbt? Man blir helt ställd. För det brukar man oftast göra. (om man inte går i trängsel dvs)
 
sirspellalot - Ej medlem längre2006-10-30 23:01
Antal inlägg: 320

Nemi: Jag brukar också sitta och titta på hur folk reagerar på dylika saker. Ibland kommer jag på mig själv med att tycka att jag liksom tjyvtittar på folk. =)

Annars så tycker jag det är kul att se när folk raggar - all denna krystade parningsdans, börjar ofta garva när jag ser hur folk beter sig i dylika sammanhang. En annan kul sak är på sportevenemang - all kulturell förfining försvinner.
 
Pastor Green - Ej medlem längre2006-10-31 11:18
Antal inlägg: 192

Allt profant rotande i psyket är utav ondo. Hur kan en människa, med sina begränsade intellektuella och själsliga förmögenheter, ens inbilla sig att vara kapabel till att förstå ett gudomligt verk.
Sigmund Freud, som för övrigt var bekant med min farfader Gustaf Horatius Green - de sammanstrålade vid ett par dyrbara tillfällen i Wien för att diskutera ett särdeles svårartat fall av hysteri - nådde dock en viktig insikt i psykopatologin: nämligen just det sjukdomstillstånd som har sitt ursprung i den kvinnliga livmodern, hystera från grekiskan.
Som bekant har kvinnor en benägenhet att förlora fattningen när svåra livsbeslut ska tas, och där kan Freuds slutsatser vara värdefulla även i våra dagar.
 
sirspellalot - Ej medlem längre2006-11-01 17:45
Antal inlägg: 320

Pastor Green: Bikten är väl en slags psykoanalys i Jesu Kristi namn ... eller? =)
 
Merko2006-11-01 18:36
Antal inlägg: 171

sirspellalot: Nej, det ar en fantastisk metod for att fa tillgang till forstklassigt utpressningsmaterial!
 
sirspellalot - Ej medlem längre2006-11-02 16:24
Antal inlägg: 320

Merko: jojo det skulle smaka det - i ett nunnekloster ... =) Annars har jag hört att präster är de enda lagen som har absolut tystnadsplikt enligt lagen.

 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?