Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade48
Mobilspel
Pågående22 307

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-11-12 11:54
Antal inlägg: 423

Expeditfobi :/
Fan, jag tror jag lider av expeditfobi. Ni vet, när man glider runt i affären och plötsligt så kommer det en tant med världens mest stela leende och frågar om man är ute efter något SPECIELLT. Då lamslåss oftast alla mina köplustar. Och nu har jag köpt en skitsnygg väka på en sån "expedit-torped"-affär och den gick sönder efter ca 3 dar men jag har inget kvitto, dock skyddspåsen och märkeslappen. Vad göra? :/
 
lelou - Ej medlem längre2006-11-12 12:00
Antal inlägg: 2025

gå tillbaka och försök byta ändå är mitt tips. Leta som en tok efter kvittot är ett annat :)
Men jag hajar det där expedittorped-problemet, jag är likadan. Jag blir stressad :(
 
Onika - Ej medlem längre2006-11-12 12:14
Antal inlägg: 22

Ja fy!! Men de absolut värsta sorterna är de som tränger sig in i provhytten när man står halvnaken och har insett att man tog ett nummer för små byxor - de fastnar halvvägs upp på benen...Man svettas ymnigt och inser att det kommer att ta precis lika lång tid att få av dem som att få på dem. Då hör man de bestämda stegen av högklackade skor och helt plötsligt rycks skynket åt sidan och en väfriserad expedit frågar "Sitter dom bra? Kan jag hjälpa till med ngt? Vill du att jag ska hämta en större storlek?" Sådana handlingar borde kriminaliseras!
 
AnnikaP - Ej medlem längre2006-11-12 12:35
Antal inlägg: 207

Usch ja...Senast igår retade jag upp mig på en dam som jobbade på Åhléns. Jag skulle betala för lite olika sorters nylonstrumpor och då hade hon nog just gått en kurs i merförsäljning och frågade om jag sett deras knästrumpor i 40 den...Jag sa att jag inte skulle ha några såna men ändå sa hon att hon bara skulle visa...så sprang hon och hämtade ett par och plockade upp ur förpackningen och visade mig. Jag sa att jag inte gillade så tjocka nylonstrumpor...då sa hon att det var märkligt eftersom det var deras mest sålda...och bla bla bla. Sen när hon höll på att slå in mina varor frågade hon om jag inte behövde ladda min mobil...(man kunde visst göra det där också). Min första tanke var att om hon jobbar där nästa gång jag är på Åhléns tänker jag inte handla något.
 
Riverpoet2006-11-12 12:39
Antal inlägg: 1070

Helt klart surt.. Och avskräckande. Men kan vara bra ibland också. På carlings har jag fått goda tips av trevliga ungdomar.. :) Så länge dom inte är för framfusiga liksom.
 
Mouche - Administratör2006-11-12 12:56
Antal inlägg: 24193

Personligen anser jag att sådana expediter är en plåga jag/vi måste ha fått som tack för arvsynden vi alla bär på eller något liknande.
Jag går hela tiden och funderar på VAD människan säger eller gör som skulle kunna få till stånd en rättegång...VILL bara hämnas alltså! =)

Mouche
 
Minerva2006-11-12 13:09
Antal inlägg: 55

när jag blir påhoppad så svarar jag "lika stelt leende": nej tack, jag klarar mej, jag säger till när jag behöver hjälp...... och vänder mej ifrån henne.... det brukar funka bra......
 
Onika - Ej medlem längre2006-11-12 13:25
Antal inlägg: 22

...fast när man står inför den problematiken jag nämnde ovan - och står i provhytten med byxorna i knähöjd..det är ju då man INTE vill vända sig ifrån expediten :)
 
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre2006-11-12 14:58
Antal inlägg: 1033

Ifall det är fel på varan har du rätt att få en ny felfri vara utan att uppvisa kvitto.
 
Orchern2006-11-12 15:20
Antal inlägg: 2

Känner igen problemet!
Såna där riktiga "Försäljar-försäljare" som gått kursen:"Jodå, men lite övertalning kommer hon att köpa!"
Jag brukar köra samma trick som Minerva, men som sagt inte kul i en provhytt.
Då får man ta fram bestämda rösten och säga "Jag säger till om jag vill ha hjälp!" .
Jag skulle t.o.m kunna säga (om jag är modig/uppretad den dagen) att det jobbisaste som finns är så irriterade försäljare som hon och att mandrar sej för att komma tillbaka... *elakt flin*
 
falafelibröd2006-11-12 15:27
Antal inlägg: 782

skulle någon komma in i provhytten när jag stod där naken skulle jag mulna till ordentligt, och inte låta personen komma undan med det heller. man klampar inte in när folk byter om helt enkelt.
Vad gäller ute i butiken så föredrar jag att gå runt och titta själv, behöver jag hjälp så ber jag om den helt enkelt.
När butikspersonal kommer fram till mig i samma sekund som jag klivit in i butiken får jag för mig att jag ser kriminell ut, inte så kul.
 
Dyslekso2006-11-12 16:43
Antal inlägg: 8945

Jag blir så rädd att jag kissar på mig. Och så står vi där med stela leenden och stirrar på varandra medan mörka rännilar löper nerför mina byxben.
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-11-12 17:15
Antal inlägg: 423

Wii! Jag fick byta väska så jag tog en annan, ännu snyggare och förhoppningsvis även tryggare! Men jag är fortf rädd för de glada tjejerna i butiken :O
 
pilutta-dej2006-11-12 18:47
Antal inlägg: 1689

Jag vill verkligen inte heller bli störd i affären, jag vill titta i fred, annars känns det som köptvång. Värst är det i små affärer där expediten inte har så mycket att göra. Det finns en klädaffär i mitt hus där de ser ut att ha rätt snygga saker, fast för dyra för min kassa. Jag har ännu inte vågat mig in, för jag vill inte säga att jag har för dålig ekonomi för att handla där. Och så tror jag alltid att de ska tycka att jag är för fet, fast jag inte är så förskräckligt stor. "Den haar vi nog inte i din storlek". Fast man behöver ju inte motivera varför man inte köper något.

Trots detta måste jag säga emot lite. det finns nämligen något som jag tycker ännu sämre om, och det är när expediten (eller gärna expediterna som har det mycket trevligare tillsammans än med mig) inte tycks se mig alls, eller suckar, tuggar tuggummi, pratar med sin expeditkompis e.d. Då vill jag inte be om hjälp ens om jag behöver det. Om jag mot förmodan köper något tittar hon inte ens på mig när hon ointresserat talar om vad jag ska betala, med sin monotona, nasala röst. Och så slapp hon äntligen den besvärliga kunden som kom och störde.
 
Forticert2006-11-12 20:48
Antal inlägg: 271

Min mor är en typisk merförsäljningsexpidit, hon brukar dra ett exempel där en kund kommer in för att köpa en innebandyklubba av den enklaste sorten för 50kr till sin son, och går därifrån med två kompletta utförsåkningsutrustningar för ca 12000kr. De höll på att glömma innebandyklubban...
 
KillerCow2006-11-14 08:18
Antal inlägg: 222

Hatar såna som lurar bakom några klädställningar o när man går in i affären så kollar de in en lite. Efter en väldig liten stund så sätter de an till språng o hoppas på en "Hej! Säg till om du behöver hjälp.*Ler stort o inte oäkta alls*"

Hata, hata, hata ...
Såna kan få driva kunder ifrån alla affärer, men tyvärr är det många svenskars uppfattning av "service". Samma sak med Piluttas expediter, de är lika jobbiga. Hade en som skrek genom hela affären till en annan om de inte hade den där blusen jag höll i i en större storlek ... (har slutat handla där faktiskt)
Det är sällsynt med "serviceminded" folk i en affär :/

För några år sedan dock provade jag något lite annorlunda. När en sån där På-språng-expedit o hennes kollega höll på o göra mig galen i en affär, de hängde efter mig heela tiden jag kollade in saker. Varje texil jag kände på berättade de om för mig hur fin den är för mig o hur bra jag skulle se ut i den blabla, plus vilket fint o bra tyg det är, osv ..
Saken var att jag verkligen ville ha nått från den butiken men inte ville ha två hökar efter mig hela tiden, så jag vände mig till de o bad att få prata med den ansvarige :)
Med lite lirkande o utan att säga vad det gällde så hämtade en av de chefen då. Henne frågade jag sen om det var ok att poteciella (orka kolla stavning) kunder ska bli påhoppade hela tiden. Faktiskt fick jag veta då att expediterna få lära sig att hänga efter kunderna, som sagt, affärerna tror det är "service". Efter mitt samtal med chefen o ett litet snabbt rollspel med henne där jag var expedit o hon kund så gick det upp en halogenlampa i hennes huvud. De ändrade på en gång rutinerna o några månader senare jag kom tillbaka dit så fick jag en presentcheck på 1.000kr bara sådär :) De hade ökat sin försäljning på en gång o härlede det från kund-expedit-möte :D

 
Sawawa2006-11-14 08:22
Antal inlägg: 606

Duktigt, kan du inte gora det i fler affarer? :D
 
J0anFerguson2006-11-14 09:52
Antal inlägg: 82

Jag var expidit på ICA och tyckte att kunderna var jävligt jobbiga. Man travade upp allt så fint på hyllorna och klockan 9 rasade det in en massa folk och slet sönder allting. När nån kom och frågade nånting sa jag att jag inte visste och bad dom fråga surgubben i charken istället.
 
Mick E - Ej medlem längre2006-11-14 10:36
Antal inlägg: 629

Jobbade i en videoaffär för många år sen, tyckte nog att alla kunder var en samling kretiner som bara kom dit för att störa mig, vilket tillförde vissa misantropiska drag åt min personlighet.
 
dcastor2006-11-14 10:46
Antal inlägg: 164

Jag tycker att det är trevligt när en expedit kommer fram och frågar om jag vill ha hjälp. Däremot förväntar jag mig självklart att de respekterar mig när jag talar om att jag gärna tittar runt lite på egen hand.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?