Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade58
Mobilspel
Pågående22 466

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Spyan2006-11-19 12:20
Antal inlägg: 673

Träningsvärk!
Har sån sjuk träningsvärk efter styrketräning igår. Har ont i muskler jag inte ens visste att jag hade!
Vad kan man göra för att lindra????? *aj aj aj aj aj aj*
 
hugokolbaz2006-11-19 12:25
Antal inlägg: 665

Bara att bita ihop.
 
XY_2006-11-19 12:54
Antal inlägg: 601

Som sagt: bit ihop. Försök röra på dig så gott det går, så slipper du bli så stel=ännu mer smärta. Se till att du får i dig mycket proteiner och hyfsat med kolhydrater - vettiga såna. Då återhämtar sig kroppen snabbare och du slipper ha så ont så länge. Och sen...du...träna inte hela kroppen på ett pass...;) Skaffa ett träningsprogram så att du delar upp kroppen i olika delar som du kör på separata pass. Och så förstås, det är inte så smart att köra framsida lår, baksida lår, vader och gluteus maximus på samma pass, till exempel!*s*
 
Nemi2006-11-19 12:56
Antal inlägg: 5952

Från www.utsidan.se/ddb/r...la /543.htm

Om träningsvärken redan satt in går det trots allt att lindra smärtan och påskynda läkningsprocessen genom att öka blodcirkulationen.
* Bastubad brukar hjälpa, liksom massage, gärna med oljor som innehåller arnica, rosmarin eller kamfer för ökad effekt
* Salvor som stimulerar blodcirkulationen dämpar värken
* Lätt träning hjälper också, liksom
* Joggning i lugn takt

Träningsvärk är inte kul. Men man får tänka på "oj vad bra min kropp kommer må sen". Dock hjälpter det inte så bra med positive thinking när man knappt får på sig en tröja eller kan gå nerför en trappa.. :)
 
Nemi2006-11-19 12:57
Antal inlägg: 5952

XY_ : synd att jag inte såg ditt inlägg innan jag pejstade mitt, ditt räcker :) Bra tips. Att röra sig brukar hjälpa, det västa är ju när man ska röra sig efter attha suttit ett tag..ajaj.
 
Spyan2006-11-19 13:00
Antal inlägg: 673

Ja på ett sätt så är det ju skönt att veta att värken kommer från att man gjort något ansträngande och inte är sjuk ;)
Ska nog ta en supervarm dusch, ta på mej varma kläder och ge mej ut på en promenad.
Tack för tipsen!
 
Pialina2006-11-19 13:03
Antal inlägg: 665

Jag har också träningsvärk, i övre magmusklerna. Fast det ansträngande jag gjorde igår var att hosta i ett i nästan en timme... Vill INTE hosta idag :)
 
Manfred E - Ej medlem längre2006-11-19 16:34
Antal inlägg: 12

Jag läste texten som länkas ovan, och där framställs träningsvärk som något ensidigt negativ och hur man ska undvika den.
En lagom molande träningsvärk innebär för mig en kunskap: Att jag belastat kroppen en aning hårdare än förra gången, att jag tvingat musklerna ut ur det mänskliga allmäntillståndet, nämligen lathet. Enda sättet att få starkare och eller större muskler, eller bättre kondition, är att tvinga muskulaturen till obekvämt arbete.
När man tränat ett tag vänjer sig kroppen, därför bör man efterhand öka lite på intensiteten eller belastningen. Får du inte åtminstone lite träningsvärk har musklerna lämnats oberörda och resultaten uteblir.
 
aftina2006-11-19 17:39
Antal inlägg: 243

På det igen....träna, träna, träna.....ont ska med ont fördrivas.....
 
Andreas82006-11-19 17:48
Antal inlägg: 59

Lägg dig i bubbelpoolen några timmar, så ska du se att det släpper!!
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?