Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade12
Mobilspel
Pågående22 365

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-11-21 19:15
Antal inlägg: 423

Kattinkompatibilitetsprob lem!
Imorrn el överimorrn får jag hem min nya superfräscha och superdyra dator. Jag är självfallet glad och studsig. Har dock ett problem: en lika glad och studsig liten kattunge som gärna klättrar på allt inklusive skärmar och högtalere. Hur skydda datorn (iaf skärmen) från katten? Kom med råd, gott folk.
 
tuta2006-11-21 19:46
Antal inlägg: 770

låt inte katten vara på bordet kan vara ett tips..
 
XYZ-Saft - Ej medlem längre2006-11-21 19:49
Antal inlägg: 64

Har ingen lösning men följ inte Coppola´s (se tidigare tråd) "test" med Fy-spray.
 
Nemi2006-11-21 19:52
Antal inlägg: 5952

Problemet är ju att katter vill vara där man själv är ;)
Speciellt händerna...de kanju klappas... och så låter det kul med tgb.
 
tinaol2006-11-21 19:57
Antal inlägg: 2558

Finns ju skärmskydd att köpa......sådana som man monterar framför den vanliga skärmen.Men som sagt...bättre att lära katten att det är mattes plats :)
 
XYZ-Saft - Ej medlem längre2006-11-21 20:00
Antal inlägg: 64

Lyckokatten, har du en ny platt skärm? Katter gillar annars att ligga ovanpå de gamla CRT-skärmarna pga att det var varmt och skönt där plus en fin utsiktsplats.
 
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-11-21 20:06
Antal inlägg: 423

Det är ju sant! Skärmen blir ju platt :) Att jag inte tänkt på det. Fast själva bildskärmen då? Tänk om hon får för sig att klösa på den! På tal om dressyr: när jag slänger iväg henne eller fyar på henne så tror hon att vi leker! Barnet lär sig aldrig :/
 
västgöten - Ej medlem längre2006-11-21 21:00
Antal inlägg: 1135

du bör vällja din " leksak" hoppas du väljer datorn,för katten är ingen..
 
roggi2006-11-22 00:25
Antal inlägg: 128

Köp en sådan där vattenspruta. Varje gång katten går upp där eller gör något den inte får så sprutar du på den, funkar ofta riktigt bra och då tror den inte att du leker med den. Spruta inte i onödan bara så ska det nog funka.
 
lelou - Ej medlem längre2006-11-22 00:36
Antal inlägg: 2025

vet nån ang. Fy sprej om den verkligen funkar ? har en väldigt rabiat katt själv här hemma som ger sig på det mesta, halva hemmet är förstört och nu ligger min röda fina soffa i riskzonen... :(
 
västgöten - Ej medlem längre2006-11-22 00:42
Antal inlägg: 1135

lelou och lyckokatten.har ni ställt er frågan,"skall jag ha katt överhudtaget?"
 
lelou - Ej medlem längre2006-11-22 01:37
Antal inlägg: 2025

jada.

vad? får man inte ha katt för att man vill använda fy-sprej på ställen där katten går på?
min katt är sjövild och min soffa är det jag vill skydda.
 
roggi2006-11-22 01:49
Antal inlägg: 128

Jag har testat med en sådan sprej som heter Get off eller något sådant, den verkar funka ett tag men man får spreja på mer sedan. En stor nackdel med en är att den luktar rätt mycket när man sprejar på det luktar inget efter ett tag, bör inte spreja för mycket på en gång om man vill slippa lukten lite. Tyckte själv inte den luktade illa men sambon tyckte det luktade lite skumt. Kan nog vara värt att testa en sådan iaf tycker jag.
 
TomasLeonard2006-11-22 02:22
Antal inlägg: 1563

Tror också på roggis ide'
Det bästa är att utsätta katten för ngt litet obehagligt när den är vid datorn, perfekt om den inte förstår varifrån detta obehagliga stammar. Då har du betingat katten.
 
frökendyster2006-11-22 02:41
Antal inlägg: 35

Usch, använd inte fyspary, det luktar nåt så fruktansvärt.. Använde det på min soffa, sluta med att varken jag eller katterna ville vara i närheten av den =) Använd blomspruta istället, eller klappa händerna å väsnas så fort kissen är i närheten av datorn.. Dubbelhäftande tejp kanske? =)
 
ttoklegi2006-11-22 06:29
Antal inlägg: 65

Haha, vad ska hon göra med tejpen? Tejpa fast katten i golvet när den blir för jävlig?
 
veggie_d2006-11-22 10:34
Antal inlägg: 1187

jag lärde min katt "tvåtassregeln", som säger att upp till två tassar är ok att ha på bordet, men en till och det räknas som att hon står på det. Träningsmetoden gick ut på ett ständigt upprepande av mantrat "Nej, Vanja, tvåtassregeln!" parat med ett tålamod i storleksordningen Peter Siepens ego. Inget annat. Men det funkade, hon håller sig till regeln (däremot tänjer hon ut sig så det ser helt absurt ut om det finns något som luktar gott en bit in på bordet). Fast hon är ju en katt förstås, så hon har ju insett att regler bara behöver följas när någon ser en. Inte mycket man kan göra åt det är jag rädd.
 
Nemi2006-11-22 11:03
Antal inlägg: 5952

Jag körde en liten vattenpistol ett tag när min kattflicka försökte testa mina gränser för var hon fick vara. Jag tyckte det var jättehemskt. Men man sprutar ju inte en hård och tjck stråle direkt...
Jag sa "nej" och sprutade samtidigt på henen när hon hoppade upp på diskbänken. Till slut (två veckor) lydde hon mig när jag bara sa"nej" och sen slutade hon ens att försöka.
 
KillerCow2006-11-22 11:45
Antal inlägg: 222

Vi har två katter o det är ingen fara, inte ens nått att tänka mera på för din del. Din skärm kommer katten inte ens tänka på att klösa, de klöser itne på plast eller glas, utna på saker de vet ger motstånd, såsom soffor, vissa tapeter o matte/husses ben i jeans ;D

Ställ dock gärna din burk så att katten ksnke kan hoppa upp på den (om den få vara på ditt skrivbord) o ligga o kolla in dig o omgivningen. Som sagt, det är inga problem, se bara till att det stå stadig.

Vår stora katt ligger på min sambos gamla skärm, varm o mysig o ibland till förtret till sambon så låter han (katten nu, inte sambon) ena tassan hänga nerför skärmen ;P
Andra katten bruka komma till mig o lägga sig mellan mina händer, dvs mellan mig o mitt tgb :) Eller så hoppar hon upp på burken o tittar runt lite innan hon går o lägga sig i en liten kartong brevid burken o mig då o sover gott. (jag har en platt skärm o aldrig gjorde det ett försök ens att klösa)

Vattensprutan är ju bra annars, men tänk på att inte spruta på datorn eller skrämen!!
 
kartoffel2006-11-22 14:56
Antal inlägg: 456

Har sjövild katt och dator.
Det har inte vart några som helst problem då datorn endast är intressant när jag sitter där och då puttar jag bara försiktigt bort han och säger nej.
Han har aldrig försökt klösa på vare sig dator eller tillbehör.
Katter lugnar som regel ned sig ordentligt när de passerar "tonåren" om han/hon är på precis allt nu så är det hur som helst övergående...:-)
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?