Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
42
Inloggade85
Mobilspel
Pågående22 075

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lyckokatten - Ej medlem längre2006-12-05 21:38
Antal inlägg: 423

Omanliggöra min katt: hjälp!
Jag är i djur chock. Min lna svartvita kattjej visade sig vara en kille. Damned försäljare. Aja. Glen or Glenda, liksom. Nu måste jag iaf kastrera stackaren och eftersom det finns en del kattägare här på Beta så eftersöker jag tips, råd och så! Vet ni förresten hur mycket det brukar gå på?

//en Katj0 som nu insett att kön visst inte är det viktigaste
 
BorgarBracka - Ej medlem längre2006-12-05 21:41
Antal inlägg: 59

Tycker redan synd om den kraken.
 
Merko2006-12-05 21:42
Antal inlägg: 171

Det ar val bara ringa narmsta veterinar och fraga?

Nar jag var barn skaffade vi en katt och kastrerade den. Den madde sa illa att den gick baklanges till kattladan de narmaste dagarna. Men den gick dit! Redigt valuppfostrad katt, far man saga.
 
Avog - Ej medlem längre2006-12-05 21:44
Antal inlägg: 65

Du kan få numret till min morsa, hon reagerade som dig på min 21 års dag
 
nina733 - Ej medlem längre2006-12-05 21:52
Antal inlägg: 4346

kostar drygt en tusenlapp att kastrera o går jätte snabbt. Dom knipsar kulorna.. Lycka till =)
 
Nemi2006-12-05 21:52
Antal inlägg: 5952

www.katt.nu/skot8.htm

Kastrering av hankatt innebär att testiklarna avlägsnas, och kan ske med endast lugnande och lokalbedövning.
Kostnaden verkar variera men typ 400kr och uppåt.
 
blue_moon2006-12-05 22:05
Antal inlägg: 9712

Passa på att öronmärka och vaccinera kisse samtidigt!
 
KillerCow2006-12-05 22:07
Antal inlägg: 222

www.agria.se <-- bästa försäkringen enligt mitt tycke. Lika bra du försäkrar din kisse, mina två är de första katterna i mitt liv (o jag har haft en del (katter altså, inte liv)) som är försäkrade. Tur det, för den ena fick diagnosen Diabetes för 1½ vecka sedan.

Kastration kostar inte så mycket, det beror lite på Vetrerinären eller djursjukhuset som gör det o vart du bor. Men det är mellan ca som redan sagt 400-1000kr.
Bra att du ska göra det, för få ansvarsfulla kattägare tar den lilla summan som ger de själva ro o mindre katter som komemr till katthemmet eller dör i svält pga familjen ville åka bort på semester.
 
sa fröken - Ej medlem längre2006-12-05 22:10
Antal inlägg: 353

kisse kan vara lite förvånad över att anatomin inte är som den brukar när han vaknar och ska snygga till sig efter den förvirrande tuppluren men han finner sig nog snart...

ingreppet går ungefär till så att ett litet snitt görs i huden där testiklarna sitter och sen petas de lätt och behändigt ut och några stygn på det så var det gjort. se till bara att han hålls varm och ombonad tills han vaknar om du tar hem honom i sovande tillstånd. kan vara värt att ha honom att vakna på mottagningen, dock blir det ett påslag i procedurpriset för det.
 
nina733 - Ej medlem längre2006-12-05 22:18
Antal inlägg: 4346

hm.. det var nog honkastrering jag tänkte på , vad gäller priset.. för det kostar så mkt..
 
BorgarBracka - Ej medlem längre2006-12-05 22:23
Antal inlägg: 59

Ser att det är mest kvinnor som vill kastrera honom. Ingen som ställer upp till hankattens försvar.
 
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre2006-12-05 22:30
Antal inlägg: 1033

NEJ!
 
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre2006-12-05 22:33
Antal inlägg: 1033

www.betapet.com/inde...am p;page=0
 
XY_2006-12-06 18:47
Antal inlägg: 601

Det vore ju synd om kattstackarn om han skulle springa omkring pilsk i alla sina dagar utan att få para sig - tycker jag alla män som sympatiserar till gränsen att slå vakt om sina _egna_ kulor borde tänka på;). En okastrerad hankatt har såna bekymmer att ha koll på honorna inom och omkring sitt revir att det tar både på psyke och hälsan i övrigt - pälsen på en okastrerad hankatt är t ex i mycket sämre kondition än på en kastrat.

Nej, kastrera och se till att katten får ett lugnt och harmoniskt liv.
 
BorgarBracka - Ej medlem längre2006-12-06 18:57
Antal inlägg: 59

Tänk om alla tänkte så om sina hankatter, då vore kattraserna på utdöende.
 
Dyslekso2006-12-06 19:10
Antal inlägg: 8945

Lugnt och harmoniskt liv, eh...? Man kanske skulle ta en sväng ner till vårdcentralen då.
 
XY_2006-12-06 19:18
Antal inlägg: 601

:) Borgarbracka: Min hankatt har fått så sin vildhavre. Som kastrat numera leker han med sina kompisar, går på lådan, äter, dricker lite vatten ur kranen, vänslas med människor och katter och sover. 7 ungar blev det efter honom.
 
XY_2006-12-06 19:27
Antal inlägg: 601

Ska tillägga att samtliga av dessa ungar undersöks två gånger hos veterinär innan de säljs, är vaccinerade två gånger mot kattpest och kattsnuva, är chippade och registrerade så att ägaren kan hittas om katten mot all förmodan skulle komma bort. Katterna ska nämligen placeras i hem med seriösa ägare, som ser till att katterna är försäkrade och inte låter dem springa vind för våg - med risk både för allt vad människor hittar på och annat. Om alla katter som kom till världen hade så omtänksamma ägare, som såg till att de hölls friska, varma och mätta, så skulle vi slippa en massa problem. Den här vintern kanske blir mild...så utekatterna slipper gå omkring och skrika efter värme och mat inne i städerna.

Så - jag är definitivt för att man försöker kontrollera hur katter förökar sig, av många, många, många skäl.
 
KillerCow2006-12-06 20:54
Antal inlägg: 222

Den ena av mina katter var en hemlös utekatt, som adopterade mig o sambon. Den andra en kisse från katthemmet, som hade fått en riktig dålig start i livet. Jag instämmer totalt med XY_ i att alla som inte ska avla med sina katter, att dessa kastrerar/steriliserar de självmant. Älskar man katter, så är detta det minsta man kan göra för katternas skull.

BorgarBracka: Utdöende är nog lite att ta i, samma med "hankattens försvar" :)
Det är för katterna egen skull att man ska göra det, för jag kan inte tänka mig att du tycker det är ok att folk låter sina katter springa vind för våg hela tiden o para sig okontrollerad o sedan bara dumpa ungarna i närmaste soptunna, landsväg eller andra sätt som man kan se på resultatet i alla katthemmen. Katter kommer nog inte dö ut om man ser till att inga oönskade kattungar kommer till. Det finns nog med anvsarsfullt folk som t.ex XY_ som har koll på ungarna o vad som händer med de sedan o inte bara ser de som olycka o inte vet vad att göra.
 
BorgarBracka - Ej medlem längre2006-12-07 21:26
Antal inlägg: 59

XY_, du är en riktig kattvän!
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?