Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
45
Inloggade63
Mobilspel
Pågående21 440

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zizzi2006-12-18 17:14
Antal inlägg: 866

Allmänt hyfs och folkvett..
..ironi och sarkasm.

Har ni tänkt på hur bittra folk i allmänhet är?
Det är skrämmande!
Väldigt många lägger ner tid varje dag åt att kommentera saker, tänka negativt, och vara allmänt elaka.
Folk verkar gillar att uttrycka sitt missnöjde, och jag har en gnagande misstanke att det ligger mer bakom än vad ögat kan se.
Förnuftsmässigt så förstår jag ju att jag inte borde bry mig om kommentarerna från de mest bittra, eller sarkastiska personerna, men känslomässigt fattar jag det inte.
Hos mig går det rakt in och gör både ont men gör mig också arg och irriterad.
Jag har kanske missat att tonen (inte bara på detta forum) helst ska vara ironisk.
Varför har jag ännu ej lyckats räkna ut.
Kanske vill dessa personer få "poäng" genom att få några råflabbare på sin sida, kanske tror de att ironi och sarkasm är ett sätt att visa sitt intellekt, men på ett nedvärderande sätt.
Jag har svårt att tro att man hittar så mycket empati hos dessa personer, för i sin jakt på uppskattning från likasinnade så bryr de sig inte om vilka de trampar på.

Jag antar att många tar ut sin besvikelse och bitterhet genom att förlöjliga andra människor och det är skrämmande.
Vad finns det för anledning vara så full av hat enbart för att någon tydligen haft en egen åsikt?
Acceptera andras åsikter utan hån och förnedring.

Ironins konst är svår och förutsätter att budskapet är uppenbart för båda parter. Eftersom kroppspråk och tonläge är viktiga komponenter, så fungerar ironi dåligt i skriftlig form.
Sarkasm är ännu värre.
I Nationalencyklopedin defineras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik" sarkasm är då en extra bitsk och nedvärderande form av ironi.

Humor = befriande men sarkasm och ironi = kränkande.

Skärp er, ett leende och en trevlig ton GÖR INTE ONT, det kallas vanligt hyfs!

Ett stort tack till alla er därute som har vett att uppföra er och vara trevliga, ni förgyller min dag!

Avslutar med en dikt som jag hittade på nätet:

Det är ironi - är det inte?

Det är som den hårda kalla vinden
man kan inte klä sig mot den
den hittar bar hud
den pressar tankarna platta

Det är ironi, är det inte?

Det är som en lädersko
som börjat suga in vatten
våta och kalla fötter
en regnig dag

Det är ironi, är det inte?

Det är som ett för litet badkar
delar av kroppen
är alltid i kylan
hur mycket man ändrar position

Det är ironi, är det inte?
 
snorklan2006-12-18 17:17
Antal inlägg: 1685

Kan inte annat än att hålla med dig Zizzi. Varför komma med ett dräpande svar på någons undran eller kommentar, alla är vi berättigade till våra åsikter och varför skall någon då komma med sin besserwisser-attityd och trycka till en? Mer vänlighet önskas..
 
Slemet2006-12-18 17:41
Antal inlägg: 938

Håller med till fullo, Zizzi. Är så onödigt med en del kommentarer vissa skriver.
 
falafelibröd2006-12-18 17:55
Antal inlägg: 782

Zizzi, du uttrycker det jag tänker exakt.
Förutom i födelsedagstråden så tror jag att jag inte en enda gång lyckats skriva ett inlägg i detta forum utan att få en dräpande kommentar som svar. Jag blir ledsen, även om man inte ska "ta det personligt", men efter ett tag undrar man om det inte är mig det är fel på ändå.

(och efter detta kommer någon "smart ass" skriva: "jo det är dig det är fel på", och så fortsätter det på detta trevliga forum)
 
booody - Ej medlem längre2006-12-18 18:02
Antal inlägg: 23

bra skrivet Zizzi .. o falafelibröd, nää det e inte dig det e fel på :)
 
vulcan2006-12-18 18:02
Antal inlägg: 7666

FORUMADMIN: Raderar på spelarens egen begäran ett inlägg, samt två följdinlägg som tappar sitt sammanhang efter dess borttag.
 
vulcan2006-12-18 18:13
Antal inlägg: 7666

Precis som Zizzi skriver så kan man vara så gott som säker på att ironi/sarkasmer aldrig går fram på avsett vis till alla läsare i skrift. Det har jag gjort bort mig med ett antal gånger. Sen händer det fortfarande att jag inte kan låta bli att vara ironisk när jag tycker att folk är alltför dryga eller dumma i en tråd. Det är nog oftast inte mycket mer vunnet med det än den egna tillfredsställelsen över en vad man tycker elegant värjstöt. Däremot tycker jag inte att man "förtjänar" att slippa ironiska kommentarer oavsett vad smörja man skriver. Jag tycker att man kan se det så här: Anta att man t ex argumenterar för någon osedvanligt dum teori som ex.vis historierevisionism. Gör man sig då - vilket är mer än sannolikt - skyldig till ett antal faktafel, missuppfattningar och taskiga slutledningar så har man själv dragit ner sina egna byxor till knäna. Om någon då påpekar att man står där med sin inte alltför vackra rumpa bar så får man faktiskt skylla sig helt själv.

Men oftast är det nog ändå rätt att resonera som Zizzi gör - fast jag vågar inte själv komma med några nyårslöften om att bli snällare... :)
 
XY_2006-12-18 18:39
Antal inlägg: 601

Jag kan bara instämma i hur otroligt sorgligt det är med ironi och sarkasm. Så många tycks stolt bära skylten "Tillhör den ironiska generationen" utan någon som helst tanke på hur de framstår eller vad de gör mot andra och med sig själva. Absolut, absolut tydligast blir det när man stöter på vuxna som använder ironi när de pratar med barn - tänk följande:
Kalle slår ut saftglaset över hela fina duken på kalaset. Varvid värdinnan säger, med behärskad kyla: "Men så _bra_ Kalle att du slog ut saften precis just här!". Skillnaden i det uttalade och det som kroppen uttrycker gör barnet (människan) förvirrat och osäkert. Så - instinktivt är ironi och sarkasm inget behagligt, men väl använt - t ex i satir, kan det förstärka det man vill uttrycka. Detta är dock en _stor_ konst!

Det som människor som ständigt färdas med ironier och sarkasmer tycks missa är hur de framstår som bittra, människofientliga och endast och enbart cyniska. De är säkert så ensamma som deras illa maskerade ilska ger uttryck för.
 
TomasLeonard2006-12-18 18:56
Antal inlägg: 1563

Man ser och färgar verkligheten med sina egna ögon, man projiserar sina känslor på verkligheten och andra människor.
Ibland kallas det ödets ironi.
 
TomasLeonard2006-12-18 18:57
Antal inlägg: 1563

projicera för bövelen!
 
Zizzi2006-12-18 19:08
Antal inlägg: 866

vulcan skriver:

"Sen händer det fortfarande att jag inte kan låta bli att vara ironisk när jag tycker att folk är alltför dryga eller dumma i en tråd."

Där kan jag förstå hur du tänker för jag känner själv likadant vid sådana tillfällen och får verkligen sätta mig på händerna för att inte svara något dräpande.
Men hur gärna jag än vill dänga till med något elakt skrivet så försöker (obs: försöker) jag låta bli, men det är inte lätt, jag håller med.
Men om jag inte lyckas hejda mig själv och verkligen ger igen, så får det mig att må bättre för stunden, men tanken på att jag har sjunkit till samma låga nivå som min häcklare känns inte som någon seger.

Men det är inte sådana persone som dig som jag menar, vulcan. Du blir ju mer en som försvarar de som blir trampade på i första hand.
Det är dessa personer som svarar ironiskt på den enklaste lilla sak som oftast är skriven i all oskuld, ordpoliser och människor som använder smilies för att förlöjliga och de som inte använder smilies för att förtydliga.

 
Zizzi2006-12-18 19:10
Antal inlägg: 866

TomasLeonard, jag förstår inte vad du menar.
Vill du förklara?
 
TomasLeonard2006-12-18 19:21
Antal inlägg: 1563

Jag tror inte att ngn vill skada eller såra dig med sin ironi.
Om du upplever andra människor som bittra är risken stor att det är du som är bitter.
 
Snittgurka2006-12-18 19:27
Antal inlägg: 199

tl har delvis rätt. läser man i stora diskmedelstråden blir man ju förvånad över hur märkbart irriterat zizzi reagerade på tzarras inlägg om tablettmedel.
en del människor läser helt enkelt in alldeles galet mycket mellan raderna, istället för att välvälligt tolka det som faktiskt står.

också en sida av problemet.
 
TomasLeonard2006-12-18 19:35
Antal inlägg: 1563

Oftast så är det förlösande med ironi i grupp, det är ett sätt att rucka på gränserna och bli mer informella.
De som inte känner sig trygga eller är rädda att förlora status reagerar ju såklart starkt emot.
 
TomasLeonard2006-12-18 19:48
Antal inlägg: 1563

Och ödets ironi drabbar alla Zissi, om du är känslig så blir det ironiskt om du upplever att folk är elaka mot dig.
Om jag är okänslig och ironisk, så blir det ironiskt om jag är elak&dum eller får fortsätta att leva mitt liv i ensamhet.
 
booody - Ej medlem längre2006-12-18 19:51
Antal inlägg: 23

det handlar inte alltid om ironi.. finns människor som e allmänt otrevliga.. likväl som det finns trevliga människor :)
 
TomasLeonard2006-12-18 19:53
Antal inlägg: 1563

Kalle Anka e en bra serietidning, men inte mer.
 
krummerik2006-12-18 20:03
Antal inlägg: 341

Ironi är ett trubbigt vapen, i synnerhet i skrift (som sagt). Men jag håller med Thomas om att det nog är nyttigt att vara lite tjockhudad på exempelvis ett forum. Det är ju ett känt faktum att många antar en roll eller en attityd i den trygga anonymiteten på nätet som ligger en bit ifrån deras verkliga jag. Vad jag menar är att många som fäller dryga, elaka, sarkastiska eller ironiska kommentarer inte vågar bete sig så till vardags utan passar på här. Om det är någon tröst för en sårad forumskribent vet jag väl inte, men det tål att tänka på.
 
XY_2006-12-18 20:29
Antal inlägg: 601

Mm...det är nog många på nätet överhuvudtaget som skulle ha svårt att bete sig likadant "ute i verkligheten" som de gör här - som att det här inte är en del av tillvaron. Det är nog där som ett av de stora problemen ligger med t ex ett sånt här forum - vissa genomgår ingen personlighetsförändring, andra gör det. Vissa tar cybervärlden som något som inte är på riktigt, medan andra är medvetna om att de interagerar med verkliga människor. Sen är väl vissa okänsliga var de än befinner sig, inte att förglömma. Du, TomasLeonard, tillhör _inte_ dem!:)

Och - för att känna igen bitterhet när man hör, ser, läser den så bör man def vara bekant med den - med det inte sagt att det är ens följeslagare och vän. Lägg också märke till att jag skrev om människor som "ständigt färdas med ironier och sarkasmer" när jag tyckte till om hur deras tillvaro ev kan te sig. Allt jag önskar är att en del människor tänkte mer på hur ironi och sarkasm låter och uppfattas; vissa tycks inte kunna kommunicera på annat sätt än "tvärtom", andra har en fantastisk förmåga att spetsa till tillvaron med ironi vid exakt rätt tillfälle - men det är en annan sak.

Sen - man kan dölja vad man egentligen vill bakom ironi. Om man vänjer sig vid att uttrycka sig med ironi, uttrycker man inte vad man egentligen vill. Jag var själv en hejare på ironi innan jag fick barn. Och fortfarande - trots att jag nu har en tonåring hemma och ironin är en del av vardagen - så fascineras jag av hur kraftfullt det är när man _inte_ pratar tvärtom, och säger vad man _faktiskt_ tycker.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?