Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade13
Mobilspel
Pågående22 284

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2006-12-27 13:16
Antal inlägg: 8945

Idé: scrabble-TV.
Så gott som dagligen visar några av tv-kanalerna glåmiga män som leker med sina pokermarker. Hur skulle det vara om man istället för poker körde alfapet på tv?
Istället för infällda bilder med pokerhänder skulle bokstäverna för de olika spelarna visas. Istället för procentsatser skulle ordförklaringar visas i sidan av bilden (alternativt, fast lite tråkigare, en förteckning över de mest poänggivande orden för sju givna bokstäver). Det skulle vara bildande, plus mer interaktivt (man kan ju själv försöka komma på rullningar och högpoänggivande ord) än poker. Dessutom mer snack spelarna emellan (ifrågasättande av ord).

Det stora hindret för en tv-satsning är förstås förekomsten av fuskprogram, vilket gör att folk inte vill spela för pengar, vilket gör att spelbolagen inte skulle sponsra sådana program. Några idéer om hur man skulle kunna komma runt detta? För om det går finns det nog en marknad, med tanke på hur många medlemmar betapet.com har.
 
RedlineRocks - Ej medlem längre2006-12-27 13:38
Antal inlägg: 451

Poker är mycket intressantare att kolla på..
 
Äggzxämplll - Ej medlem längre2006-12-27 18:02
Antal inlägg: 51

Scrabble är sjukt segt och tråkigt att kolla på när andra spelar.
 
Dyslekso2006-12-27 18:06
Antal inlägg: 8945

Hur kul skulle poker vara att kolla på utan prispengar? Hade någon för 5 år sedan sagt att poker skulle visas på tv i dagens omfattning skulle väl ingen tro det, så tråkigt som kortspel är att titta på.
 
hugokolbaz2006-12-27 18:21
Antal inlägg: 665

Jag skulle kunna tänka mig att titta på det. Men jag är ju nörd. Men frågan är ju hur stort intresset skulle vara bland folk i allmänhet. Vilka skulle spela? Jämför man hur många spelare som lirar scrabble irl jämfört med poker så är vi ju försvinnande få.
Kanske att man skulle kunna få till stånd nån nätsändning av typ SM med direktsändning från slutmatcherna.
Förstår dock inte hur fuskprogram skulle kunna användas live i TV... Det är ju det som är så bra med irl. Fuskfritt.
 
Dyslekso2006-12-27 18:35
Antal inlägg: 8945

Nej, inte live...men jag misstänker att intresset för alfapet på tv som med poker måste drivas upp av möjligheten att spela ompengar, vilket många gärna gör på nätet. Och om man inte vet att man spelet är rent på nätet vill man ju inte satsa pengar. Det finns ju iofs en mängd fuskrobotar i poker, men där har ändå turen betydligt större plats än i alfapet.

Vad gäller allmänintresset så var det nog inte så stort från början med poker heller, och frågan är hur stor andelen kvinnliga tittare på pokerprogram är idag, jag gissar inte så stor. Alfapets regler är väl också lättare att begripa för en novis än Texas hold'em?

 
Dyslekso2006-12-27 18:38
Antal inlägg: 8945

Sedan kan det väl vara kul för den där Elmis att kamma in 500 000 i irl-spel och bli känd i tv?
 
Diabolisk - Ej medlem längre2006-12-27 18:44
Antal inlägg: 56

Vilken idiot som helst kan vinna pengar på poker. Scrabble är mkt mer raffinerat och mindre chansartat. Jag stödjer din idé hoppas det kommer i framtiden.
 
hugokolbaz2006-12-27 18:52
Antal inlägg: 665

Jaha! Spel om pengar på nätet först? Det är nog en omöjlighet om man inte kommer på nåt magiskt sätt att kontrollera om spelarna använder program.
Visst skulle det vara kul att kunna vinna lite pengar i tävlingssammanhang, men att spela om pengar på nätet skulle inte jag vara intresserad av tror jag.
 
Perpersa - Ej medlem längre2006-12-27 19:35
Antal inlägg: 2193

Av samma orsak (program) kommer schack heller aldrig bli stort på nätet...

Men tvsändningar skulle nog kunna funka både med scrabble och schack... dock viktigt med mycket snabba matcher i så fall... annars ruttnar ju tittarna på nolltid...
 
Järnröret2006-12-27 19:42
Antal inlägg: 375

Dagens argument uppenbarade sig just på min skärm. Det är ju bara att sätta igång Diabolisk!!
 
Diabolisk - Ej medlem längre2006-12-27 20:57
Antal inlägg: 56

Järnröret: Jag har lagt ner min pokerkarriär. För tråkigt och för chansartat.
 
Snittgurka2006-12-27 21:08
Antal inlägg: 199

TV-sänd Scrabble...njaaae. En match kan ju ta en timme eller drygt om en/bägge går över tiden. Intressant att följa om man fått tillgång till spelarnas tankar under spelets gång, men det är ju ännu så länge en omöjlighet.

Vad gäller poker är det givetvis inte enbart ett turspel. Däremot finns det på nätet alldeles för många spelare som uppenbarligen har större plånbok än IQ. Idiothänderna en del synar med vittnar om det.
 
Järnröret2006-12-27 21:25
Antal inlägg: 375

Du menar att du gulade samt blev skyldig din mamma pengar, ok!
 
Diabolisk - Ej medlem längre2006-12-27 21:36
Antal inlägg: 56

Järnröret: Jag satte in 70kr i November drog ut 50 000 i April sen dess har jag bara spelat sporadiskt
 
Järnröret2006-12-27 21:57
Antal inlägg: 375

Sen vaknade du och insåg att det faktiskt inte var så kul att tjäna pengar? Nåväl, går och pratar med min vän Väggen istället. Han är rätt klok.
 
Dyslekso2006-12-28 00:18
Antal inlägg: 8945

Det här tangerar väl femtioelva andra trådar, men fusk undviks väl bäst ju snabbare matcherna är. Jag spelar alltid hets, och tycker mig typ aldrig ha märkt att någon fuskar. Men är man skicklig så går det säkert att köra hets och fuska. Svårt att få någon att berätta om det bara.

Spänningen (eller "spänningen" för min egen del) när det gäller poker på tv är ju helt klart att man spelar om stora pengar, och det är sant att det är svårt att efterlikna bluffarna och höjningarna i poker med alfapet.

Hur som helst, om man kunde lira hets eller ännu snabbare om pengar skulle jag nog pröva. Hehe...famous last words.
 
gubbi2006-12-28 00:47
Antal inlägg: 2638

Då har ni inte provat det spel jag och Elmis uppfunnit - Scrabble Hold'em. Två brickor från start och sen flop etc som i poker. Mest poänggivande ord vinner! Vi har dock inte lurat ut alla detaljer än, men det funkade över förväntan vid en testkörning! :)
 
stefanf2006-12-28 10:12
Antal inlägg: 1744

=) Låter ju skitkul!

Påminner om en idé som jag jag frmförde för en tid sedan: "Shoot-out Scrabble".

Grundidén är samma (mest poänggivande drag) men upplägget lite annorlunda. Nackdelen är att det bara kan spelas via program, dator.

- Spelarna får samma brickor och ska samtidigt försöka lägga ut mest poänggivande drag. En klocka tickar ner från 60 sek. och varje sekund är värd en bonuspoäng.
- När båda spelarna lagt får man behålla sin totalpoäng (eller ett visst antal poäng/ vunnen omgång), det vinnande draget får vara kvar på brädet och nya brickor delas ut (enligt vinnardragets ställ)..

Kommentar till Scrabble-TV:
Jag tror det skulle vara fullt möjligt och på många sätt MER intressant än poker eftersom man knappast behöver vara aktiv spelare för att kunna intressera sig. Ord och språk är ju något som berör många oavsett om man spelar scrabble eller ej (se skräpkanalernas alla ordjakter mm. mm.).

Den avgörande faktorn (som många tycks glömma bort) är hur man lägger upp, producerar och främst hur bra kommentatorer som kan uppbringas..

Hur kul skulle NÅGON sport vara att titta på i rutan utan duktiga kommentatorer..? Ett kvickt, humoristiskt och kunnigt kommentatorspar skulle kunna göra en scrabblematch _oerhört_ sevärd och intressant tror jag..
 
Jo-na-tan - Ej medlem längre2006-12-28 10:21
Antal inlägg: 1955

Hahaha, scrabble hold'em, låter sjukt grymt =D
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?