Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade77
Mobilspel
Pågående21 818

Forumkategorier

Användare Inlägg  
emmanent2006-12-30 12:14
Antal inlägg: 89

Älskade hatade rating
På något konstigt vis blir ratingen en extra dimension av POÄNG snarare än just rating. (Gråzon, såklart.) Jag upplever rating i grunden som ett sätt att se ungefär hur kvalificerad en spelare är. Men det slår lätt över i något annat, något att vakta på på något konstigt vis. Jag vet att jag inte är ensam om att ha funderingar på detta, så tänkte att jag skulle dra igång en tråd om det för att se vad andra tänker, man har oftast inte tid att gå in djupet på det under ett spel.

Många vill inte spela med spelare som är ett visst mått högre eller lägre rating. Inte för att man tror att spelet kan bli tråkigt, generellt sett verkar det som, utan för att man anser sig förlora för mycket om man inte vinner matchen med si eller så mycket. Jag brukar säga att ratingen blir som ett verktyg för att göra "karriär" inom betapet! :D Ironiskt nog, blir det något slags rubbad balans, och ratingen betyder mer än det specifika spel du har framför dig just då.

De flesta av oss, när vi pratar med varandra under spelet, är överens om att när matchen är spännande, när poängen är lika, så är det som roligast. Men jag märker ofta att det inte räcker när man gjort misstaget att bry sig om sin rating (och det har vi nog alla gjort nån gång) för att den kan ta "mer stryk" än själva matchen egentligen. Och då är något förstört med spelglädjen, tycker jag. Vid sådana tillfällen sparkar jag på mig själv... Nånstans upplever jag det som lite osunt att inte kunna släppa tanken på ratingen. Man kan liksom inte "vinna" i rating, även om den tjusiga medaljen finns såklart. :D

Jag personligen försöker numer tänka match till match, tappar jag en hundring på ett spel, so be it, som vi säger i gamla Svedala. ;) Det är ett personligt ställningstagande, och jag hatar ratingförfarandet mindre ofta, märker jag, när jag gör en ansträngning och försöker släppa det. Och ironiskt nog spelar jag bättre, när jag vågar mer, vågar strunta i en eventuell förlust eller får "låg vinst".

Många som spelar "vågar" inte - det har blivit ett slags taktik att inte lägga ut brickor som på något vis kan användas av motståndaren. Det är väl iofs förståeligt om man ligger under i ett spel och vill ekonomisera eller nåt. Men jag har aldrig riktigt förstått varför man gör det om man ligger relativt bra till? Tills någon sa att om jag fick ut si eller så mycket poäng mer än honom skulle det inverka menligt på hans rating! :D Då känns det lite tragiskt, såklart, någon sitter och spelar ett räddhågset spel, och såklart som jag ser det, inte kan ha roligt om man låser fast sig på det där viset. (Det kanske är så att såna spelare har skitkul, det är bara min personliga tolkning förstås!)

Jag erkänner att jag är lite av en "blödig" spelare - jag känner inget större nöje av att fullkomligt slakta en motspelare. Dessutom kan jag lägga upp så att spelet blir lite mer spännande om poängställningen är lite ojämn. Inte alltid, men det händer rätt ofta. Så funkar jag, och en del ser det säkert som att jag är en idiot, men det är viktigare att ha kul just då, på något vis, än att excellera i rating. Kortsiktigt, för vissa, kanske - men viktigt för mig. Och vi är alla olika.

Nu är jag inte anti-rating, det kanske låter så - snarare är jag anti-bry-sig-för-mycket-o m-rating! :D Sen kan man undra hur mycket är för mycket, också.

Hur är det med er andra, har ni också funderingar på ert förhållningssätt till ratingen? Eller andras förhållningssätt? Vad innebär rating egentligen? Har jag missförstått? Är ratingen en tävling också? I så fall, när vinner man? Och orkade ni läsa igenom allt babbel? :D
 
På TV idag - Ej medlem längre2006-12-30 12:29
Antal inlägg: 28

jag funderar mest på om Tottenham slår Pool hemma idag, samt hur fin jag är.
 
hugokolbaz2006-12-30 12:37
Antal inlägg: 665

Intressant! Men jag känner inte igen mig längre. För ett årsen var det mer vikigt.
Enda gången jag blir lite ratingtänkande är när jag befinner mig på den ratingen som jag uppskattar min egen spelstyrka till (2800+). När jag befinner mig där försöker jag alltid att spela så bra som möjligt och inte spela trött och oengagerat men det går alltid åt skogen och vips så har man avrbutit nåt slumpat spel som man gick in i av dumhet och förlorat fem standard på rad klockan tre på natten och befinner sig på 2400 igen.
Men det spelar inte så stor roll som det gjorde förr. Jag kommer upp igen.

Jag håller inte med dig när du säger att man inte vill spela med folk med lägre rating, inte för att det ska bli tråkigt utan för att man kan förlora mer i rating. Jag vill inte spela med folk som har under ~1800 just för att det inte blir lika roligt.

 
sakoline2006-12-30 12:41
Antal inlägg: 742

Jag tycker det du säger är intressant. Samtidigt måste man ju få tävla ibland, om inte på riktigt så åtminstone i ett onlinespel. Det är kul att ha hög rating men jag har guppat mellan 1050-1200 lääänge nu, rasar ibland, höjs ibland, men nåt att värna om måste man ha.
Jag tycker inte heller om att slakta, kanske efter 3-4 förlorade matcher så vill man spela riktigt hårt. Men klart det är spännande att köra rätt jämnt, då är det som mest spännande, och så lyckas man komma högst precis i slutet. hehe.
Men låt alla köra som de vill. Det är bäst så.
 
MrsFlash2006-12-30 15:24
Antal inlägg: 240

Jag tycker att det där med rating kan bli som en besatthet. Det är jag som bryr mig mest om huruvida min rating åker upp eller ner och på vilken nivå jag befinner mig.

Självklart tittar man på andra spelares rating och tänker att man inte kan möta "vem som helst" eftersom det finns en risk att ratingen sänks avsevärt mer när man möter vissa motståndare. Ändå möter man för ofta "vem som helst" och spelar också ofta ganska dåligt mot dessa motståndare för att efteråt begrunda att "jag måste ju tänka på vem jag möter".

Alltför ofta får jag påminna mig själv om att det är spelet jag tycker om och inte själva tävlingen i sig och stoltheten som ligger i att ha en bra rating.

Det kan för övrigt att vara bra att tänka på idag. En dag som denna har jag tydligen inte särskilt mycket innanför pannbenet, för jag har förlorat 200p idag. Suck....

 
jellyflower2006-12-31 11:42
Antal inlägg: 1108

Man kan höja sin rating avsevärt om man spelar mot en kompis som kategoriskt storförlorar i vartenda spel. Oftast syns det tydligt i spelstatistiken, t ex är förlorarkompisens betapetkonto väldigt nyreggat och motståndaren en och samma.
 
hugokolbaz2006-12-31 12:13
Antal inlägg: 665

Hehe. Ja, men sådana personer blir inte så långvariga här.
 
SheDeVille2006-12-31 13:57
Antal inlägg: 2243

Hugo har alldeles rätt, jellyflower. Det upptäcks förr eller senare. Snarare förr - då de som är seriösa och rättrådiga spelare inte gillar att andra tar snabba och tveksamma vägar till att höja sin rating och fusk gillar inte heller vi rävar. :-)
 
lamaglama2006-12-31 17:50
Antal inlägg: 439

Kan man anmäla en spelare som håller på sådär och fuskar till sig högre rating?
 
nina733 - Ej medlem längre2006-12-31 17:51
Antal inlägg: 4346

Maila nån av oss övervakare.
 
Radagast2006-12-31 18:39
Antal inlägg: 782

Viktigare än motståndarens rating är motståndarens spelstil. Jag spelar mest mot spelare runt 1500-2000 och tycker att spelstilarna varierar oväntat mycket, en del spelar på ett sätt som funkar väldigt dåligt mot mig medan andra är svårare att möta.
 
krysopras2006-12-31 19:18
Antal inlägg: 657

Vissa spelare här tycks ha skaffat sig sin ganska höga rating genom att konsekvent tråka ut sina motspelare. De öppnar aldrig själva minsta lilla möjlighet utan väntar på att motspelaren skall bli så förblindad av desperat tristess att han/hon gör något överilat drag - och då, men först då, hugger de till, som hungriga hyenor.
Den enda metod som funkar mot sådana hyenaspelare är att tråka ut dem tillbaka. Men ett sådant parti tar som regel oerhört lång tid.
 
På TV idag - Ej medlem längre2006-12-31 19:25
Antal inlägg: 28

Det kallas taktik kära krysopras. Det är som att gilla eller hata italiensk fotboll. Säger inte att det är bildskönt, men nog fan är det poänggivande. Kan du inte hantera olika spelsätt ska du nog testa något annat.
 
På TV idag - Ej medlem längre2006-12-31 19:26
Antal inlägg: 28

Detta skrev jag innan jag kollade din rating så du har en del kvar att lära, kära bittra kvinna.
 
krysopras2006-12-31 19:36
Antal inlägg: 657

Tanken med att spela på tid är väl att man skall hålla sig inom den tidsramen, inte segdra sig till vinst under en halvtimme eller mer?
 
grönöga - Ej medlem längre2006-12-31 21:03
Antal inlägg: 5570

Tanken är sådan ja... Men jag kan inte låta bli att undra över varför du som är så "bitsk" mot "dessa dina motspelare" själv har så många avbrutna matcher...?
 
grönöga - Ej medlem längre2006-12-31 21:13
Antal inlägg: 5570

Ska NU skriva ett inlägg som berör själva tråden.. ;P
Ratingen är för mig inte det viktigaste (synes...hehe)men visst är det kul när man klättrar uppåt ..
Däremot tycker jag det är kul att lyckas med ett lägg i en match som ger höga poäng..sen kanske man inte vinner matchen i sig men snygga lägg och rullningar är roligt att få in... =)
Tycker dock det är grymt tråkigt att spela mot "tråkskitar" som tar allt som en personlig motarbetning i stället för att se det för vad det är......ett spel med variationer i taktik...
 
krysopras2006-12-31 21:13
Antal inlägg: 657

Det är nog för att jag uppskattar att bli utsatt för personangrepp från folk som inte kan skilja på sak och person.
 
levakdörB2007-01-01 04:02
Antal inlägg: 1471

Rateingen är viktigare för mig än vad jag vill erkänna! O jag är rädd att förlora den! Jag vet med mig att jag haft scrabble gudarna med mig en tid nu. O väntar mig ett litet fall någon gång.

Ps O ropa mig när en tråd på rullnings besatthet dyker upp där har jag också en del erkännanden att komma med!
 
sheltie22007-01-01 10:16
Antal inlägg: 14

Utan rating hade det inte varit lika roligt att spela. Jag spelar med alla. Även om någon inte har mer än 500. Då måste jag vara ett strå vassare. Annars ryker ratingen...
Jag förstår inte varför man inte ska spela taktiskt.
Spelar jag med en stark motståndare då kommer taktiken fram.
Men jag är nybörjare och känner att jag kan fördjupa mig mer så jag kämpar för högre rating :) Så jag har ett mål och det är att komma på topp.

 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?