Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade14
Mobilspel
Pågående22 141

Forumkategorier

Användare Inlägg  
betapetdåren2007-01-18 00:10
Antal inlägg: 38

Hjälp! Försäkringskunnig?
Jag har nyligen köpt en bärbar dator, och det tjocka lagret is under snön gjorde så att jag flög omkull med datorn i datorväskan och bildskärmen på datorn är nu halva svart/vit. Undrar om ni vet om en vanlig garanti på datorn räcker eller en vanlig hemförsäkring?
Eller ska jag stämma hsb för att de inte sandat? =P

Är verkligen i behov av min dator, har just nu hemtenta =/
 
vulcan2007-01-18 00:14
Antal inlägg: 7666

Om försäkringen ska täcka misstänker jag att du måste ha en s.k. drulleförsäkring i den. Hur garantivillkoren för datorn ser ut vad gäller olyckor av den typ du beskriver är ju inte lätt att veta... Det bästa råd jag kan ge är nog att kontakta både datorleverantören och ditt försäkringsbolag för att kolla.
 
Czardas2007-01-18 00:15
Antal inlägg: 82

drulleförsäkring ska täcka det, dvs om du har det som tillägg på din hemförsäkring. Garanti täcker inte bambi-fasoner, men du kanske köpte en tillägsförsäkring vid köpet som inkluderar ngn form av drulle. Annars, ge dig på hsb... mest för att jag har ett ont öga till dem, inte för att jag tror du har ngn vidare chans. Men kanske ngn lex-istapp kan hjälpa till. I värsta fall om inte försäkringen täcker den här formen av olycka och enbart stöld så får du räkna ut resten själv ;)
 
Czardas2007-01-18 00:18
Antal inlägg: 82

et annat alternativ är att ta hjälp av en vän med drulleförsäkring och gå den vägen, men det sa jag inte högt.
 
betapetdåren2007-01-18 00:20
Antal inlägg: 38

Köpte datorn på internet blev inte erbjuden drulleförsäkring, har hemförsäkring via facket så jag tvivlar på att drulleförsäkring ingår. Är inte heller så förtjust i dem ska flytta så fort möjliheten kommer. Tack för hjälpen!
 
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre2007-01-18 00:23
Antal inlägg: 1033

Beror ju oerhört mycket på vilken typ av hemförsäkring du har, om du har tecknat en drulleförsäkring tillexempel. Att stämma HSB skulle jag verkligen inte rekommendera då en advokat debiterar cirka 4000 spänn i timarvode.

Garanti kan du glömma.

Kolla upp vilken försäkring du har och vad som ingår. När du fått klart detta för dig ringer du sedan Hyresgästföreningens jurist och sedan HSB och ber dem stå för självrisken.
 
betapetdåren2007-01-18 00:24
Antal inlägg: 38

Okej men jag hyr i andra hand, kan det påverka?
 
betapetdåren2007-01-18 00:27
Antal inlägg: 38

www.folksam.se/resur.../s 8542.pdf - min försäkring, har inte tagit några tillägg som det står att man kan göra.
 
kompisbussen2007-01-18 00:45
Antal inlägg: 14

Stämma HSB kan du ju inte göra, i så fall bostadsrättsföreningen.
 
Czardas2007-01-18 01:03
Antal inlägg: 82

Oki, eftersom du saknar allrisk så får du bege dig ut i gråzonen om du vill få ngt försäkringsbolag att ta kostnaden. Livlinan "ring en vän" skulle jag rekomendera.
 
betapetdåren2007-01-18 01:37
Antal inlägg: 38

Men försäkring i ett namn och dator i ett annat fungerar det verkligen eller åker jag dit?
 
betapetdåren2007-01-18 01:39
Antal inlägg: 38

Så jag kan alltså inte få ut ngt på min försäkring den rätta vägen? Jag borde alltså skaffa tillägg eller helt enkelt byta försäkring?
 
Czardas2007-01-18 01:48
Antal inlägg: 82

Du borde byta försäkring eller skaffa tillägg inför framtiden. För ditt nuvarande problem har du fått ett mail.
 
dinodog2007-01-18 08:43
Antal inlägg: 4973

Jag fick ersättning en gång från Gbg kommun när jag snavade på en hög stenkant mitt i gatan. Dessutom var det vinter ute precis som nu så det var lite halt här och där.. Jag slog mig sönder och samman mina glasögon gick sönder, mitt ena ögon bryn sprack och fick sys och mina kläder blev nerblodade. Saken var inte bättre än att jag var nyopererad i min nacke och gick med en ställning runt huvudet så det kunde gått riktigt illa.

Så jag tycker du ska kontakta HSB eller bostadsrättsföreningen för det är deras skyldighet att se till att det är sandat eller flisat.
 
piip2007-01-18 12:40
Antal inlägg: 41

jag lämnnade precis in min data till HP. fick ett kostnadsförslag på ca 5100, men med hemförsäkring blir det ca 1200 i självrisk.

datan kommer till mig nästa vecka.
^_^
 
mamman - Ej medlem längre2007-01-18 15:28
Antal inlägg: 6379

Vart du bor ska inte ha någon betydelse.
Jag kan gå förbi ett hus på stan och halka för att de inte sandar. Det är ju inte bara där du själv bor. Som dinodog skrev så är det bostadsrättsföreningens skyldighet att sanda utanför huset.... oavsett vem som går förbi.
 
dinodog2007-01-19 09:24
Antal inlägg: 4973

Kom på att där jag bodde innan visserligen bara tvärs över gatan, men i en annan förenig. Där halkade en granne till mig en vinter på uppfarten till uppgången, och bröt armen. Hon fick ersättning av föreningen för sveda och värk samt för förlorad arbetsinkomst osv...
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?